Korenburgerveen Winterswijk

Gestart door gardensafari, juni 19, 2006, 19:22:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Een collega van mij werkt als vrijwilliger bij Natuurmonumenten en wel in het Korenburgerveen te Winterswijk. Dit is een veengebied met hoogveen, laagveen en blauwe graslanden. Niet zo heel groot (400 hectare), maar wel zeer afwisselend. Jaarlijks organiseert hij een excursie voor collega's naar het afgesloten gedeelte van het veen. Nadat ik al twee jaar wegens onvoorziene omstandigheden op het laatste moment had moeten afhaken is het mij dit jaar wel gelukt om mee te gaan. De excursie was op vrijdag 16 juni 's middags. Een mooie dag, droog, waterig zonnetje en temperaturen net boven de 20.
Laarzen aan (het gebied is erg nat), verzamelen, korte inleiding en toen op pad. Allereerst passeerden we een blauwgrasland. Schitterend, maar moet nog mooier worden. Opvallend waren drie soorten orchideeën: twee paarsige en een witte. De witte was welriekende nachtorchis, één van de paarse was de gevlekte orchis (een paar exemplaren, wat lichter paars), van de meest voorkomende ben ik de naam even vergeten, maar daarvan stonden er vele tientallen. Ook andere planten zagen er interessant uit, maar ik ben geen groot plantenkenner. En tijd om van alles goed te bekijken was er helaas niet. Door een bosgebied, met aan de ene kant weilanden en aan de andere kant het begin van het veen, de bocht om en daar lag het veen. Het was ontzettend aan het uitdrogen en bezaaid met berk. Nu heeft men het met damwanden in segmenten verdeeld. Een aantal van die compartimenten zijn nu al zo nat dat alle berken die erin staan dood zijn. Gek gezicht: aan de ene kant van zo'nm damwand springlevende berken mooi in blad en aan de andere kant dode berken. Pas overleden exemplaren hebben nog allerlei kleine takjes, maar de al lang geleden terziele gegane bomen hebben alleen nog een aantal dikke takken behouden. De damwanden overigens zijn van hout en destijds met helicopters aangevoerd. Lopen kun je alleen vlak langs de damwanden, want die bevinden zich langs de dijkjes. Die dijkjes, vaak zijn ze natuurlijk, werden vroeger gebruikt door de turfstekers. Op en langs veel van die dijkjes een bijzonder plantje: rijsbes. Deze staat meestal afgewisseld met bosbes en vaak zelfs staan ze door elkaar heen. Volgens onze gids smaken rijsbessen net als bosbessen, maar zijn ze wat wateriger. Geen verrassing in dit kletsnatte milieu. Open water echter is schaars: het verveent en er groeit allemaal watervork in. Het aantal zoogdieren is beperkt, de insectenwereld is bijzonder, want ik kon in de gauwigheid bijna geen enkele nachtvlinder thuisbrengen. Er zitten in ieder geval flink wat cambrinae, maar welke precies... Aan vogels erg weinig gezien, behalve een paar buizerds, maar wel veel karekieten gehoord (allemaal kleine).
De schoonheid van de natuur daar is buitengewoon. Er worden maar mondjesmaat mensen toegelaten in het afgesloten gedeelte. Ik ga volgend jaar zeker weer mee en ben dan beter voorbereid en ga foto's maken. Ga mij bovendien beter verdiepen in welke nachtvlinders ik in zo'n milieu ook overdag kan verwachten. Overigens moet je veelal op de paden blijven, immers de rest is onbegaanbaar. En dat maakt insecten kijken lastig, want ze vliegen een eindje weg en zijn daarmee onbereikbaar.

Groetjes,

hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.