Hoofdmenu

Meeuw OB

Gestart door J&L, augustus 01, 2009, 18:44:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

J&L

Hoi,

Donker oog niet echt gele of roze poten.Ik weet het niet :rolleye:
Welke is het?Zat aan een platte haas te eten.

lennartv

Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

little-W

#2
Hoi Jacob,

De poten zijn lichtgeel en dit is dus een Kleine Mantelmeeuw (3de kalenderjaar).
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

J&L

#3
Hoi,

Bedankt voor de reactie's.
Voor een kleine loopt hij dan tegen 4dekalenderjaar aan?
Snavel al geel met rood maar de kleur van het oog is(nog) donker en de poten zijn ook niet echt geel toch?Nog een foto.

little-W

Hoi Jacob,

Mooie foto! Het iris toont inderdaad donker, ik weet niet hoe (on)gebruikelijk dit is...
Wat de kleur van de poten betreft, daar zit heel veel variatie in.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

J&L

#5
Dankje Maarten :duim:
Bij jonge vogels is vaak het oog grijs of een andere kleur dan volwassenen.

ps.mooie site met mooie foto's heb je!!

little-W

Citaat van: J&L op augustus 02, 2009, 12:57:24 PM
ps.mooie site met mooie foto's heb je!!
Dank!  :)
Ik heb een nieuwe site speciaal gericht op meeuwenobservaties in de maak...hopelijk heb ik die over een paar weken genoeg klaar om online te zetten.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

J&L

Nou we wachten het af ;)
Ik wil zelf ook nog een site maken maar het is nogal moeilijk als je zoals ik een leek daarin bent.

Thijs Fijen

Citaat van: J&L op augustus 01, 2009, 22:07:39 PM
Voor een kleine loopt hij dan tegen 4dekalenderjaar aan?

Nee, dat doet ie pas in december..
Thijs Fijen

Lonnie Bregman

Het is dan toch een 3de zomer (of 3de kalenderjaar)?
Groeten, Lonnie Bregman

Thijs Fijen

Nee, 3e zomer = 4e kalenderjaar. Deze vogel is in zijn 3e kalenderjaar, dus zou hij in zijn 2e zomerkleed moeten zijn. Dit levert vaak verwarring op en daarom kiezen larofielen (meeuwenliefhebbers) voor Kalenderjaren. Ben er zelf ook fan van, lekker strakke regels.
Thijs Fijen

Maarten W. Kaales

Maarten,

Of het nu in de naam zit of niet, maar ook ik ben met een meeuwensite bezig. Ben benieuwd naar die van jou.
Overigens zie ik wel vaker donkere irissen bij KM in dit kleed.
Maarten W. Kaales

little-W

Citaat van: Maarten Kaales op augustus 12, 2009, 22:41:43 PM
Maarten,

Of het nu in de naam zit of niet, maar ook ik ben met een meeuwensite bezig. Ben benieuwd naar die van jou.

;) Tof, ben benieuwd naar jou versie!
Om een tipje op te lichten: met mijn site wil ik de verschillende meeuwensoorten per kalenderjaar/maand beschrijven om zo tot een mooi overzicht te komen, dit alles met eigen gemaakte foto's. Aangezien ik nog lerende ben wat meeuwen betreft heb ik zelf erg behoefte aan zo'n overzicht, en het zelf schrijven/uitzoeken versnelt het leerproces. Veel werk dus, ook om de site zelf op te zetten, maar wel leuk en boeiend om te doen. Eigenlijk is dit ook een werkje voor in de winter, maar ja....  ::)
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

ruud_altenburg

Succes ermee heren. Maar vergeet niet dat de onderschriften minstens zo belangrijk zijn als de plaatjes...

En niet stiekem hier spieken he? http://www.gull-research.org/ ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

little-W

Citaat van: ruud_altenburg op augustus 13, 2009, 09:49:12 AM
Succes ermee heren. Maar vergeet niet dat de onderschriften minstens zo belangrijk zijn als de plaatjes...
Dank! Ja, de tekst het moeilijkst. Ik weet dat hier kritisch naar gekeken gaat worden, dat is ook één van de redenen dat de site nog niet live is.  ;)
Citaat van: ruud_altenburg op augustus 13, 2009, 09:49:12 AM
En niet stiekem hier spieken he? http://www.gull-research.org/ ;)
Tja, die is natuurlijk al helemaal stuk gelezen (en de sites van jou en Ies)  :)
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Maarten W. Kaales

Maarten voor mij is het niet anders. Niets is zo leuk om je leren a.d.h.v je eigen waarnemingen. Juist dsat gepuzzel met alle soorten kleden en de uitwisseling van ringgegevens maakt het zo boeiend. Maar ik denk dat ik voor een goede aanvulling kan zorgen. Ik ben bijna klaar met de structuur en op de helft met de invulling ervan.

Met een beetje geluk kan ik dan ook nog voor een inhoudelijke bijdrage zorgen m.b.t. de meeuwenstudie. De toekomst zal het leren. Binnenkort is de site ver genoeg af om online te gaan. Nog even wachten dus.

Ruud, bedankt! Ik zal niet spieken...
Maarten W. Kaales

Thijs Fijen

Sorry dat ik misschien een droom verstoor oid ;), maar is het niet een idee om jullie (Maarten en Maarten) foto's van onderschrift te voorzien en die dan naar Gulls-Research te sturen/op die site te zetten. Ik bedoel, 1 completere of 3 oncomplete sites.. Je leert van het bestuderen van de foto's en een onderschrift erbij te zetten en je krijgt waarschijnlijk kritische feedback (opbouwende kritiek)
Thijs Fijen

Herman Bouman

En hup daar gaat mijn droom...... zo de prullebak in. Thijs bedankt!!!

Maarten W. Kaales

Thijs,

Allereerst lijkt het me niet dat de doorgewinterde heren van GR op mijn commentaar zit te wachten. Ten tweede vind ik het vooral leuk om een eigen site te bouwen, zodat ik mijn ideeen over een meeuwensite tot uiting kan brengen.

Mijn foto's staan op Flickr en zijn dan ook gewoon door derden te gebruiken, mits ik daar bericht van krijg of als fotograaf genoemd wordt bij de foto. Omdat ik net begonnen ben met alles en vooral bezig ben met uitwerken van mijn ideeen mist hier de begeleidende tekst nog. De foto's zin slechts voorzien van soortnaam, datum en locatie en indien aanwezig de code van de ring.

Desalnietemin vind ik het een interessant idee waar vooral de heren van GR volgens mij mee moeten komen. Als ik nu in hun positie verkeerde dan zou ik eerst de kat uit de boom kijken en afwachten waar die 'Kaales' meekomt. Om dan vervolgens verder te zien.
Maarten W. Kaales

little-W

Ik sluit me bij mijn naamgenoot aan. Het lijkt me heel tof als de heren experts de tijd zouden nemen om onze foto's te beoordelen, maar dat lijkt me al gauw een dagtaak worden. Ik heb liever dat ze die tijd besteden met uitzoeken hoe het nou zit met die 2kj Heuglins Meeuwen  ;)

Verder beleef ik erg veel plezier aan het bouwen van m'n site, het presenteren van de foto's en het schrijven van de tekst en onderschriften. Hopelijk komt de feedback vanzelf als de heren zien dat wij serieus bezig zijn, maar zoals Maarten K. ook al aangeeft, ik zou ons eerst zelf eens laten stoeien met de materie en kijken hoe lang we het vol houden.
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Thijs Fijen

Oke :) Succes dan mannen!  :blink:
Thijs Fijen

J&L

Ja een eigen site daar droom ik van maarja.......zucht hoe maak ik die :o
Dus eerst maar eens op cursus.

Jan vH

Citaat van: J&L op augustus 13, 2009, 22:37:27 PM
Ja een eigen site daar droom ik van maarja.......zucht hoe maak ik die :o
Dus eerst maar eens op cursus.
Hoort misschien niet helemaal hier, maar met google sites kun je een heel eind komen. Zie ook mijn site (link staat hier onder).
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Mars Muusse

Tsssja, ik voel me geroepen dan toch te reageren. De site van ORG is een project dat al vele jaren loopt (vanaf 2000) en waar ik eigenlijk de laatste 4-5 jaar (He?! Zo oud is m'n oudste toevallig!!!) niet zo veel meer aan doe.
Het is nog steeds een plan om alle teksten opnieuw door te lopen, en de foto's groter op te nemen op de pagina's...
Tot zover het plan. Nu de praktijk. Als je telt vanaf het eerste juveniel kleed (1cy juni vogels) tot aan adulten heb je 55 maanden per soort te behandelen. Pak 'm beet 6 foto's om het 'gemiddelde' voor die maand te tonen, 4 late beesten, 4 vroege beesten qua rui en dan nog 6 'gewoon gekke beesten (hybrides ofzo en ander waardeloos spul waar eigenlijk niemand op zit te wachten).
20 beesten dus maal 55 maanden, is 1100 pagina's voor slechts 1 soort.
Maar die foto's met die onderschriften over ruistadium, kenmerken, etc, moet je eigenlijk toch vooral als illustratief zien. Het gaat namelijk vooral om de veldonderzoekjes die in een maand aan een bepaald kleed zijn uitgevoerd. Gewoon beesten turven voor wat betreft rui-stadium, phenotypische kenmerken, etc... En dat wordt dan iedere maand 20x geillustreerd met louter geringde vogels (als pullus), met zekere leeftijd en zekere herkomst.
Het plan is om eerst maar 's te beginnen met kleine mantel, zilver en geelpoot. Het gewone spul dat we hier hebben... Je voelt de bui al hangen, het is een hele hoge berg die nog genomen moet worden (Mt Ventoux of zo, op een snikhete middag en met lege bidon).
Op de eerste donkere dag van komend jaar zal ik weer 's wat gaan doen. Nu is het te mooi weer om niet naar buiten te gaan, zodra je kunt. De geringde juffies vliegen tenslotte weer door de kolonies. En leuke libellen, goed te combineren met kinderen wanneer een boomhut in de buurt is en het water niet te diep...
(In een eerdere mail van Ruud vroeg hij om geringde 2cy vogels tussen 2cy januari en 2cy augustus. Bij deze de vraag of je, als je over zulke foto's beschikt, ze wilt opsturen naar Ruud, Ies of mij.)
Tegen de tijd dat bepaalde secties op ORG weer een beetje in de steigers staan, ga ik wel vragen of ik geringde beesten van jullie mag ontvangen ;-)

Nog een tip: delete al die ongeringde meeuwen van je eigen site. Voor een discussie hier op een forum, soi, mag best een keertje. Leidt nergens toe, maar wie maalt erom.
Voor je website echter schiet je er niks mee op. Je weet niet waar ze geboren zijn, je weet niet hoe oud ze zijn, je weet eigenlijk heel weinig van ongeringde vogels, behalve dan dat Pietje of Marietje "Hier toch echt wel een cach" van maakt, of "Nou als dit geen Geelpoot is". Wat moet je daar nou mee?
Bekijk liever geringde Zilvermeeuwen, scoor ze op kenmerken en neem die op in je site. Gaat misschien langzaam, maar wel het beste. Zoals 'ons Pimmeke van den diek' altijd pleegt te zeggen: een geringde meeuw is z'n gewicht in goud waard. Pim kletst vaak maar een end raak, maar zo zie je maar: als je veel lult, zit de waarheid er vanzelf tussen!

pwolf

Citaat van: Mars Muusse op augustus 14, 2009, 23:27:35 PM
als je veel lult, zit de waarheid er vanzelf tussen!

Aforismendief! De correcte tekst is "Als ik maar genoeg zeg, zit de waarheid er vanzelf tussen." Die had betrekking op een andere jeugdbonder....
Pim Wolf, Vlissingen

Maarten W. Kaales

Mars,

Dank voor je uitgebreide (en interessante) reactie. Succes met het beklimmen van die enorme berg. Voor het doel dat jullie dienen begrijp ik je standpunt. Zoals ik al aangaf probeer ik eerst een beetje chocola te maken van al die meeuwen. Mijn site is voor mij een middel om te leren. Wanneer dat een beetje lukt zien we wel weer verder.

Maarten W. Kaales

little-W

Hoi Mars,

Het is inderdaad een enorme klus om per soort tot een goed fotografisch overzicht te komen. Jou berekening kan ik nog verdubbelen want mijn ambitie is om ook voor elke maand de soort vliegend af te beelden. Om de één of andere reden zijn dat soort foto's erg schaars maar wel erg leerzaam vind ik zelf. Al met al wordt het dan een enorm project wat eigenlijk niet in je eentje te doen is.

Het wordt nog tijdrovender om je dan alleen te beperken tot geringde meeuwen, een standpunt wat ik overigens helemaal begrijp, maar wat mijzelf (en Maarten Kaales ook denk ik) in de weg staat om door de leerfase heen te komen. Ik denk dat we dit soort projectjes nodig hebben om er voor ons zelf uit te komen hoe het nou zit met die meeuwen en om uit alle informatie die we lezen (op jullie en andere sites, boeken, enz) in een eigen vorm te gieten. Maar het zet me wel weer aan het denken over wat er op m'n site eventueel zou komen te staan.

Eigenlijk is het ook wel jammer dat iedereen z'n eigen site heeft, vooral inderdaad wat geringde meeuwen betreft.
Ik kan me zo voorstellen dat een geringde meeuw vele malen gefotografeerd is in verschillende leeftijden en het zou mooi zijn om die op de één of andere manier te verzamelen. Ook wat de meeuwen op jullie site betreft zou het interessant zijn om foto's van de al getoonde meeuwen op latere leeftijden te laten zien (misschien een idee voor een oproep?)

Zo is het bijvoorbeeld ook niet mogelijk op waarneming.nl om de fotopagina van een soort te filteren op alleen geringde meeuwen, dat zou tot een mooi overzicht leiden en de mogelijkheid om dezelfde meeuw in verschillende kleden er tussenuit te pikken (en die dan weer te gebruiken op de info pagina voor de soort want daar komen nauwelijks foto's van geringde meeuwen op voor....)
Misschien iets voor de admins om "(kleur)ringdragend" toe te voegen aan het lijstje "stadium (kleed)"?
Groeten,

Maarten van Kleinwee, Leiden

Blog: Gulls to the horizon
Facebook: Meeuwen in Nederland
http://www.gull-research.org
Twitter: @Argentatus

Mars Muusse

CiteerAforismendief! De correcte tekst is "Als ik maar genoeg zeg, zit de waarheid er vanzelf tussen." Die had betrekking op een andere jeugdbonder....

Pim, terug naar je dijk! Geringde vogels platen, ik zie veel te weinig van je verschijnen!!! Zal ik dit weekend IJmuiden weer 's doen.

Herman Bouman

Op m'n site heb ik samen met maarten k. al een verzamelingetje gemaakt.... okay gull-research doen dat al wat langer. Het begin is er.
De bedoeling is omdat met meerdere fanaten/liefhebbers op te pakken en online een mooie verzameling te krijgen van gekleurringde meeuwen. Het plan is om hier wat actiever in te worden. Mensen benaderen om hun foto's met gekleurringde meeuwen te plaatsen. Vrij makkelijk op flickr.com iedereen kan lid worden en kan zijn of haar foto's uploaden. Dus wie zich geroepen voelt....

J&L

Oef!  :rolleye: Dus zo erg is het gelukkig niet dat ik ze niet uit elkaar kan houden.