Huisvlieg?

Gestart door Robert Heemskerk, juli 31, 2009, 20:13:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi vliegenforum,

Onze huiskamer wordt de afgelopen weken druk bezocht door (huis)vliegjes.
Ik sla er wel gemiddeld 5 neer op  een dag, mijn kat vangt er ook soms wat.
En ons huis is vrij schoon kan ik zeggen.

Deze vlieg even op de foto gezet.
Het lijkt mij Musca domestica.
In welk opzicht zijn deze vliegen eigenlijk aan huizen verbonden?
Komen ze op straat- of huisvuil af?

groet, Robert

javanerkelens

Uiteraard zit je goed met M.domestica........maar waarom komt de M.domestica wel in huis of laat ik het anders zeggen......hij zit het liefst in huizen (sla er dagelijks wel 10 dood en ook ik heb overal horren voor de deuren en ramen)
Ik heb ontdekt dat de M.domestica gek is op warmte (raam waar de zon op staat, warme televisie, warm computerscherm, en mijn waterkoker...grrrrr)
De Musca autumnalis tref ik nooit aan in huis........qua vliegen eigenlijk alleen maar de M.domestica! (en s'avonds wat muggen allelei aard)
En waarom...........en waarom alleen de M.domestica, want er zijn wel meer vliegen die gek zijn op warmte....
Dus er is dan misschien nog een andere reden, waarom ze huizen binnen willen (straling, bepaalde menselijke geuren ?????)

Joke   :rolleye:
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

Citaat van: javanerkelens op juli 31, 2009, 21:46:46 PM
sla er dagelijks wel 10 dood

Pardon?! Dit is een diervriendelijk forum B).

javanerkelens

CiteerPardon?! Dit is een diervriendelijk forum
Ik heb een bordje buiten hangen......Verboden voor Musca domestica (bij overtreding....SPLATSss)
Maar ja....eigenwijs hè  ;D

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

Ik heb ontdekt dat de M.domestica gek is op warmte (raam waar de zon op staat, warme televisie, warm computerscherm, en mijn waterkoker...grrrrr)

Ik dacht zelf dat er mogelijk veel van dit soort vliegen tegen de zonnige bakstenen buitenmuur komen zitten, als de zon er daar dan op staat. Een vlucht door het openstaande raam is dan snel gemaakt.

Ze zijn vrij makkelijk uit de lucht te meppen, muggen zijn veel moeilijker te vangen  :police:
Een paar maanden geleden trof ik steeds Fannia canicularis (kleine huisvliegen) aan.. , die zie ik niet meer nu.

Ik denk ook dat ze waarschijnlijk op geur zullen afkomen.. (kattebak, vuilniszak etc.)

Louis.Boumans

Ja, je moet eens kijken wat het substraat is waarin de larven zich ontwikkelen, maar dat zal wel onder andere huisvuil zijn.

Bij mij in huis komen allerlei soorten vliegen en ook andere insecten sinds ik een paar jaar geleden dakramen heb laten zetten in de uitbouw waar de keuken is. Ik denk wel een aardig sample van de meeste actieve vliegers; heel veel Episyrphus balteatus.

De huisvlieg zie ik eigenlijk niet veel maar wel blauwe en groene vleesvliegen. Voedselresten gooi ik altijd in de gft -bak buiten, dus daarvoor hoeven ze het huis niet in. Ik had een tijd de indruk dat het van Calliphora vicina vooral vrouwtjes waren die het huis binnenkwamen, maar ben er nooit toe gekomen dat nauwkeurig bij te houden.

Eén mogelijke verklaring bij warm weer is dat sommige soorten, o.a. veel zweefvliegen, dan juist de schaduw opzoeken.

javanerkelens

Citeerje moet eens kijken wat het substraat is waarin de larven zich ontwikkelen

En die vind ik juist nooit....vreemd
Terwijl ik hoogzwangere vrouwtjes genoeg ben tegengekomen in mijn huis. (van M.domestica)
Of ik ben gewoon heel erg proper.....ha ha

Joke  ;D
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

Cultuurvolger. Houdt vast van warmte (en droge lucht), net als de mens. 'T is maar een idee.