Toch maar hier plaatsen: Kweek van Liorhyssus hyalinus

Gestart door MarjoSmeets, augustus 02, 2009, 08:59:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Leuk om te volgen allemaal.  :duim:
Ik vind die foto's van het nimfje heel sfeervol.
Groeten, Thijs

Berend Aukema

De nimfjes zijn al in het vijfde en laatste stadium. Dat kun je zien aan de vleugelaanleg. Nog één vervelling dus. Als ze pas vervelt zijn, zitten ze ruim in hun jas. Door te gaan zuigen worden ze vol en dik tot ze niet verder kunnen en vervellen dan opnieuw. Karakteristiek voor de volwassen dieren is onder andere de membraan, die ver over het lichaam naar achteren steekt (vaak beschadigd na de paring).

MarjoSmeets

Citaat van: harry60 op augustus 10, 2009, 20:51:12 PM

We kunnen ze invoeren marjo ik zal het doen op .be

Ik moet ze op Observado invoeren, ik woon in Duitsland, maar ik weet eigenlijk niet of ik van iedere foto/stadium/dag een nieuwe invoer moet maken, of dat ik 1 melding ervan kan maken, met de verschillende foto's erbij. Ik denk tenminste dat het wel handig is om foto's van de verschillende stadia erbij te zetten, of niet?

Het is nog best wel lastig om een beetje redelijke foto's te maken. Zo'n voorzetlens is daarvoor heel fijn, maar het grote nadeel is, dat je maar een klein gebied echt scherp krijgt en vaak zie ik in de zoeker niet dat er nét een puntje van een blad of pluis ervoor zit, waar uiteindelijk op scherp gesteld wordt. Bovendien is het met zo'n lens haast niet te doen om zonder statief te werken, maar omdat de scherpstelling zo nauw luistert, heb je eigenlijk een speciaal statief nodig (hebben ze mij verteld) en dat heb ik dus niet, ik doe het uit de hand. Vandaar dat ik inmiddels al honderden foto's gemaakt heb en al zeker 98% ervan heb weggegooid. Maar er blijven toch nog een paar redelijke plaatjes over! ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

MarjoSmeets

Citaat van: Berend Aukema op augustus 10, 2009, 21:07:34 PM
De nimfjes zijn al in het vijfde en laatste stadium. Dat kun je zien aan de vleugelaanleg. Nog één vervelling dus.
Ow dat is helemáál spannend! Heb je enig idee hoe lang die laatste vervelling op zich laat wachten? Ik hoop dat ze het overleven, want ze blijven maar op die rottende bloemen ( met hier en daar schimmel) zitten en willen maar niet overstappen naar het frisse groen.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Ik heb een Canon Powershot A480 compact camara (die best leuke fotos maakt van dat kleine spul) en een DSLR met macro lens en het is met beide moeilijk om goede opnames te maken, voor beide moet je eigenlijk een statief gebruiken ik heb een eenpoot statief want vind het onhandig om met een driepoot door de struiken te sjouwen.
Ik zal de eitjes in de gaten houden komende week want ben uiteraard ook benieuwd naar de nimfen en proberen leuke opnames van te maken.

Omtrent de fotos plaatsen van de verschillende stadiums denk dat het handigst is om de eitjes en nimfen apart in te voeren geeft ook een kleine indicatie hoe lang het duurt voor ze volwassen zijn en als ze volwassen zijn kun je altijd nog bij 1 invoer alle stadiums plaatsen.
Misschien hebben andere nog suggesties hoe in te voeren.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

Berend Aukema

Als ze voldoende en goed voedsel hebben kan dat met 4 a 5 dagen ...

MarjoSmeets

Vandaag zien ze er weer heel anders uit! Ze zijn duidelijk groter nu. Momenteel zie ik er 2 in het 5e stadium en enkele die nog een heel stuk achter lopen. Grappig, omdat ze toch allemaal uit hetzelfde "nest" komen.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Vandaag weer naar de eitjes geweest en ze komen nog niet uit, uiteraard wel rond gekeken en kon 3 imagos vinden de volgende opname is gemaakt met de Canon Powershot A480 waar ik best tevreden mee ben, dus dit is het eind resultaat van jou nimfen, een prachtig wantsje.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Vandaag nog een vervelling gezien. Het gaat dus de goede kant uit. Er is een behoorlijk verschil in grootte en er zijn er die witter uitzien en er zijn er die zwarter uitzien. Nu ze wat groter zijn en ik ze dus beter kan zien, is het me gelukt om ze over te laten stappen op verser groen zodat ik de verrotte bloemen eruit kon halen. Dat leek me hoog nodig, want ik zag op de foto's van vandaag dat er schimmeldraadjes op enkele nimfjes zaten, waarschijnlijk omdat ze er door heen "gebaggerd" waren. Momenteel heb ik nog 8 nimfjes hier. Ik vraag me werkelijk af wat met de rest gebeurd is, want ik heb eigenlijk nooit "lijkjes" gezien.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Zie nog geen volwassen exemplaren maar dat zal niet lang meer duren voor die er ook zijn.
Heb nog even gekeken bij mijn eitjes in de vrije natuur maar zie nog geen nimfen nog wel 2 imagos waarvan 1 hoogzwanger misschien komen er nog meer eitjes.
Ik schat dat er nu een 100 eitjes al zitten.
Nog een foto van een volwassen exemplaar, deze keer gemaakt met de DSLR met macro lens.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

#40
Ik dacht vanmorgen even dat ik imago's had, maar het bleek toch nog niet zo te zijn. Ze zijn wel heel erg gegroeid! Hier een wit en een zwart exemplaar. Is dat het verschil tussen mannetje en vrouwtje? Het is me opgevallen dat deze nimfen echt gaan voor de bloemen die uitgebloeid zijn, cq aan het vergaan zijn. Ze zitten nu ook weer hoofdzakelijk op de zaadknop met de pluizen. Naar de verse bloemknoppen wordt helemaal niet omgekeken, daar zie ik ze eigenlijk nooit op.
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

maria48_4

Leuk om te lezen, ik heb ze ook en herkende het gelijk. Had alleen geen idee wat het was en in welk forum ik hiervoor moest zijn. Als ik het goed begrijp zijn het de larven van Liorhyssus hyalinus?

harry60

#42
Nog geen larven / nimfen, maar wel eitjes van de Liorhyssus hyalinus.
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

#43
Ik weet niet of je dat nu al kunt zeggen. Berend heeft immers ook pas iets kunnen zeggen toen de nimfen al wat groter waren, dus dan zullen er wel meer wantsen zijn die gelijkende eitjes hebben lijkt mij, anders was het toch van het begin af aan wel duidelijk geweest! Dus volgens mij kun je het er beter even op houden dat het eitjes van wantsen zijn en dan kijken wat er uit komt!!! Is trouwens enig om te zien. Ze staan hier naast me, de bloemetjes in een klein vaasje en het geheel weer in een grotere glazen vaas. In het begin had ik er geen afdekking op, maar toen bleek dat de kleintjes ook aan de buitenkant van het bloemnvaasje zaten, heb ik een stuk huishoudfolie over de glazen vaas heen gespannen, zonder gaatjes, omdat ik bang was dat ze daardoor zouden ontsnappen, omdat ze nog zo piepklein waren en zuurstof zat er toch genoeg in die vaas. Later heb ik wel folie gepakt met gaatjes in (magnetronfolie). Ze hebben trouwens de hele tijd alleen op déze bloemen gezeten en daar hebben ze het goed op gedaan. 
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

#44
Ik hoop dat mijn eitjes uitkomen aankomend weekend dan kunnen we wat vergelijken met de andere nimfen.

Het probleem met gelijkende eitjes is nog niet opgelost, een ding staat wel vast dat er 3 gelijk uitziende eitjes op dezelfde plant voorkomen namelijk Gewone melkdistel (Sonchus oleraceus).
Heb nog eens gezocht naar eitjes van wantsen en eigenlijk is er erg weinig over te vinden, heb 1 site gezien waar de eitjes van Liorhyssus hyalinus worden afgebeeld, zelfs van andere Rhopaledae eitjes is er weinig of niets te vinden.

Misschien kan Berend wat meer vertellen over de eitjes ?

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Heb jij ze trouwens ook thuis staan Harry, of staan ze nog in het veld? In dat laatste geval hoop ik voor je dat ze er niet al tussenuit zijn als je weer komt kijken nadat ze uitgeslopen zijn! Ze gaan al vrij gauw op pad!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Ze staan nog steeds in de natuur, ga elke dag een kijkje nemen.
ben op het ogenblik niet thuis, ik ben in Belgie op vakantie.
Ik geloof dat mijn vriendin het niet zitten als ik al die beeskes in haar huis zet  ;D
Hopen dat ze even op de struik blijven zitten.


M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Foto van vandaag heel de middag regen eindelijk weer zon, heb alle 4 imagos terug gevonden en de eitjes
Hier nog een mooie opname van een paartje Liorhyssus hyalinus, gemaakt met de canon powershot A480.


M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

De eerste eitjes zijn uitgekomen kon er een stuk of 8 op de bloemknop vinden
Lijken nog steeds erg veel op de nimfen van Marjo.

M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Deze lijken me er toch al langer uit te zijn dan vandaag. Die van mij zagen er pas na een paar dagen zo uit!  :huh:
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Misschien heb ik ze gisteren niet opgemerkt of de dag er voor ???
Denk inderdaad dat dit al een stadium 2 is of meer.
Als we de stippen gaan zien kunnen we in iedergeval zeggen dat we dezelfde eitjes hebben  ;D

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Vanmiddag een herkansing en heb inderdaad een kleiner exemplaar gevonden.
Maar die zijn echt ieniemienie niet veel groter dan een eitje

M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Klopt! Zoals je op mijn foto's kunt zien, waren ze in het begin kleiner dan 1 mm!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

#53
Tof topic ;D  :duim:

Qua uitbroeden van dit soort dingen heb ik zelf een systeempje met glazen "windlichten" die ik ooit in de uitverkoop bij Kruidvat gehaald heb voor 2 Euri per stuk ofzo - eigenlijk gewoon glazen buizen van circa 40cm hoog en een 15-20cm doorsnee zonder bodem en deksel. Die passen dan weer precies in goedkope kunsttof bloempotjes van Ikea die iets taps toelopen en zacht/flexibel zijn waardoor de glazen buis ongeveer 1cm onder de bovenrand 'klem' komt te zitten. Daar zet ik dan een uitgegraven waardplantje in, of desnoods een ingegraven flesje met water en een afgesneden takje erin. Flesje ingraven is beter dan los, met huishoudfolie over de opening, met gaatje voor het takje, zodat kindjes die van de plant vallen in de aarde terecht komen en er weer op kunnen kruipen, of keverkindjes die klaar zijn juist in de grond kunnen kruipen om te verpoppen ofzo.

Bovenop de glazen buis een stukje vitrage met een elastiek eromheen en de projectjes staan (bijna?) vensterbank/dressoirwaardig en "ongedierte"ontsnappingszeker op een geschikt plekje in huis .... of, okay, in de bijkeuken als het er teveel worden  :wacko:  Voor lange planten kun je twee buizen stapelen met een tussenring die je eenvoudig van een paar triplex ringen zaagt ofzo.

Heb zelf ook eens Bessenwantsjes (ik weet het, heel wat anders, maar toch) zo uitgebroed en die zaten ook opvallen vaak op rotte/uitgebloeide plantdelen. Daar was ik er overigens ook regelmatig een paar van "kwijt", die dan later plots weer keurig in een nieuw jasje opdoken - heb dus de indruk dat ze voor het vervellen wellicht een beetje een knus/beschut plekje zoeken in plantenoksels, dorre opgekrulde bladeren etc etc ??

P.S. @Marjo: Camera op "burst mode" (continu doorklikken, paar kiekjes per seconde), scherp stellen, afdrukken en terwijl het ding klikt langzaam van object af bewegen en weer terug: dan zitten er tussen 10-20 kiekjes meestal wel 2-3 scherpe. Rest weg. Werkt voor mij beter dan op de autofocus vertrouwen of handmatig scherpstellen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Bedankt voor de tips Arp! De glazen vaas waar ik het kleine vaasje in heb staan, is inderdaad ook een soort windlicht, maar dan met bodem. Vitrage vond ik in het begin te grof, omdat de nimfjes nog zó klein waren dat ze er waarschijnlijk door gekunt hadden. In het begin had ik er gewone huishoudfolie over zitten en deed dat er regelmatig even af voor het vernieuwen van de zuurstof. Nu heb ik er magnetronfolie over zitten, omdat daar ook gaatjes inzitten. Dat lijkt voldoende, maar ik haal wel steeds, als ik erbij ben, de folie er af. Ik vind het steeds spannender worden, ze kunnen nu ieder moment voor de laatste keer vervellen. Ik hoop dat ik er daarna nog foto's van kan maken, want ze kunnen dan immers vliegen? En ik zal de folie eraf moeten halen en het liefst nog het vaasje eruit om foto's te kunnen maken. Door het glas heen wil dat niet lukken. En dan loop ik dus de kans dat ze weg zijn eer ik er foto's van kan maken.  :( De burstmode gebruik ik trouwens ook wel vaker, alleen kan ik die nu niet gebruiken, omdat ik de flits nodig heb en dat gaat niet samen, helaas. Foto's zijn van vandaag!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

#55
Dit zijn toch keurige fotos, het schiet op Marjo zal niet lang meer duren of de adults zullen er zijn.

Ik ben een 20min geleden ook even een kijkje gaan nemen ik zag dat de ouders de eitjes in de gaten houden, een wesp kwam op dezelfde bloemknop en ze raakte gelijk in paniek.
Het weglopen van de jong valt mee ze zitten allen nog op dezelfde bloem ik denk dat ze daar zullen blijven tot stadium 5 want vliegen zit er niet in, misschien wat wandelen :)
Ik kon nimfen zien waar de witte stippen zichtbaar waren maar nog weinig of geen vleugel aanleg.
Zal nog een fototje plaatsen van moeder met jong en eitjes gemaakt met DSLR

Moeder is +/- 6mm groot even voor de verhouding.


M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Vanmorgen kon ik de geboorte vastleggen op foto van Liorhyssus hyalinus

M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

Een bloemknop verder zijn ze stadium 3 en 4 volgens mij.


M.Vr.Gr. Harry de Koning

MarjoSmeets

Hoera! De eerste imago! Ben ik net even een uurtje weg om te ontbijten, krijgt het er één voor elkaar om te vervellen! Ik vermoed dat het zo'n wit gekleurde was. De 1ste foto (222) is om 10.27u gemaakt, nr. 2 (244) om 10.32u, nr.3 (344) om 10.52, 't is een vrouwtje neem ik aan? nr. 4 (399) om 11.34 is al behoorlijk verkleurd, nr. 5 (465) om 12.14u nog donkerder en 6mm groot, nr. 6 (495) om 13.21u en nóg donkerder. En nu moet ik toch maar even gaan lunchen, maar eigenlijk wil ik hier niet weg. Geheid dat er nog eentje verveld is als ik terugkom!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

harry60

Ja zeker, mooie fotos hoor met de Panasonic DMC-FZ18, de imago's zijn een stuk makkelijker te fotograferen door dat ze groter zijn kun je iets verder van het onderwerp blijven en dat komt de scherptediepte ten goeden.

Ze zien er nog wat bleekjes uit zullen nog wel moeten bij kleuren.

Vandaag nog gekeken en wat fotos gemaakt
Ook de kleintjes zijn behaard al is het niet veel.

M.Vr.Gr. Harry de Koning