Hoofdmenu

Pipizella?

Gestart door xenion, augustus 02, 2009, 16:24:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Gisteren vond ik deze kleine Zweefvlieg op Schermbloemen, maar ik vind hem lastig (zoals met meer van die zwarte Zweefvliegen)...
In het veld dacht ik aan een Eumerus, maar daar klopt de vleugeladering totaal niet voor. Met Van Veen ging ik bij vraag 38 de mist in, ik zou toch echt zeggen dat de mondrand uitsteekt? Maar als ik naar 44 ga kom ik uiteindelijk op een paar onmogelijke soorten uit, dus dan toch maar naar 39, en dan kom ik op Pipizella uit. En aangezien het een vrouwtje is wordt het wel heel lastig... Durft er iemand toch wat van te zeggen, of zit ik toch verkeerd?
Ik heb ook nog een mannetje gevonden op dezelfde plek, mogelijk dezelfde soort, maar die liet zich niet zo goed fotograferen, zal die foto's ook even plaatsen, wie weet voegt het wat toe.
Groeten,
Martin

xenion

En het mannetje, had wat witte bestuiving op zijn achterlijf.
Groeten,
Martin

han.endt

De bovenste is ook een vrouwtje Pipizella. Geldt het zelfde als de vorige (de vorige voor mij dan). Niet te determineren, maar blabla.......

Bij de andere twijfel ik of het wel een Pipizella is. De antennen lijken me te kort. Ik heb niet zo goed beeld op dit vliegje.

xenion

Nog 2 (onscherpe) foto's van het mannetje:
Groeten,
Martin

han.endt

xenion

Ja nu zie ik het ook. Het grappige is dat ik dit exemplaar het eerst zag, en hiervoor was mijn 1e gevoel (Eumerus) dus ook, toen die wegvloog kwam ik na zoeken het vrouwtje tegen, en pas thuis zag ik dat dat een ander exemplaar was... Wat kun je je lekker laten misleiden als je een bepaalde soort in gedachten hebt...
Ik maak er Eumerus spec. van, bedankt Han!
Groeten,
Martin