Toch maar hier plaatsen: Kweek van Liorhyssus hyalinus

Gestart door MarjoSmeets, augustus 02, 2009, 08:59:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Helaas, of moet ik zeggen, gelukkig is het tijdens de lunch bij 1 imago gebleven! Wat is dit spannend zeg. Het liefst zou ik de hele dag blijven zitten kijken, in de hoop dat ik er een zie vervellen. Ik heb nog een leuke verrassing gehad. Ik meende al dagen dat ik er nog 8 had, maar het blijken er toch 9 te zijn en ze waren zo lief en gingen allemaal bij elkaar zitten, zodat ik een groepsfoto kon maken!  ;D Het is alleen jammer dat ik ze niet allemaal scherp kan krijgen. Je ziet nu wel dat er verschil in grootte is, dat er een paar een beetje achter liggen in de groei. De foto van de imago is gemaakt om 15.20u. Hij is nog wel iets donkerder geworden, maar ik denk dat het dit toch wel is wat kleur betreft. Zoals ik al zei, ik denk dat dit een van de witte exemplaren was, dus misschien dat hij ook nu lichter blijft. Maar ik heb ook geen idee hoe lang het duurt eer ze uitgekleurd zijn.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Misschien hebben ze wat zonlicht nodig om goed op kleur te komen  ??

Allemaal scherp is moeilijk denk dat je dan heel veel licht moet hebben en een heel klein diafragma 16 of 20.
Door een hoger iso te kiezen kun je je F wat omhoog zetten.
Of tewel veel stoeien met de instellingen voor het mooiste resultaat.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Imago nr. 2 is er! Maar ik heb helaas geen tijd meer. Morgen volgen de foto's!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Nummer 2 (en inmiddels nr.3) is er dus. Hier foto's van het uitsluipen, waarop o.a. te zien is hoe de vleugels steeds meer vorm krijgen. Helaas heb ik ook nu het begin gemist, maar ik heb nog 6 kansen te gaan!  ;D De vorig leek mij een vrouwtje en dit een mannetje. Klopt dat?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Duidelijk is nog het verschil in kleur te zien
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

En vanmorgen zat nr. 3 erbij!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Als ik ze vergelijk met degene die ik hier zie dan lijken ze inderdaad een stuk lichter of dat te maken heeft dat ze in gevangschap zijn groot gebracht ???

Wel mooie fotos.
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Kan natuurlijk ook aan de flits liggen, dat ze lichter zijn, of zon te weinig, ik weet het niet. Inmiddels is nr. 4 er ook en de laatste nimf zit nu in het 5e stadium.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Dit is nr. 6, die heb ik van een vroeger tijdstip kunnen volgen dan de vorige. Inmiddels heb ik nog maar 2 nimfen, waarvan er 1 pas sinds gisteren in het 5e stadium zit, dus dat zal nog wel even duren eer die zover is. Ik denk dat ik de imago's morgen naar buiten zet. Kunnen ze eindelijk van een vrij leven gaan genieten!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Hele mooie serie, dit zal ik wel niet zien ik ga aankomend weekend weer naar huis misschien zie ik er nog een paar in het laatste nimf stadium.
Morgenochtend ga ik nog even kijken, smiddags is het wat te heet verwachting is 37C in Limburg (Belgie), zweten word het.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Wow, vanmorgen nog een mooi "afscheidscadeautje" gehad, maar daardoor twijfel ik wel of ik ze al naar buiten zal zetten of toch nog eventjes wacht. Vanmorgen heb ik nog een paring gezien!  ;D Normaal zitten ze allemaal rustig op een zaadknop of lopen af en toe eens rond, maar ineens leek alles wel door elkaar te rennen. Ik had ze niet in de glazen vaas staan en wilde ze net terug zetten om er geen kwijt te raken toen ik zag dat er eentje een paar keer gewoon over een andere heenwandelde. Ik kreeg het vermoeden dat er iets ging gebeuren dus heb gauw mijn camera gepakt en ja hoor, ineens hingen die 2 aan elkaar en mevrouw (ik denk tenminste dat het het vrouwtje was) sleepte hem achter zich aan naar een rustig takje, daar hebben ze allerlei standjes uitgeprobeerd en na TWINTIG minuten gingen ze pas weer uit elkaar. Volgens mij is de lichtere en iets grotere het vrouwtje en de ander het mannetje. Dus het kleurverschil dat ik in het begin al bij de nimfen heb opgemerkt, zou toen ook al de seksen hebben kunnen aangeven. Nu is de verleiding natuurlijk groot om op de eitjes te wachten, maar de bloemen zijn nodig aan vervanging toe en ik ben bang dat ze de eitjes op een half verrotte knop neerlegt en de eitjes niet gaan uitkomen. Dus ik denk dat ik dadelijk toch maar alles naar buiten breng. Er zit trouwens nog maar 1 nimf in vandaag.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Ze laten er geen gras over groeien om zo maar te zeggen.

Ik ging vandaag ook op pad voor wat fotos te maken, maar zat geen geheugenkaart in de camara....  :'(
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Maico Weites

Leuke serie Marjo! Duidelijke foto's ook.

En ik ben ook ooit weg gegaan zonder iets essentieels: batterijen.....
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Gert Veurink

prachtige serie, erg leuk om te volgen!

dat van dat geheugenkaartje heb ik ook es gehad... copula beekoeverlibel vlak voor m'n neus, rustige achtergrond, mooi zonnetje in de rug, alles voor elkaar, klik: geen cf-kaart.... aaaaaahhhhhhh
maar dat geheel terzijde, wat ik maar wil zeggen , ik leef met je mee Harry, ik weet hoe erg het is ;)
groet!
Gert Veurink



MarjoSmeets

Volgens mij werd het hoog tijd dat ze naar buiten kwamen. Gistermiddag waren ze allemaal druk. Ze kropen door de hele glazen vaas en er vlogen er zelfs een paar, dat had ik tot dan nog niet gezien. Dus heb ik de vaas maar opgepakt en heb een goed plekje gezocht om ze eruit te laten. Zodra de folie van de vaas af was, waren de meeste wantsen al op de vleugels en weg en die heb ik niet meer terug gezien. Een enkele had wat minder moed. Die kroop eerst naar de buitenkant van de vaas om alles eens te bekijken, maar vertrok even later ook. Eentje heb ik nog op een plant in de buurt teruggevonden en de laatste nimf heb ik er natuurlijk zelf uit moeten laten. Die heb ik laten overstappen op zo'n zelfde plant als waar ze al die tijd op gezeten hadden. Helaas waaide het nogal, dus ik heb geen al te beste afscheidsfoto's kunnen maken, maar ik ben heel blij met de serie die ik de afgelopen tijd wél heb kunnen maken!  ;D Nu nog een keer al die foto's (zijn er wel een paar honderd) grondig doorkijken en er een écht mooie serie aan over houden! Bedankt voor het kijken allemaal en jullie leuke commentaren. Ik vond het heel leuk dit met jullie te kunnen delen!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

En weer een hoop te weten over dit soort wants.
Heb vandaag ook nog gekeken en kon enkele 3e stadiums vinden.
Morgen ga ik weer naar huis vakantie zit er bijna op.

Inderdaad genoten marjo,
Hopelijk volgend zomer een ander soort  :rolleyes:

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Berend Aukema

Unieke observaties en prachtige opnames. Zou leuk zijn om er een stukje over te schrijven (met foto's) voor bijvoorbeeld Nederlandse Faunistische Mededelingen!

MarjoSmeets

Hé Berend, wat een leuk compliment! Je bedoeld dat ík er een stukje over schrijf, of dat jij schrijft met gebruikmaking van mijn foto's? Ik zou me zeer vereerd voelen! Laat me maar weten wat de bedoeling is en hoe ik dat moet aanpakken!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Berend Aukema

We kunnen er samen wat over schrijven. Neem maar even contact op vis email!

harry60

#79
Ben weer een paar dagen in Belgie en heb even gekeken of er nog Liorhyssus hyalinus aanwezig waren waar ik de eerste had gevonden.
En kon nu ook nimfen vinden in hun laatste stadium.
Wel hebben ze grote kleur verschillen als ik ze van marjo in gevangenschap zie en degene die pas in vriezenveen zijn gesignaleerd en deze zitten er tussen kwa kleur.

Gr Harry


M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Leuk dat ze er nog zaten! Die kleurverschillen moeten we met een korreltje zout nemen, natuurlijk, omdat die foto's van mij allemaal met kunstlicht én (bijna allemaal) flits gemaakt zijn. Maar de kleuren van die van jou Harry vind ik toch wel heel erg lijken. En er zit natuurlijk ook dat kleurverschil tussen mannetjes en vrouwtjes. Ik vind het wel grappig te zien dat ook in de vrije natuur nog behoorlijk verschil in stadia is. Volgens mij zie ik 3 stadia op jouw foto! ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

maria48_4

Gave serie geworden. Ik nam ze toen niet mee, misschien doe ik dat ooit ook eens, wel apart zo!

Tinok

Wat een superleuk topic. Genoten van de mooie foto's maar vooral van jullie enthousiasme :duim:
Reden om buiten nog maar weer eens extra goed op al dat kleine spul te gaan letten.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

MarjoSmeets

Bedankt Maria en Tinok! Ik kan het iedereen aanraden om het eens te proberen, het is echt leuk om dat eens van dichtbij allemaal dag voor dag te volgen. Maar houd er wel rekening mee dat je huishouden eronder kan lijden, want ik heb er uuuuuuuren bij doorgebracht om foto's te maken!  ;D Ik moet zeggen dat ik het echt wel gemist heb, nadat ik ze naar buiten gelaten had. Mijn eerste blik gold toch wel mijn nimfjes als ik aan de pc ging zitten en hoe vaak ik in die tijd niet even wat in de studeerkamer moest doen  :rolleye: Dus jullie zijn gewaarschuwd, het gaat je hele leven beheersen!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Tinok

Hahah Marjo
Nou zover gaat het bij mij niet komen hoor. Bedoel meer gewoon lekker buiten goed rondkijken
Nog een tip: een idee om de titel van het topic aan te passen dan kunnen meer mensen meegenieten want nu zegt de titel niet zoveel
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

MarjoSmeets

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo