Zakdrager

Gestart door henkvanwoerden, juli 29, 2009, 13:04:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Deze zakdrager met larve bij mij in de tuin in Apeldoorn. Lengte ca. 12 mm. Is aan de hand van de foto's de soort te bepalen.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 2
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 3
Met vriendelijke groet,

Henk.

Hetty Soetekouw

dit is geen kokermot maar een zakdragersoort
ik denk dat het gaat om de Dahlica triquetrella
maar ik ben niet de expert  ;D
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

henkvanwoerden

Het leven zit vol verrassingen. Ik wacht verdere reacties nog even af.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

zakdrager

#5
Zou wat mij betreft misschien ook Bankesia conspurcatella kunnen zijn (maar die wordt geen 12 mm; triquetrella ook niet trouwens). Als hij echt 12 mm was dan zou ik het niet weten. Diplodoma laichartingella? Maar die ziet er toch wel anders uit.

Henk

henkvanwoerden

Ik heb dit item nog eens opnieuw bekeken en denk dat Bankesia conspurcatella het meest voor de hand ligt. Het imago hiervan heb ik al eerder bij mij in de tuin op UV gehad. Ook deze larve in de tuin. Maten waren geschat. Mocht ik hem weer tegenkomen, dan ga ik hem exact opmeten en opnieuw fotograferen. Als mijn conclusie beslist niet klopt dan graag reactie, trouwens reacties sowieso welkom.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Elachista

Ik vind de zak ook echt anders dan triquetrella, dus ik zou het op conspurcatella houden.
Groet,
Tymo

henkvanwoerden

Hallo Tymo,

Bedankt voor je reactie. Nu zet ik er nog eentje bij. Deze heeft zo te zien restanten van bladluizen in de zak verwerkt. Kan dit Diplodoma laichartingella zijn, of gaat het hier ook om B. conspurcatella. Foto 28-7-2009, op witte muur. Ik ben benieuwd.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Elachista

Het nekschild vind ik gevoelsmatig wat te meer zwarte tinten bevatten dus laichartingella past denk ik minder (en dan nog zou het de eerste zak zijn; die meer zijden is en de soort gebruikt daarna veel grovere bestanddelen), en triquetrella lijkt er wel veel op maar de nekpoten zijn wat lichter gekleur en ook het nekschild is hier niet 100%. Nu zal conspurcatella ook prima wel wat insectendelen kunnen gebruiken dus het zal tov triquetrella niet heel verschillend zijn.
Groet,
Tymo

henkvanwoerden

Ik houd de laatste twee, voorlopig maar als onzekere B. conspurcatella.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

zakdrager

Dag Henk

D. triquetrella is het in geen geval. B. conspurcatella lijkt me nog steeds het meest waarschijnlijk. Maar je zei dat je de afmetingen ging opnemen, dat is echt superbelangrijk bij zakdragers. Je komt vaak tot determinaties door een combinatie van alle gegevens die je hebt en daarvan zijn foto + datum + afmeting het belangrijkst.

Henk