Hoofdmenu

spechten

Gestart door antire, juni 19, 2006, 12:05:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

antire

vanaf 24 mei 2006 tot en met vanmorgen 19 juni komen zowel een mannetje grote bonte specht als vrouwtje afzonderlijk en ook samen eten van vetbol en pindas.Er waren dagen bij met eetmomenten om de tien minuten en dat 8 uur aan een stuk.Vanmorgen het eerste resultaat: vader specht eet aan pindas en zoon zit op een tak vlak boven hem. Vader geeft 4 keer eten en samen vliegen ze weg.Ben benieuwd of hij met nog meer juvenielen langs komt.Ik woon hier 20 jaar en dit was de eerste keer.

BWoets

Hartstikke leuk, gefeliciteerd ermee!
Niet iedereen kan zeggen dat hij Spechten in zijn achtertuin heeft, en veel mensen hoor je vaak zeggen dat ze maar nooit een specht zien!

Vergeet je waarnemingen niet in te voeren op www.waarneming.nl en nog veel plezier met je spechten.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

laatvlieger

Citeeren veel mensen hoor je vaak zeggen dat ze maar nooit een specht zien!
Even iedereen jaloers maken:
Ik heb wel eens tot mijn grote verbazing een boom gevonden waarin zowel groene als grote bonte specht broedden slechts zo'n 2 meter boven elkaar. Ook de jongen leken me toen ongeveer even oud. Ze staken tegelijkertijd hun kop uit de boom, prachtig om te zien!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jeroen Nagtegaal

Dan ga ik ook maar mensen jalours maken, Afgelopen winter van 1M afstand dagelijks een kleien bonte specht, tevens vlieget er nu al een half jaar een koppel Grote Bonte rond.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bram Rijksen

maar waar je écht iemand jaloers mee kan maken...:

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1091910

nooit meer iets van vernomen, trouwens.

RWester

Citeermaar waar je écht iemand jaloers mee kan maken...:

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1091910

nooit meer iets van vernomen, trouwens.
Is dat een Vlaamse Gaai op de foto?  B)

Nee, inderdaad nooit meer iets van gehoord, heb er nog wel achteraan gegoogeled, maar niets
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


antire

ik kwam er later vandaag achter dat ik natuurlijk niet kan weten of het jong een mannetje was omdat juvenielen beiden een rode kruin hebben, maar dat was ik in mijn enthousiasme vergeten.

HeleenR

Citeervanaf 24 mei 2006 tot en met vanmorgen 19 juni komen zowel een mannetje grote bonte specht als vrouwtje afzonderlijk en ook samen eten van vetbol en pindas.

:o Laat ik nou altijd gedacht hebben dat je in de broedtijd geen pinda's moet ophangen omdat jonge vogels daar dood van gaan.
Nog even gegoogled en inderdaad:

"Vogels voeren in de winter is leuk. We genieten van de vogels in onze tuin en bij vorst kunnen ze best wat hulp gebruiken. Het is echter belangrijk om tijdig te stoppen met voeren. Bij voorkeur 14 dagen na het einde van een vorstperiode. De door ons opgehangen vetbollen en pinda's zijn funest voor jonge vogels. Zij kunnen het vet en de pinda's niet verteren. Krijgen dus geen hongergevoel en sterven zo de hongerdood. Haal dus tijdig uw vetbollen en pindanetjes en -snoeren weg."

Bij mij in de tuin dus geen pinda's en vet in deze tijd. Gelukkig wel vaak spechten!
groeten uit Friesland,
Heleen Romkes

RWester

Citeer
Citeervanaf 24 mei 2006 tot en met vanmorgen 19 juni komen zowel een mannetje grote bonte specht als vrouwtje afzonderlijk en ook samen eten van vetbol en pindas.

:o Laat ik nou altijd gedacht hebben dat je in de broedtijd geen pinda's moet ophangen omdat jonge vogels daar dood van gaan.
Nog even gegoogled en inderdaad:

"Vogels voeren in de winter is leuk. We genieten van de vogels in onze tuin en bij vorst kunnen ze best wat hulp gebruiken. Het is echter belangrijk om tijdig te stoppen met voeren. Bij voorkeur 14 dagen na het einde van een vorstperiode. De door ons opgehangen vetbollen en pinda's zijn funest voor jonge vogels. Zij kunnen het vet en de pinda's niet verteren. Krijgen dus geen hongergevoel en sterven zo de hongerdood. Haal dus tijdig uw vetbollen en pindanetjes en -snoeren weg."

Bij mij in de tuin dus geen pinda's en vet in deze tijd. Gelukkig wel vaak spechten!
Van welke site komt dit?

Ik heb ergens gelezen (dacht SOVON-blad of zo) dat jonge Koolmezen enz meer kans op overleving hebben, door extra voedering in de tuin. Of zou dit alleen met zaad zijn?
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


huysse

Ik dacht dat het bezwaar van zaad en pinda's e.d. voeren was dat de jongen dan te weinig eiwit kregen, dierlijk voedsel dus.

Groet,
Marijke

Jeroen Nagtegaal

Ik denk toch dat de opudervogels slim genoeg zijn en zlef goed weten wat ze wel en niet kunnen voeren,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HeleenR

Gelezen op

http://www.ivn-amstelveen.nl/seizoen.html#seizoen

Helaas niets hierover op de site van Vogelbescherming Ned.
groeten uit Friesland,
Heleen Romkes

RWester

Het is inderdaad een onderzoek geweest, die ik waarschijnlijk ergens had opgepikt en gelezen

Citeer20 jaren tuinvogelonderzoek in Engeland heeft uitgewezen dat het grootste aantal sterfgevallen onder vogels in de maanden maart t/m mei plaatsvindt. Voor de vogels is er in deze periode weinig voedsel te vinden. Juist in deze maanden is het een hele toer om het vogellichaam in goede conditie te houden en dan ook nog de lange nachten door te zien te komen waarbij het inwendige kacheltje ervoor moet zorgen dat de temperatuur op 41 graden Celsius gehandhaafd blijft. 


December 2003 heeft Vogelbescherming Nederland een artikel gepubliceerd op bladzijde 32 va het blad "Vogels" 2003-6 waarin wordt jaarrond voederen wordt aangemoedigd. Wetenschappelijk onderzoek had namelijk aangetoond dat dit beter is voor de vogelstand omdat door te blijven doorvoederen het aantal jongen per paar hoger zal zijn. De vogels eten zelf van wat u hen biedt en de schaarse insecten komen dan ten volle ten goede aan de jongen en hoeven dus niet meer gedeeld te worden met pa en moe. 


Meer hierover op

http://www.vogelwerkgroepdenhelder.nl/Voge...ertroetelen.htm
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


antire




tot 2 jaar geleden voerde ik alleen in de winter maar een Brits onderzoek laat zien dat oudervogels de vetbollen en pindas voor zichzelf gebruiken en alleen geven aan grote jongen, als ze het nest verlaten hebben.Sindsdien voer ik in lente en zomer vooral als het kouder dan normaal is zoals de afgelopen weken en ze vliegen erop af als bijen naar de honing.

Erik

ik heb zelf uit twee pringlesbussen een voerbuis gefabriceerd en daarin ongepelde zonnebloempitten gegooid. De mussen vinden het fantastisch en lopen de ganse dag op mijn schuurdak pitten te pellen. Dat is trouwens ook de enige tuinvogel die ik met trots kan vermelden...

antire


   
vanmorgen half 8 juveniel grote bonte specht (rode kruin)hangt zelf aan pindanetje geen adult te zien terwijl ze gister nog met adult en juveniel waren.Kan dat zo snel of is het de middelste bonte specht geweest (ook rode kruin).Heb geluid niet goed gehoord want dat verschilt.Wie weet andere verschillen behalve roep waar ik op kan letten.

Guus Peterse

Wangtekening: middelste bonte heeft meer 'open' gezicht (moeilijk uit te leggen, kun je het best even in een vogelboek of op internet opzoeken). Snavel: middelste is wat fijner. Kleur onderstaart: bij middelste roze i.p.v. rood. En middelste heeft wat vlekjes / streepjes op de buik. Dit zo even in de gauwigheid zonder vogelboek bij de hand.
Overigens zag ik dat je ze als esc. gemeld hebt, wat natuurlijk raar is. Waarschijnlijk had je ze op onzeker willen zetten.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

RWester

Citeervanmorgen half 8 juveniel grote bonte specht (rode kruin)hangt zelf aan pindanetje geen adult te zien terwijl ze gister nog met adult en juveniel waren.Kan dat zo snel of is het de middelste bonte specht geweest (ook rode kruin).Heb geluid niet goed gehoord want dat verschilt.Wie weet andere verschillen behalve roep waar ik op kan letten.
Wat bedoel je precies met 'kan dat zo snel'? Dat het er vandaag maar één was en gister twee? De ander kan toch nog in de buurt zitten? Overigens bij mij ook al paar dagen GBS in de tuin, en oa op pindanet  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


antire

met zo snel bedoel ik gister gevoerd worden en vandaag zelf eten,tenzij het een iets oudere juveniel is die niet meer gevoerd hoeft te worden. verder moet ik op de analoge fotos wachten omhet verschil in tekening en kleur goed te kunnen zien dank voor de reacties.Ik bezoek deze site pas sinds gister en wist niet goed wat esc betekende .Ik dacht dat je dat moest aanvinken als je niet zeker was van de waarneming. sorry

Thijs Fijen

Citeermet zo snel bedoel ik gister gevoerd worden en vandaag zelf eten,tenzij het een iets oudere juveniel is die niet meer gevoerd hoeft te worden. verder moet ik op de analoge fotos wachten omhet verschil in tekening en kleur goed te kunnen zien dank voor de reacties.Ik bezoek deze site pas sinds gister en wist niet goed wat esc betekende .Ik dacht dat je dat moest aanvinken als je niet zeker was van de waarneming. sorry
Geeft helemaal niks, van fouten moet je leren.

Thijs
Thijs Fijen

antire

hoe kan ik dat esc bij de al ingevoerde waarnemingen van de specht weg krijgen.

Jeroen Nagtegaal

naar jou waarnemingen gaan en dan daar de waarneming wijzigen en dan esc uitvinken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

Citeermaar waar je écht iemand jaloers mee kan maken...:

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1091910

nooit meer iets van vernomen, trouwens.

Ik heb nu ook wel een merkwaardig verhaal, niet over deze waarneming maar over een andere Grijskopspecht in Nederland, alweer lang geleden(denk ik). Ik hoorde een tijdje geleden van iemand dat er in het Natuurmuseum in Leeuwarden altijd een mooie opgezette Groene specht stond, tot iemand opmerkte dat het niet om een Groene specht, maar om een Grijskopspecht ging. De vogel zou dood gevonden zijn in het Katlijkerschar. Ook leuk, als je dat ontdekt!  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Guus Peterse

Citeeren dan esc uitvinken.
en determinatie zeker idem.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

antire

bedankt ik ga de esc proberen weg te halen .En de determinatie van de middelste bonte specht is te onzeker want ik denk nu dat de stuit toch wel erg rood was,dus dat kan ik dan ook weghalen.

thijs

Stuit is (globaal) de andere kant, waar het hier over gaat is de anaalstreek.
Bijv ook dat gedeelte, wat bij een Baardman zwart is:
foto Baardman

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

ellen007

Hallo allemaal.
Sinds ongeveer een maand 2 paar grote bonte spechten in de tuin.
Komen regelmatig met hun jongen.
Wel lachen dat ze die kleine af en toe wegduwen zodat ze zelf moeten gaan eten.
Maar Pa en Moe zijn niet te beroerd om ze ook bij te voeren.
De zomerbol met vruchen is de favoriet van ze.
Kijk maar op http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1293622
Dan zie je dat vaders nog af en toe bijvoert.
De pinda's had ik wel weggehangen.
Dacht ook dat dit niet goed is. Maar misschien doen zij net als een papegaai samen met grit en zand malen in hun maag.
Deze week wel weer pindanetje opgehangen maar word nog niet veel uit gegeten behalve door de halsbandparkieten.
Ik hoop dat iedereen er plezier aan mag beleven van de vogels in de tuin
Groetjes
Ellen
weer een lerende natuurliefhebber

antire

Bij mij in de tuin voert het mannetje zowel vetbol als pindas aan zijn jongen en de grotere jongen die zelf eten pakken ook beiden.Sinds 7 dagen geen vrouwtje meer gezien pa voert alleen .Hij zal toch geen weduwnaar geworden zijn.Ik heb ook 2 mannetjes tegelijk gehad verleden week maar zolang ze niet tegelijk hun jongen hier voeren kan ik niet zeggen dat er hier 2 paar zitten.
Omdat verleden jaar de middelste bonte specht 1 km bij mij vandaan is gedetermineerd,ben ik erop gespitst hem ook te zien.Eergister een specht vrijwel zo groot als de grote met felrode kruin,lichtroze anaalstreek,vuilgrijze buik kleine streepjes erop,maar de open wang vond ik moeilijker te bepalen.Hij had geen geluid gegeven met aankomen eten noch met wegvliegen.Terwijl de grote zich altijd aankondigt.Kan het ook bijna volweassen jong van de Grote zijn die zijn kruin nog moet verliezen en dat de anaalstreek nog moet bijkleuren.

redmar_woudstra

#28
Citeer
Citeermaar waar je écht iemand jaloers mee kan maken...:

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1091910

nooit meer iets van vernomen, trouwens.

Ik heb nu ook wel een merkwaardig verhaal, niet over deze waarneming maar over een andere Grijskopspecht in Nederland, alweer lang geleden(denk ik). Ik hoorde een tijdje geleden van iemand dat er in het Natuurmuseum in Leeuwarden altijd een mooie opgezette Groene specht stond, tot iemand opmerkte dat het niet om een Groene specht, maar om een Grijskopspecht ging. De vogel zou dood gevonden zijn in het Katlijkerschar. Ook leuk, als je dat ontdekt!
ik geloof dat ik Friese vogelgoeroe Johan de Jong daar wel eens over heb horen praten... Maar dat is volgens mij al wel 10 jaar geleden, behoorlijk lang dus!
groet,
Redmar

Pim

Dag,

Foto's alleen plaatsen op het forum met toestemming van de maker.
Als deze er niet is gaarne de foto verwijderen.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl