(Stip misschien) Geel rode Kelkjes

Gestart door alphonsius, juli 31, 2009, 19:06:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

alphonsius

Toch nog even naar boven gehaald vanwege de vakantie. Op een oude rietstengel vandaag deze fraaie maar zeer kleine ascomycetjes 0,5mm hoog.

Iemand die ze herkend?
Met vriendelijke groet, Alfons.


alphonsius

Oud berichtje maar vanwege de vakantie nog even een keer naar boven gehaald.
Met vriendelijke groet, Alfons.

Stip

Hoi Alphons,
Leuk dat je hem nog een keer post, ik had hem niet gezien in verband met vacantie.
Had je hem ook nog gemicroscopeerd? Het lijkt wel op een Allophylaria of Cyathycula, in ieder geval sterk gelatineus.
Groeten Stip
www.helotiales.nl

alphonsius

Hallo Stip,

Moeilijk hoor die kleine frutseltjes onder de  :micro: wil nog niet echt lukken inmiddels zien ze er zo uit (zie foto's) misschien helpt dat ook nog?
Met vriendelijke groet, Alfons.

Stip

Hoi Alphons,
zo te zien was mijn eerste indruk fout, hij blijkt haren te krijgen zo te zien. Dan zou het een Phialina of Calycellina kunnen zijn (kerriekelkje).
Om onder de  :micro: de haren te bekijken moet je proberen om hem met de buitenkant naar boven in een druppel water te krijgen, dan het dekglaasje er voorzichtig op laten zakken zonder aan te drukken.
Groeten Stip
www.helotiales.nl

alphonsius

Hallo Stip,

Alvast bedankt voor de moeite.
Hier een paar foto,s van het kelkje onder een dekglaasje (zonder water). Het is nog niet gelukt om hem met de buitenkant in een druppel water te fotograferen zoals jij voorstelt.
Waarschijnlijk doet het niet ter zake maar vond het zelf wel leuke foto's.
Wat opvalt is dat bij een exemplaar er een soort (haren wortels) te zien waren waarop zich twee soort van kleine mandjes bevonden zo te zien aangehecht aan de haren of wortels van het kelkje.
Nog even goed gekeken en volgens mij ligt het kelkje met de opening naar boven aan de rand van het donkerrode gebied zijn haartjes te onderscheiden.
Met vriendelijke groet, Alfons.

Stip

Hoi Alphons,
Jammer geen water, de truc is dat je dan de haren gedetailleerder ziet omdat er lucht tussen blijft zitten.
Die wortel of zo die je ziet is denk ik een hyphe die voortkomt uit de spore of vice versa. maar die spore kan van van-alles afkomstig zijn.
Ondertussen ben ik wel een beetje nieuwsgierig  wat er in het kelkje zit (is het wel een asco?)
Groeten Stip
www.helotiales.nl

alphonsius

Hallo Stip,

Nee het is geen Asco, geen asci kunnen vinden in het kelkje wel duizenden misschien wel miljoenen kleine staafvormige sporen, nadat ik ze met water onder de  :micro: had bekeken.
De grijze vlokken op de foto zijn enorme hoeveelheden sporen.

Het slechte nieuws is dat ze vanmiddag plotseling dusdanig slecht werden dat verder onderzoek voor mij onmogelijk werd.
Met vriendelijke groet, Alfons.

peterpeperkamp

#9
he Alfons das weer eens wat anders he !, geen asci en geen plaatjes of buisjes , en plots een wolk aan sporen!! das wel interessant voor onder je mic.  leuke vondst, misschien mixo's. uit het Prielenbos ?

Peter
Groet Peter

Stip

Hoi Alphons,
Wat zo mooi begon eindigt in een drama  :o haha
Het is een Hyphomyceet zo te zien (de sporen zien er niet myxomyceet-achtig uit) en plaatjes kijken in Ellis&Ellis leverde ook niets op dus ik zou het niet weten. maar het houdt ons lekker bezig hè.
Groeten Stip
www.helotiales.nl

alphonsius

Hallo Peter en Stip,

Peter wat je zegt en hij komt inderdaad van een rietstengel uit het prielenbos.

Stip bedankt voor de begeleiding en de tips (hee dat noemen ze geloof ik een anagram) nou ja in ieder geval toch weer een leerzaam en spannenend avontuur beleefd in de verborgen wereld van de mikro organismen (vond ik) volgende keer beter.
Met vriendelijke groet, Alfons.