Hoofdmenu

Vezelkop

Gestart door Gert Kremer, juli 28, 2009, 12:02:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Een vezelkop, maar welke van de 142 soorten? wie geeft de eerste tip?
Loof en Naaldhout. geen geur. Lamellen roze/wit. Steeltje met witte vlekjes. Sporen knobbelig.


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

wim veraghtert

Interessant geval.
Graag meer foto's.
Afgaande op deze ene foto had ik er niet onmiddellijk een vezelkop in gezien...

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Gert Kremer

Citaat van: wim veraghtert op juli 28, 2009, 12:22:02 PM
Interessant geval.
Graag meer foto's.
Afgaande op deze ene foto had ik er niet onmiddellijk een vezelkop in gezien...

Groetjes,
Wim

Hallo Wim, ben bezig met mic foto's te maken deze komen vanavond. moet zo weg.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Gert, de onderste heeft die franjes?

Gert Kremer

:micro: foto's.
Ik hoop dat er wat op te zien is.
De sporen lijken vrij veel knobbels te hebben.
Dus hij valt wel onder de knobbelssporige vezelkoppen.


Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

#5
Met de sleutel van W. Kuyper kom ik op Rossige vezelkop?
Nog een aanvulling: het steeltje had een knolvoetje, dat nu het droog is bijna net zo dik is als het hoedje.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian en Bert

Hoi Gert,

Geen idee zo van de foto's daar waag ik me niet aan. Maar toevallig vond ik afgelopen zaterdag bij eik op kalkrijk zand (Winterswijk) deze I. bresadolae (Rossige vezelkop). Een paar dingen die me opvielen. De geweldig zoete geur. Ik zou willen dat elke paddenstoel zo rook! pure verslaving. De rode verkleuring van het vlees (bij mijn vondst niet direkt). De opvallende umbo en microscopisch uiteraard de knobbelsporen want er zijn ook gladsporige soorten die zo zoet ruiken en rood verkleuren.

Misschien dat Wim je nog verder kan helpen.

Groeten van Marian



Gert Kremer

#7
Hallo Marian, Deze stonden tegen een stobbe van een afgezaagde eik, ook toevallig he. Maar ze zaten niet vast aan het hout.
Ik hoop ook op een bericht van Wim.
Ik heb nog wel wat meer mic. foto's als dat nodig is.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Gert Kremer

Om de benaming nogmaals op te vragen van deze zwam haal ik deze tropic omhoog. Martin berichte mij dat het een andere moet zijn.
Dus vraag ik hulp van jullie allen.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

grietaf

#9
Heb je het gedroogde materiaal nog? Zo ja, kun je dan nagaan of er onderaan de steel caulocystiden te vinden zijn? Hoe groot zijn de sporen?
Grieta.

Gert Kremer

Dag Grieta,

Ik heb nog twee zeer droge zwammetjes in een doosje zitten, maar of mijn kennis groot genoeg is?
Ik heb geen idee hoe ik dat boven water moet krijgen.   :-\
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Melchior van Tweel

Voorzichtig een scalpje maken van het steeloppervlakte en deze opweken in Congorood. Let op dat de bovenzijde ook boven blijft (onder de microscoop te herkennen aan de zijde waar sporen te vinden zijn). Dekglaasjes erop en vooral niet aanstampen. Vwala.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

wim veraghtert

De vlokkige steel en de franje-achtige vezeltjes aan de hoedrand wijzen er in dit geval op dat er hoogstwaarschijnlijk geen caulocystiden gaan zijn (mogelijk wel bovenaan de steeltop).
Als je er dan de sleutel bijhaalt (zie link), kan je enkel in het eerste deel (vanaf '2') doorsleutelen (dus zeker niet vanaf '13'). De mogelijke opties zijn ook niet zo uitgebreid. Volgens mij  moet je eigenlijk al bij de wolvezelkoppen uitkomen, al zien ze er niet typisch uit, of eventueel I. subcarpta, die ook in dat soort biotoop voorkomt.


Link sleutel: [size=78%]http://www.paddestoelenkartering.nl/downloads/cooliasleutels/Coolia_49-1_Inocybe.pdf[/size]
admin nachtvlinders waarnemingen.be