Hoofdmenu

Buckleria paludum

Gestart door klesman, juli 30, 2009, 19:06:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

klesman

Klopt dat? Of sla ik de plank helemaal mis.
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Ben Kruijsen

ik noem deze vlinder Amblyptilia acanthadactyla

Elachista

CiteerZij kan door het uitzonderlijke formaat goed van andere soorten worden onderscheiden.(...)
...is de vlinder kleiner met een vleugelwijdte van 11-13 mm en zijn de vleugelvertakkingen tamelijk smaller.

A. acanthadactyla is groter.
Groet,
Tymo

klesman

Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

JohnvR

Ha slaapie,

Je had het goed! Het aangehaalde citaat is afkomstig van deze pagina: http://www.microlepidoptera.nl/soorten/species.php?speciescode=420060&p=1 Mooie waarneming hoor.

Groeten,
John

klesman

Dank je wel John, ja leuke waarneming en dat in eigen tuin ;D

groetjes van je Meinwegslaapie,  Rudy
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Ben Kruijsen

ik heb twee vragen. Hoe zie ik zo gauw de grootte van deze vlinder? Tymo verwijst nl naar de grootte. Verder een vraag aan Rudy. Ik begrijp dat jouw tuin in de buurt is van vochtige heide gezien de waardplant, Drosera. Klopt dat of betreft het een zwervend ex? Overigens dus een mooie waarneming.

Elachista

Ik bedoel dat het acanthadactyla is. Die soort is veel groter dan paludum, en om die reden met gemak te herkennen (die tekst haal ik aan). De tekening klopt ook niet als mede de twee wel heel duidelijke schubbenborstels op de ondervleugel die acanthadactyla wel heeft en paludum niet.
Plus de habitat natuurlijk, paludum vliegt nooit buiten gebieden die geen zonnedauw bezitten.
Groet,
Tymo

Ben Kruijsen

aha nu wordt het duidelijk. A. acanthadactyla is zoals bekend flink in opmars. Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan is?

Elachista

Geen idee eigenlijk. Vroeger een erg zuidelijk ding, tegenwoordig overal te vinden.
De soort is nogal polyfaag, maar ik denk dat de nummer 1 waardplant geranium is.
Zowel in de tuin als elders zijn de vlinders behoorlijk talrijk daar waar geraniums voorkomen, en misschien is het iets af te spiegelen op het geraniumblauwtje??
Sommige dingen zijn helaas moeilijk te verklaren.
Groet,
Tymo

Ben Kruijsen

bij een zuidelijke soort denk je natuurlijk gelijk aan global warming maar dat is wellicht iets te kort om de bocht

klesman

Ik zie nu nog een hele discussie op dit onderwerp. Het is dus toch geen buckleria paladum maar A. acanthadactyla?

Dat Tymo de maat zo ziet komt omdat hij die potjes kent ;D ;D


Ben, je vraagt of ik dicht bij een vochtig heidegebied woon, het Doldersumse veld is in vogelvlucht 4 km, en rond het ven in landgoed Boschoord 1,5 à 2 km is heide maar ook klein zonnedauw.

groetjes
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

JohnvR

Tja, ik had het verkeerd geïnterpreteerd en niet goed gekeken (naar jouw vlinder en de verschillen met B. paludum).

klesman

geeft niet hoor, ik snapte het zelf ook niet. Het had iets duidelijker gekund denk ik, maar we zijn allen mensen nieuwaar  ;)
Groeten oma Rudy

De Vlinder maakt zich niet druk om de fouten die de Rups ooit heeft begaan

Elachista

Gewoon komende we(e)k(en) eens een kijkje nemen bij plekjes met wat zonnedauw. Je zult die paludum dan ook wel vinden. Ze zijn best leuk om te zien.
Groet,
Tymo

zakdrager

Citaat van: Avondrood op juli 31, 2009, 13:03:59 PM
paludum vliegt nooit buiten gebieden die geen zonnedauw bezitten.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Gewoonlijk inderdaad niet, maar paludum heeft veel plekken gekoloniseerd waar door natuurherstelprojecten nu weer zonnedauw staat. Net als veel andere tamelijk 'honkvaste' soorten is er dus ook sprake van kolonisatiegedrag waardoor je ze soms buiten hun biotoop kunt aantreffen op zoek naar nieuw leefgebied.

Henk

Ben Kruijsen

dat komt bij meer dieren waaronder insecten voor. Soms krijgen ze ineens de kuierlatten. Zo heb je sprinkhanen met rudimentaire vleugels en soms zijn er exemplaren met echte vleugels waardoor er dispersie optreedt. Interessant verschijnsel want wat triggert ze? Overvolle populatie? weersinvloeden?

zakdrager

zoveel weet ik er niet van (van andere groepen) maar ik kan me bij paludum voorstellen dat het beest er genetisch toe geprogrammeerd is om regelmatig uit te zwermen om tijdig de populatie veilig te stellen. Ik neem tenminste aan dat venoevers e.d. waar je zonnedauw vindt een min of meer dynamisch milieu vormen.

Henk

Ben Kruijsen

een plausibele verklaring vooral voor dieren van pioniermilieus die het moeten hebben van kortstondige (ephemere) milieutypen die door successie weer snel begroeid raken.

zakdrager

Kijk! Zo had ik het ook willen formuleren!

Henk