Hoofdmenu

cantharel?

Gestart door ruudw, augustus 02, 2009, 21:04:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruudw

In Wassenaar staat een beukenbos op een oud duinterrein. De bodem is bijna volledig bedekt met mos. Op gegeven moment was een deel van het mos bezaaid met gele paddenstoeltjes. De meeste waren niet groter dan 1 à 2 cm. De kleur was oranje-geel. Op de foto's komt de kleur niet goed over die is echt meer oranje dan.geel Van enkele paddenstoelen was de diameter van de hoed ca.5 cm. Toen ik twee dagen later terugging naar de vindplaats waren alle paddenstoelen totaal verdwenen. Weer een paar dagen later na een paar forse regenbuien stonden er weer wat, nu uitsluitend hele kleintjes. We hadden deze soort al eens op het forum gezet met de vraag of het wel een Cantharel was. Dit omdat de sporen een ander vorm hadden dan volgens de literatuur gebruikelijk is voor cantharel (sporee crême). Volgens dhr Verachtert was het wel een Cantharellus.
Op internet vonden we op de volgende site http://champyves.pagesperso-orange.fr/champignons/fichier_htm/aiguillon/Cantharellus_friesii.html een verhaal over C. friesii en daarin zien we veel overeenkomsten met onze paddenstoelen. Deze soort staat wel op de Nederlandse lijst maar is in Nederland nog niet eerder waargenomen. Wie helpt ons aan de juiste naam van deze paddenstoelen?
met vriendelijke groet  Ruud



peterpeperkamp

Is er misschien iemand op dit forum die beschikt over microscopische gegevens van de friesii ?
ik had er graag een kopietje van gehad als dat mogelijk is.

gr Peter

peterpep@casema.nl
Groet Peter

Ismael

wat is de grootte van de sporen van deze eigenlijk?
Groeten Ismaël Wind

spanjool

Cantharellus friesii
Quélet
= Cantharellus miniatus Fayod
Fries'scher Plifferling
Standort
Auf nackter oder moosbedeckter, lehmiger Erde, gerne an Wegbö-
schungen, in Wäldern mit Fagus (Buche). Sommer-Herbst. Nicht
häufig. Verbreitung: E, As.
Makroskopische Beschreibung
Fruchtkörper bestehend aus Hut und Stiel, Hut jung konvex-abge-
flacht, bald aber trichterig mit nabeliger Mitte und flatterigem, ge-
kerbtem, heruntergebogenem Rand, Oberfläche glatt bis fein kleiig,
hell- bis dunkel-orange oder braun-orange, 10-30 mm, Unterseite
mit unregelmässig gabelig-netzig verbundenen Leisten, am Stiel
wenig herablaufend und deutlich abgesetzt, gelblich, bisweilen mit
Lachs- oder Rosaton, Stiel ±zylindrisch und allmählich in den Hut
übergehend, 10-30 x 3-6 mm, glatt bis fein filzig, dem Hut gleichfar-
big, jung voll, alt hohl. Fleisch dünn, weiss bis blassgelb, brüchig-fa-
serig, Geruch schwach, Geschmack ausgeprägt schärllich. Einzeln
bis gesellig wachsend, aber nie massenweise wie Cantharellus
cibarius.
Fam. Cantharellaceae Schroet.
   (Fam. Cantharellaceae Schroeter)
Mikroskopische Beschreibung
A: Sporen elliptisch bis oval, glatt, hyalin, mit Tropfen oder kornigern inhalt.
   8-9 x 5-5,5 mu, Spp. Gelblich-orange, J -.
B: Basidien schlank-keulig, 60-90 x 6-8 um. mit 4 Sterigmen (nach lit. bis
   8 sterigmen) und Basalschnalle.
C: Zystiden keine beobachtet.
D: Hyphensystem monomitisch, Hyphen 2-4 um breit, Septen mit schnallen

Weitere Funde. Feld 1764, 2066, 2068, 2357, 2367.
Imbach; aufgefuhrt


Vriendelijke groet, Henk Gremmer

peterpeperkamp

Ismael , een poging gewaagd, helaas niet al te beste plaat kunnen maken het spul was enorm bewegelijk, maar de maten varieerden nogal ik er een paar gemeten die rustig bleven en vond maten tussen 7.7 en 11.7 um lang , morgen nog een poging wagen.
En dan nog een vraagje, meet je het puntje wat aan de sporen zitten mee ? want dan wordt het iets groter.

En Henk bedank voor je scan, ik moet het eerst even laten vertalen

Peter
Groet Peter

Reinaerde

Ik zou graag willen weten hoe je die microscopische foto's maakt en wat heb jer voor nodig?
Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

peterpeperkamp

Reinoud, bovenaan in de rubriek paddenstoelen, staat een item over microscopie ( 7e item ) daar kan je misschien mee uit de weg !

Peter
Groet Peter

Reinaerde

Groeten,

Reinoud

Meester Quaedflieg zegt: Meldt uw buitenlandse waarnemingen op Observation.org!

Milieuvriendelijk vliegen: https://www.nev.nl/diptera/

Roofvliegengids: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl/product/veldgids-roofvliegen-van-nederland-en-belgie/

ratje

Hoi Henk,
heb jij misschien voor mij gegevens over de Cantharellus subpruinosus. Ik kan er weinig van vinden, misschien niet op de juiste plaats.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=84648.0

spanjool

heb jij misschien voor mij gegevens over de Cantharellus subpruinosus. Ik kan er weinig van vinden, misschien niet op de juiste plaats.

Hoi lieve Hannie, ik had nog nooit van het ding gehoord, en heb er dus niets over, spijt me. ik had em nog even gecheckt bij "index fungorum" of er misschien een synoniem was, maar helaas ook niet.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

grietaf

Hallo Ruud en Peter,
In B&K (waar overigens ook een engelse en franse versie van bestaat) staan C.cibarius en C.friesii pal onder elkaar en ik heb de verschillen zitten bekijken. Macroscopisch de smaak, voor de laatste soort staat er "uitgesproken scherp", bovendien zijn ze veel kleiner en de steel is dunner. De plooien van C.friesii lopen wel af langs de steel maar er zou een duidelijke begrenzing te zien zijn, terwijl bij C. cibarius de plooien echt overgaan in de steel. Microscopisch de sporenmaat, maar dat scheelt niet zó veel. Wel zijn de hyfen van C.friesii veel breder dan die van C.cibarius, namelijk 2,5-10 mu in plaats van 2-4 mu. Dat moet te zien zijn.
Grieta.

ratje

Citaat van: spanjool op augustus 05, 2009, 23:55:00 PM
heb jij misschien voor mij gegevens over de Cantharellus subpruinosus. Ik kan er weinig van vinden, misschien niet op de juiste plaats.

Hoi lieve Hannie, ik had nog nooit van het ding gehoord, en heb er dus niets over, spijt me. ik had em nog even gecheckt bij "index fungorum" of er misschien een synoniem was, maar helaas ook niet.

Ha Henkie,
nou jammer, toch bedankt voor je moeite.  :duim: :duim:

peterpeperkamp

Grieta , Hardstikke bedankt , toch eindelijk iets zinnigs, het spul is al gedroogd, maar ik ga het eens in de KOH werpen !

Peter
Groet Peter