Groene Glazenmaker?

Gestart door Goyatlah, juli 31, 2009, 00:09:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

Goyatlah

Volgens H&S kom ik bij deze op Groene Glazenmaker uit (oa geen witte plekjes op achterhoofd). Komt, met een aantal anderen (50%-50% Groene & Bruine) uit een smal krabbescheerslootje uit N-Drenthe.
Alleen, de andere Groene hebben een egaal achterlijf en de Bruine hebben achterlijfstekening (maar robuustere tekening dan deze).

Toch Groene? (Zoveel heb ik er van beide soorten nog niet gezien).



Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

als je hem ook omgedraaid hebt om blauwe glz (is het vrijwel zeker niet) aan de hand van het vangmasker uit te sluiten, dan is het zeker groene.

die zijn idd meestal vrij egaal gekleurd, en bruine veel meer, iets van een 90% kenmerk om ze uit elkaar te houden schat ik zo even, maar de stipjes zijn meestal goed zichtbaar, dus altijd ff checken natuurlijk.
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Cerci zijn hier toch veel kleiner dan de helft van de paraprokten?

Maar hierbij een foto van de onderkant.

Groene Glazenmaker (vrouw) dus. Bedankt weer.

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

ik heb het boek of huidjes hier niet bij de hand, maar ik geloof niet dat cerci en paraprokten blauwe glz kunnen uitsluiten, die komen niet tot de helft, net als bruine en groene. procentueel kan het misschien wel wat schelen hoor, maar ik werk zelf alleen met de duidelijkste kenmerken. daarom draai ik een huidje altijd even om, zelfs al zie je zoals in dit geval al dat dit geen blauwe was.

maar idd, een zekere groene glz, leuk voor de verzameling!
groeten, Ronald van Seijen