Middelste wesp?

Gestart door wilde, juli 31, 2009, 23:16:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Eerst dacht ik aan de Boswesp, maar ik zie kenmerken van de Middelste wesp en vermoed dat die het is. Van het nest heb ik vanavond 1 wesp gevangen die ik morgen nader zal bekijken en fotograferen. Dan zal het wel duidelijker worden hoop ik. Prachtig nest overigens met een diamater van ruim 20 cm vrij hangend in een meidoorn op ongeveer 3 meter hoogte. Het zijn vrij grote werksters.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

barebigfoot

#1
hoi heel leuk foto, stome vraag waarom vallen ze jouw niet aan, je bent toch heel erg heel dicht bij hun nest? ik zag vandaag wespen in een muisgat in een uitvliegen, maar ik kwam te dicht en must vluchten!
nu vraag ik mij af wie gaat in het bos in een muisgat zitten waarschijnlijk de boswesp?
Uwe

Harsbijtje

Op onderste foto; Duidelijk Middelste wesp. Gele 7- gespiegelde 7 op het borststuk.
Bovenste foto's , lijken me Gewone wespen.

LakeSide

Ik denk dat de bovenste de Saksische wesp is.

barebigfoot

ik nijg ook naar saksische bij deze van Albert, wat mijn betrreft en de gespiegelde 7- volgens mij komt de hele genus Dolichovespula in aanmerking en opgrond van de fotos zit ook niet meer in!
Uwe

han.endt

#5
Citaat van: barebigfoot op augustus 01, 2009, 09:05:41 AM
wat mijn betrreft en de gespiegelde 7- volgens mij komt de hele genus Dolichovespula

Er zijn er maar twee met een (gespiegelde) zeven: D. media en D. adulterina. De laatste lijkt het niet te zijn en dan blijft alleen D. media over. Over de wespen van Uwe durf ik zo niets te zeggen, behalve dat het mij wel langkoppen lijken.

wilde

#6
Mijn wesp is de Middelste wesp (Dolichovespula media).
Ik had een takje weggesnoeid en dat vonden ze niet goed. Ik stond op een trapje in een tuin, maar was gauw beneden. Een van de aanvalsters kon ik vangen zonder een steek op te lopen. Onderstaand 2 foto's van dit dier met de volgende kenmerken:

- vlekken op scutellum zijn niet geel, maar meer roodbruin; vlekken op postscutellum zijn geel;
- de tegulae zijn roodbruin evenals de vleugelranden;
- de onderkant van de scapus is geel; de andere antennesegmenten zijn roodachtig aan de onderkant.
- op het midden van de clypeus een forse verticale zwarte streep die niet tot de onderrand komt, de onderrand is roodbruin;
- op de linker zijkant van de thorax een liggende gele '7';
- de ruimte achter de bovenkant van het oog (slaap) is zwart met daaraan grenzend een gele vertcale streep met bovenaan een los geel puntje;
- de dijen van alle poten zijn voor driekwart zwart en aan de top roodbruin;
- de ogen hebben een roodbruine gloed;
- de wangen (ruimte tussen ogen en kaken) zijn vrij lang;
- de zwarte banden op het achterlijf zijn vanaf het 2e tergiet afnemend in breedte, aan het eind zelfs losse zwarte stippen;
- de wesp is een vrouwtje (werkster) en meet 19 mm.

In de literatuur worden de volgende maten opgegeven voor deze wesp: koningin 18-22 mm; werkster 13-15 mm; mannetje 15-19 mm. Ik heb van dit exemplaar een foto op millimeterpapier en dan blijkt het dier exact 18,8 mm lang te zijn. Alle werksters die ik zag waren ongeveer van deze grootte. Dat blijft wel opvallend, maar ik twijfel niet aan de soort. De informatie in de literatuur komt waarschijnlijk uit verzamelingen en er is bij deze soort kennelijk een aanzienlijker verschil in grootte dan men weet.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Zonnekoning

Citaat van: barebigfoot op juli 31, 2009, 23:43:28 PM
hoi heel leuk foto, stome vraag waarom vallen ze jouw niet aan, je bent toch heel erg heel dicht bij hun nest? ik zag vandaag wespen in een muisgat in een uitvliegen, maar ik kwam te dicht en must vluchten!
nu vraag ik mij af wie gaat in het bos in een muisgat zitten waarschijnlijk de boswesp?
Uwe

Limonadewespen maken gebruik van nestholten waar het altijd(?) donker is (holen, spouwmuren, zolders e.d.) en de andere wespen doen dat meestal niet.
Dit is een nest van een Middelste Wesp en deze van een Boswesp.

Grondnesten zijn bijna altijd limonadewespen en zijn zeer agressief en gevoelig voor trillingen!
Stuiteren met een bal op een aantal meters is voldoende om ze pissig te maken. :wacko:
Als je je rustig houdt, kun je gewoon op een halve meter van zo'n grondnest gaan zitten... B)
Het beste verschil is te zien op de koptekening, links een Duitse en rechts Gewone Wesp.
De opstaande haartjes van de Duitse Wesp zijn niet te zien, omdat die in een glas droge witte wijn was gevallen. ;D
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Harsbijtje

Volgens mij kunnen het geen Saksische wespen zijn want die nestelen niet in de grond
maar aan, in gebouwen e. d.
Boswespen nestelen, dacht ik, ook niet in de grond.

barebigfoot

allen bedankt voor deze leerrijk info!!
ik kan er dus zeker aannemen dat het vespula zijn {vulgaris/duits meest waarschijlijk} en dat ze idd daar nestelen en niet de dode muis oppeuzelen B)
Uwe

Zonnekoning

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.