Hoofdmenu

vossen Vlieland

Gestart door ecotex, juli 29, 2009, 15:19:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


grutto

Citaat van: Zonnekoning op oktober 07, 2009, 21:51:36 PM
Een derde vos is geschoten! :duim:
Zie ook:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=84613.new#new

Afgelopen maandag nacht een jong exemplaar. Nu de oude vossen nog.

m.vr.gr.

Grutto
Groet
Tjeerd

ecotex

Was deze middag op de vuurtoren Eierland/de Cocksdorp. Viel mij op met laag water dat overzwemmen van een vos tussen de Vliehors en het strand bij de vuurtoren eigenlijk een peulenschil moet zijn. Denk dat het hemlsbreed niet meer dan 2,5>3 kilometer is. een perfecte zwemmer als onze vos en een zware jachtdruk kan Reintje wel eens doen besluiten over te steken naar dat rondschijnend licht daar aan de "overkant"voordat hij het haasje is.
Wie is er dan aansprakelijk voor de schade die ontstaat aan onze Texels bodembroeders,Noordse woelmuis populatie?

Kees Verschoor

Jeroen Nagtegaal

Zit er niet veel stroming tussen die eilanden met eb en vloed?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ecotex

Met een korte stilstand tussen het getijde en een lichte beginnende of einde vloed komt het beest zeker op het eiland terecht. Als dan nog eens tussen liggende platen droog zijn gevallen en diverse soorten ganzen rond dobberen langs de waddenkust weet Reintje zeker dat hij onder de dampende lopen wil wegkomen.Hemelsbreed 2,5/3 kilometer!

Kees Verschoor

Zonnekoning

#66
Ik denk dat de kans erg klein is dat een vos van Vlieland naar Texel zwemt.
De stroming is gewoon te sterk en ruim 3 km zwemmen is best wel een eind!
Daarnaast heeft het weinig zin om erover in dit draadje over te filosoferen, omdat het om een ernstig geval van faunavervalsing gaat!

Wat de kosten betreft: Gewoon de belastingbetaler en het liefst van het eiland zelf.
Het is nog steeds onbekend wie de dader(s) is/zijn, en je maakt mij niet wijs dat dat binnen zo'n kleine gemeenschap niet bekend is!
Als men niet bereid is om de mond open te doen, laat ze dan maar lekker bloeden of verhoog anders te toeristenbelasting.

M.i. horen reacties over dit onderwerp in dit draadje thuis en niet het forum over zoogdier.
Dit draadje gaarne sluiten dus!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

grutto


De 4e vos zou ook geschoten moeten zijn, heeft iemand daar al iets van gehoord.
Maandagnacht de 3e en woensdag de 4e !

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Zonnekoning

#68
Wat is je bron Tjeerd?
Het heeft (nog) niet in de LC gestaan en bij Staatsbosbeheer is ook niets bekend...

http://www.staatsbosbeheer.nl/Actueel/Nieuws/Archief/Derde%20vos%20op%20Vlieland%20gedood.aspx

Edit: Link aangepast.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

grutto


Het kan zijn dat het bericht in verschillende kranten heeft gestaan om een andere datum ! 

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Zonnekoning

Het bericht stond ook pas woensdag in de LC. ;)
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

ecotex

Ben erg benieuwd hoe het met Reintje is bij onze buren op Vlieland? "Het is stil aan de overkant". Enige duidelijkheid vanuit terrein beheerders aldaar lijkt mij wel passend!
Wat is het idee wat er nog rond scharrelt en, wat is er nu precies geschoten aan dieren wat betreft aantallen, leeftijd,geslacht en toestand van de beesten ?? Ben ook erg benieuwd wat de geschoten beesten aan maag inhoud hebben? Duidelijkheid geeft antwoorden,zwijgen alleen maar vragen.

Groet Kees Verschoor

Zonnekoning

Hallo Kees,

Het is inderdaad erg stil over de vossen op het eiland en het artikel over de geschoten derde vos en de informatie over de andere 2, is zo te zien verwijderd.
Er is nog wel een e-mailadres en een telefoonnummer te vinden in oudere artikelen.
Het is voor mij net iets te ver van mijn bed, om er werk van te maken...  B)

http://www.staatsbosbeheer.nl/Actueel/Nieuws/Archief/Vossen%20op%20Vlieland%20worden%20bejaagd.aspx
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

grutto

Gelezen op de website van omroep Friesland:

Foksen fange mei klemmen
Natuer / Miljeu 13-11-2009 | 11:08
   
« foarige | folgjende »
Staatsbosbeheer hat by de provinsje fergunning frege foar it ynsetten fan klemmen en strikken om de foksen op Flylân te fangen. Staatsbos wol sa foarkomme dat de foksen takom maityd opnij in slachting oanrjochtsje ûnder de briedfûgels.

Dit jier waarden tûzenen nêsten leechrôve troch foksen. De ôfrûne tiid is besocht de foksen ôf te sjitten mar dat slagge mar by in lyts tal. Sadra't de provinsje tastimming jout, wol Staatsbosbeheer los.


In het kort: SBB heeft ontheffing aangevraagd om de vossen te vangen met klemmen en strikken. Bedoeld wordt (denk ik) voor softgrip klemmen en strikken met een stuitje.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

ecotex

Mogen dieren dus ook vossen via klemmen en strikken gevangen worden ? waarom niet met kooien ? of heeft men al maanden lang kooien geplaatst zonder resultaat.
Lopen de financiele kosten te hoog op voor terrein beheerders?.
Weet dat gevangen dieren ij kooien de"kogel"wacht maar, lijkt mij toch prettiger dan in stuitstrikken of "soft"grip klemmen terecht te komen?
Openheid in deze !  zeker gezien aankomende winter./paartijd/werptijd Vossen/jachtdruk met risico van eiland hoppende dieren richting "buur"eilanden!

Wie is er verantwoordelijk voor de genomen maatregelen en te nemen actie's?

Neem aan de provinsje en Staatsbosbeheer.

Aan iedereen ! Teken bezwaar aan tegen deze aangevraagde ontheffing gericht aan de Provincie Friesland en ook aan het LNV.

Voorkom dierenmishandeling , heb ééns een foto gezien waar een Vos zijn  eigen poot los heeft gebeten uit een strik.

Kees Verschoor
 

ecotex

Even aanvullend op mijn reactie van zojuist , vanaf einde eb tot beginnende vloed heeft een Vos vanaf Vlieland +/- 1,2 Kilometer af te leggen naar zandplaat de Hengst vanaf de Vliehors. Vanaf zandplaat de Hengst naar polder het Noorden nabij de Cocksdorp is het "  appeltje eitje"even +/- 1 Kilometer en vaste grond onder de voeten.

Natuur beheerders Vlieland , Provincie Friesland graag opening in uw beleid wat betreft Vossen problematiek.

Kees verschoor

grutto


Nou dan heb je nog wel even werk want deze ontheffing is al meer uitgegeven in Nederland voor bepaalde onderzoekers. Echter deze mensen zullen de meeste vossen niet doden maar bijvoorbeeld de vos van een zender voorzien.
De bedoeling van SBB is natuurlijk het doden van de vossen.

Met een goed protocol voor controle van deze vangmiddelen (zullen ook absoluut in de voorwaarden van de ontheffing worden opgenomen) ben ik daar niet op tegen en ik ga zeker geen actievoeren.

M.vr.gr.

Grutto

Groet
Tjeerd

grutto

Citaat van: ecotex op november 15, 2009, 20:46:50 PM

Voorkom dierenmishandeling , heb ééns een foto gezien waar een Vos zijn  eigen poot los heeft gebeten uit een strik.

Kees Verschoor


Met een strik met een stuitje kan dat nu niet gebeuren natuurlijk !

m.vr.gr.

Grutto
Groet
Tjeerd

Norman

Citaat van: ecotex op november 15, 2009, 20:46:50 PM
Aan iedereen ! Teken bezwaar aan tegen deze aangevraagde ontheffing gericht aan de Provincie Friesland en ook aan het LNV.

Voorkom dierenmishandeling , heb ééns een foto gezien waar een Vos zijn  eigen poot los heeft gebeten uit een strik.

Kees Verschoor

Ik bedank voor deze sommatie, maar ik heb liever de vos van Vlieland en de vogels komend broedseizoen terug. Als deze nog willen terugkeren.
Ik ben wel met Grutto eens dat het er deugdelijke monitoring is op deze vangstmethode.

Zonnekoning

Ik ga ook geen petitie tekenen tegen de ontheffing!
Het leed onder de broedvogels weegt niet op tegenover die van de vossen.

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article5447412.ece/Dierenpartij-tegen-strik-voor-Vlielander-vos-
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/



grutto

Gelezen in de Texelse Courant:

Zouden de vossen nu wel zijn overgezwommen?

M.vr.gr.

Grutto


Toeristen zien vos in de Dennen         Woensdag 18 november 2009   Zedurfden het aanvankelijk niet eens te vertellen, bang om voor gek teworden versleten. Maar toen ze het bericht over de gevonden sporen inde Texelse Courant van dinsdag lazen, besloten ze het toch wereldkundigte maken. 'We hebben een vos gezien. Op een weilandje aan de Grenswegin de Dennen, vlakbij het Gerritslanderdijkje.''De datumweet ik niet precies meer, maar het was in de herfstvakantie van hetzuiden', vertelt Saraja Kramer uit Breda. Ze logeerde vorige maand methaar man Ben een weekje op Dennenoord. 'We geloofden het eerst zelfniet en dachten dat het een grote kat was. Maar toen we van de fietsstapten, zagen we het goed. Het was echt een vos. Met spitse oren, eenbeetje rood en een grote pluimstaart. Hij had iets in zijn bek.'
Groet
Tjeerd

Jeroen Nagtegaal

Dit zou dan betekenen dat een van de ouders op Vlie zit en de ander op Texel... Geen jongen meer?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com


frankw

Citaat van: m.weites op november 17, 2009, 17:51:06 PM
Och, och de PvdD weer...

Irritant volk is dat wel een beetje langzamerhand ja. Die gasten willen ook exoten zoals de wasbeerhond beschermen en weet ik wat allemaal meer, dan ben je echt niet goed...

ecotex

#87
Uit gesprekken met Landmeters van HHNK is gebleken dat er op 25 januari 2009 een vos gesignaleerd is ten hoogte van de Stuifweg,polder Zeeburg de Cocksdorp.
Deze waarneming is kort geleden bij mij binnen gekomen,heb deze nagetrokken.Beide waarnemers zijn 100% zeker , Vos gezien op 400 Mtr afstand,liep met een grote Pluimstaart over het grasland ,vluchtend een rietkraag in.
Beide heren werden voor gek bevonden,kan niet er zijn geen vossen op Texel!.
Vorige week hol gevonden wat van vos zou kunnen zijn,noordelijk van de Slufter/de Cocksdorp.
Sporen die veel weg hebbben van vos ondekt nabij Mokbaai,Paal 9,paal 12,Prins Hendrik polder en nabij hol noordelijk van slufter.
Uitwerpselen aangetroffen in bijna alle gebieden,konijnen waar de kop vanaf gebeten is,vlees opgevreten maar,ingewanden nog aanwezig! streken van Reintje?!
Nabij steenstort paal 12-2 maal uitgeplukte meeuwen gevonden waarvan veerdelen rondom verspreid lagen en kop afgebeten.
Reactie NM en SBB zie Texelse Courant vrijdag 20 november "Ongeziene vos maakt tongen los".
Melding van derde Vos nabij Nioz haven ,hier is destijds een hol gevonden waar veerresten in aanwezig waren-bron HHNK.

vriendelijke groeten Kees Verschoor 

grutto

Gelezen op Internet:

Vlielander vos gevangen in strikVLIELAND - Jagers hebben deze week op Vlieland een vos gevangen meteen strik. Dat zei een woordvoerder van Staatsbosbeheer vrijdag. Devrouwtjesvos is ondertussen afgeschoten. ''Hij gaat in de vriezer voornader onderzoek'', aldus de woordvoerder.Op het Waddeneiland Vlieland werden kort voor de zomer vossen ontdektnadat duizenden nesten waren leeggeroofd. De vos hoort niet thuis ophet eiland en moet daarom worden bestreden. Sinds kort gebruiken dejagers strikken en klemmen, tot ongenoegen van de Partij voor de Dieren.

Staatsbosbeheervermoedt dat er in ieder geval nog één vos op het eiland is. ''We zijntot nu toe alleen maar jonge vossen tegen gekomen, dus waarschijnlijkis er nog een moeder.'' (ANP)
Groet
Tjeerd

Marcel van kammen

@Kees: als er dan zo'n hol is gevonden,dan zou je toch zeggen dat je meteen actie moet ondernemen?

Vandaag de 4e vos op Vlieland,echter weer een jong exemplaar. Die oudjes zijn toch verrekt moeilijk schijnbaar. Wat ik me nu ff afvraag: hoeveel jongen kan een vos ongeveer krijgen? met in het achterhoofd het grote voedselaanbod op vlieland.