Vijf onvoltooide koolmezenesten in een mussenflat

Gestart door albert-jan, juli 27, 2009, 21:57:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

albert-jan

Vorig jaar een mussenflat met vijf gaten van 25mm gebouwd en opgehangen. Zelfs na noest vogelzaad strooien nog geen enkele mus te bekennen. Nog tips om dit voor elkaar te krijgen?

Maar daarvoor mail ik eigenlijk niet. Begin dit jaar ging er een paartje koolmezen in de kast broeden. Maar het leek een beetje stil te worden en toen ik pas ging kijken zag ik vijf koolmezenesten in verschillende stadia van de ontwikkeling in de mussenflat. Verlaten natuurlijk. Enig idee hoe dat kan? Is het onervarenheid? Of hebben die vogeltjes een heel slecht ruimtelijk geheugen? En valt er wat aan te doen?

Bedankt alvast!
Albert-Jan

wittemus

#1
Bovenstaand bericht is al ruim twee jaar oud, maar misschien toch handig om te vermelden hier:

Voor huismussen moet het vlieggat 32mm zijn, geen 25mm.

Bovendien.
Een mussenflat werkt niet voor huismussen, wel voor ringmussen schijnt.
In die zin: Van huismussen weet ik het zeker, van ringmussen niet: Huismussen hebben een ruimte om hun nest nodig van minimaal 30 cm radius.
In de "mussenflats" zitten de nestholten veel te dicht op elkaar.
Je zult dus nooit de hele mussenflat vol met broedsels krijgen.
Wel met nestmateriaal, maar dat is de manier waarop 1 mannetje huismus dat aanpakt; hij maakt een straatje nesten waaruit het vrouwtje er 1 kiest voor gebruik. De rest wordt niet gebruikt.
Je zult dus in een "mussenflat" van 5 compartimenten nooit 5 broedende paartjes huismussen krijgen.
Als mitigerende maatregel een dergelijke flat ophangen voor 5 mussenpaartjes is dan ook ruimschoots onvoldoende.

Waarom wordt het dan toch zo gepromoot en toegepast ?
't Is moeilijk een dergelijke "volkswijsheid" kwijt te raken wanneer het van zoveel kanten tegelijk is opgepakt als DE oplossing voor huismussen.

Wat dan WEL ?
Een nestkast is te vergelijken met een holte in een boom, qua nestvorm.
Uit onderzoeken blijkt dat slechts een heel klein deel van de nesten, namelijk 9% gemiddeld, in nestkasten gemaakt wordt,
tegen 16% achter regenpijpen,
22% in klimplanten en
20% onder dakpannen.

Je kunt dus beter, in plaats van mussenflats, een klimop tegen een regenpijp op laten groeien, want gemiddeld 38% van de nesten van huismussen zal daar in gevonden kunnen worden.
Zeker in steden is dat voor huismussen aantrekkelijker dan nestkasten.

Link naar dat onderzoek uit 1968:
http://www.housesparrow.eu/pdfs/kulczyckiA_mazurGierasinska_1968_NestingOfHouseSparrowPasserDomesticus.pdf

mvgr
Liset Karman
Stichting Witte Mus

NB "gemiddeld" is een gemiddelde naar leefomgeving van de huismus; landelijk, "buitenwijk" en / of stedelijk.

Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

Oenanthe

Citaat van: wittemus op augustus 28, 2011, 12:11:33 PM
Bovenstaand bericht is al ruim twee jaar oud, maar misschien toch handig om te vermelden hier:


Waarom wordt het dan toch zo gepromoot en toegepast ?


mvgr
Liset Karman
Stichting Witte Mus

NB "gemiddeld" is een gemiddelde naar leefomgeving van de huismus; landelijk, "buitenwijk" en / of stedelijk.

Dat is één van de belangrijkste problemen van het hedendaagse natuurbeheer. Men baseert zich niet op wetenschappelijke feiten maar op gevoel. Hier in Leiden hangt het vol oproepen van het gemeentebestuur om meeuwen niet te voeren. Dit in de hoop dat ze de stad verlaten als broedplaats. Terwijl ik al in 1992 van een onderzoeker hoorde dat meeuwen in de stad precies hetzelfde dieet hebben als meeuwen die in de jaren 70-80 in de duinen broedden: hoofdzakelijk zeebanket. Ze broeden hier dus niet omdat er zo veel voedsel voorhanden is maar het hele anti-meeuwen beleid wordt daarop gebaseerd. Maar ik vind dat best want ik vind het leuk dat ze op mijn dak broeden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

wittemus

Ja lastig is dat. Die "volkswijsheden".
Kwestie van een hele lange adem hebben denk ik.

mvgr
Liset Karman
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

HPM

Citaat van: Oenanthe op augustus 28, 2011, 12:19:56 PM
Dat is één van de belangrijkste problemen van het hedendaagse natuurbeheer. Men baseert zich niet op wetenschappelijke feiten maar op gevoel. Hier in Leiden hangt het vol oproepen van het gemeentebestuur om meeuwen niet te voeren. Dit in de hoop dat ze de stad verlaten als broedplaats. Terwijl ik al in 1992 van een onderzoeker hoorde dat meeuwen in de stad precies hetzelfde dieet hebben als meeuwen die in de jaren 70-80 in de duinen broedden: hoofdzakelijk zeebanket. Ze broeden hier dus niet omdat er zo veel voedsel voorhanden is maar het hele anti-meeuwen beleid wordt daarop gebaseerd. Maar ik vind dat best want ik vind het leuk dat ze op mijn dak broeden.

Zeebanket werd/wordt voornamelijk door de Kleine Mantels gegeten, die daarvoor op zee foerageren. Zilvers zijn meer alleseters en die eten dan ook veel afval. De Meijendelse Zilvers foerageerden veel op de toenmalige Wassenaarse vuilnisbelt. Totdat die werd afgedekt.



Herman van der Meer

Oenanthe

Dat is zeer interessante en belangwekkende informatie Herman. Heb jij recente bronnen over het voedsel van stadsmeeuwen tot je beschikking?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op augustus 28, 2011, 13:38:19 PM
Dat is zeer interessante en belangwekkende informatie Herman. Heb jij recente bronnen over het voedsel van stadsmeeuwen tot je beschikking?

Nee, ken ik niet. Daarvoor moet dus braakballenonderzoek aan stadsmeeuwen gedaan zijn. Wat ik hierboven zei over de verschillen is op braakballenonderzoek in de Meijendelse kolonies gebaseerd. Door wie en waar gepubliceerd weet ik niet meer.

Wat die ondeskundige bestrijding betreft: in het verleden is duidelijk gebleken dat het rapen, schudden of vervangen van eieren geen enkele zin heeft. De enige effectieve methode is door de vossen toegepast.
Herman van der Meer

H.Valkema

Even een splitje? Maar ff ontopic..
Maar ik heb hetzelfde meegemaakt, sterker nog het is al 3 jaar het geval. Ik weet eigenlijk 100% zeker dat ze gewoon in de war zijn want als je namelijk langer wacht beginnen ze ook eieren in verschillende broedholtes te leggen en dat kan nooit de bedoeling zijn. Conclusie is dus dat deze dingen niet werken en dat ze eigenlijk ook niet meer gemaakt mogen worden. Ik heb het nu opgelost door 4 van de 5 gaten dicht te plakken, dan gaat het prima.
Groeten,
Haije Valkema

Jeroen Nagtegaal

De cijfers bovenaan lijken me trouwens nu niet meer representatief. De stedelijke omgeving is sinds 1968 echt wel veranderd...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Oenanthe op augustus 28, 2011, 13:38:19 PMDat is zeer interessante en belangwekkende informatie Herman. Heb jij recente bronnen over het voedsel van stadsmeeuwen tot je beschikking?

hoi Maarten en Herman,

In een recent nummer van Bird Study staat hierover een buitengewoon boeiend artikel, zie http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00063650809461535 Helaas dus niet online te lezen. Zelf heb ik een fotokopie (dus een stuk papier) van het complete artikel hier thuis liggen.

Wellicht dat het artikel wel ergens online staat. Of anders enkele jaren geduld hebben. Ik kan het stuk papier ook nog wel eens even opzoeken, want daarin staat ook het e-mail adres van de auteur. Wellicht stuurt hij je zo een pdf.

Via knip/plak van deze site:

Citeer Lesser Black-backed Gulls Larus fuscus nesting in an inland urban colony: the importance of earthworms (Lumbricidae) in their diet.

Aims To identify food and feeding sites of Lesser Black-backed Gulls Larus fuscus breeding on buildings in Dumfries, Scotland.

Methods Direct observations were made of feeding behaviour, and 181 regurgitated pellets, obtained from flat roofs where only Lesser Black-backed Gulls nested, were analysed. Food items were identified using standard techniques with microscopic examination used to identify the presence of earthworm chaetae.

Results Lesser Black-backed Gulls breeding in Dumfries fed extensively on earthworms and insects obtained from agricultural land (55% of pellets). They also fed on landfill (23% of pellets) and marine sites (12% of pellets), but they did not take fish or fish offal.

Conclusions Previous studies on the food of large gulls have often overlooked the importance of earthworms because of the lack of macro-remains in stomachs and pellets. New studies are required to establish the general extent of earthworm consumption in these large gulls.

Buitengewoon de moeite waard om te lezen. Geschreven door een auteur die alles van meeuwen weet & die statistiek niet nodig heeft om iets duidelijk te maken.

Groetjes, Klaas

Oenanthe

Ik heb kleine mantelmeeuwen midden in de nacht op de middenberm bij het centraal station van Leiden naar wormen zien trappelen. Naar verluidt doet de Universiteit van Leiden onderzoek naar het dieet van meeuwen in de stad. Ik ga daar eens informeren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Hier is een Nederlandse
http://www.mendeley.com/research/diet-lesser-blackbacked-gulls-larus-graellsll-dutch-inland-colony/
Daar vind je ook andere relevante titels.


Ik stel voor om deze discussie een eigen topic te geven ('Voedsel Stadsmeeuwen' of zoiets) zodat hij zo nodig zonder de mussen te storen kan groeien.

Herman van der Meer

Klaas van Dijk

hoi Herman,

Als het goed is moet je dit artikel via http://nou.natuurinfo.nl/website/limosa/limosa_search_issue.php?nummer=78&deel=4 gratis kunnen downloaden. Alleen even een e-mail adres invullen (elk adres werkt wel, bv hout AT nioz .nl

Groetjes, Klaas

wittemus

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 28, 2011, 15:02:17 PM
De cijfers bovenaan lijken me trouwens nu niet meer representatief. De stedelijke omgeving is sinds 1968 echt wel veranderd...

Het gaat om de voorkeuren van huismussen voor nestplaatsen.
Niet om wat de bouwwereld of Vivara & co de huismussen niet of wel menen te kunnen bieden.
De voorkeuren van huismussen zijn niet aan tijd gebonden.

mvgr
Liset Karman
Huismus Bescherming Nederland
Stichting Witte Mus

Huismus en habitat beschermende ANBI stichting sinds 2009, met ervaring - in aanleg van habitat voor wild levende huismussen - sinds 1997.

http://www.huismusbescherming.nl

HPM

Citaat van: Klaas van Dijk op augustus 28, 2011, 17:46:26 PM
Citaat van: Oenanthe op augustus 28, 2011, 13:38:19 PMDat is zeer interessante en belangwekkende informatie Herman. Heb jij recente bronnen over het voedsel van stadsmeeuwen tot je beschikking?

hoi Maarten en Herman,

In een recent nummer van Bird Study staat hierover een buitengewoon boeiend artikel, zie http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00063650809461535 Helaas dus niet online te lezen. Zelf heb ik een fotokopie (dus een stuk papier) van het complete artikel hier thuis liggen.

Wellicht dat het artikel wel ergens online staat. Of anders enkele jaren geduld hebben. Ik kan het stuk papier ook nog wel eens even opzoeken, want daarin staat ook het e-mail adres van de auteur. Wellicht stuurt hij je zo een pdf.
...

We zijn nu een paar jaar later en het artikel is te downloaden.
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00063650809461535
Herman van der Meer