Hoofdmenu

zwevers en jagers

Gestart door redjered23, augustus 01, 2009, 11:07:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

deze soort zweefden (met meerdere tegelijk op de thermiek) tegen de wand van de grebbenberg maar gingen natuurlijk nooit fotogeniek zitten, vandaar deze poging tot foto, misschien ondanks tegenlicht herkenbaar?

Gr. Ren'e

volgens mij geen keizers
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Jeroen Nagtegaal

Meerdere tegelijk, dan zouden het wellicht paardenbijters zijn, maar dit is helaas niet mogelijk om uit de foto's te halen, Dit wordt helaas niets...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mabeline

meerdere tegelijk is iets wat de paardebijter doet, maar aan de foto kan ik niets aflijden
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

redjered23

de paardenbijters die ik samen heb zien zweven, deden toch telkens (schijn)aanvallen nar elkaar, terwijl deze meer vredig naast elkaar bestonden. de bovenkant van de vleugels hadden een rode glans in de zon, ik vond ze grijs, grijswit overkomen. jammer als er niks van gemaakt kan worden. maar bedankt voor jullie reactie.

Gr. Ren'e
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

mabeline

ik heb de afgelopen week op drie plaatsen een groep paardebijers gezien, maar geen van allen viel elkaar aan

Misschien iets te maken me de hoeveelheid voedsel, of kraam ik nu echt onzin uit :-\
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

ronald

in de vlucht kun je paardenbijters vooral verwarren met ven glz, maar de mannetjes daarvan hebben een duidelijke taille als je ze van onder ziet, bij paardenbijter loopt het borststuk gelijdelijk over in het achterlijf.
als ik deze foto's zo zie dan is dat toch vrij zeker paardenbijter. maar echt 100% is het van deze foto's niet te maken.

het gedrag in een zwerm kan idd wel verschillen, misschien heeft het er ook wel mee te maken of ze net bij elkaar zijn gaan klitten, en dus net nog territoriaal waren. maar misschien is het ook wel het voedselaanbod, of de dichtheid waarmee ze vliegen.

van bv groene glz weet ik wel dat ze minder agressief zijn als ze in hogere dichtheden vliegen, relatief vreedzaam zie je ze dan in niet al te grote territoria patrouilleren. het zijn dan steeds korte grensconflicten die ze uitvechten. maar als je dan eens twee mannetjes in een goede krabbenscheersloot in actie ziet, dan krijg je een heel ander beeld. stevige knokpartijen en lange achtervolgingen zie je dan.
libellen kunnen zich dus wel aan bepaalde omstandigheden aanpassen als dat nodig is.           
groeten, Ronald van Seijen

redjered23

Deze beesten waren aan het zweven bij de helling, die ongeveer 20 meter schuin omhoog van de sloot/rivier verwijderd is 45 graden omhoog ongeveer), ik vraag me af of het wel om territorium gaat zo ver van het water. Paardebijters heb ik wel over een sloot heen zien scheren, maar deze bewogen zich boven een fietspad en een schuin dak en een strookje tuin. dus ook niet allemaal precies dezelfde hoogte zoals bij een wateroppervlak.

Gr. Ren'e
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

mabeline

van de drie groepen die ik zag, waren er twee een heel eind van het water.

vooral mijn tweede groep, was een meter of 100-150 van de dichtsbijzijnde sloot verwijderd
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana