Spookje in de krabbescheer

Gestart door Taka, juli 26, 2009, 22:23:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Taka

Ik was zo verrukt van dit spookje in de krabbescheer dat ik achteraf niet eens het huidje heb meegenomen. Ter plekke had ik met wat nattevingerwerk bedacht dat het een Bruine Glazenmaker. Het is een glazenmaker, groot maar geen keizer.

Toen kwam ik dit topic tegen en keek nog eens naar mijn foto's en besefte dat de daar genoemde kenmerken er niet op staan. Had ik nou toch maar het huidje meegenomen.

Is er toch nog iets over te zeggen of moet ik terug?
(Sybe)

RubenWinter

Groeten,

Ruben Winter

Anne Hueber †

Denk, dat Ronald van het vangmasker en de zijstekels wel iets kan maken.....

ronald

dank voor het vertrouwen Anne :blink:, eens kijken of ik er zo uitkom. op dit adres helemaal niks aan huidjestabellen of losse huidjes, en ik kijk het toch altijd graag even na als ik van een foto iets probeer te herkennen.
ik zie een paar enorme zijstekels, en dan zijn de opties: paardenbijter, vroege glz en grote keizer. alle andere glz hebben meer bescheiden stekels.
paardenbijter is het niet, deels omdat Sybe al zei dat het een vrij groot huidje was, en zo even uit mijn hoofd heeft die een smaller vangmasker.
dus vroege of keizer, en als ik het me goed herinner heeft de vroege een korter vangmsker.
kortom, de voorlopige conclusie is toch keizer, en dat was ook wat ik als eerste meende te zien. ik ben er dus redelijk zeker van, maar wil er nog wel even beter naar kijken als ik mijn verzameling bij de hand heb.
Sybe, waarom denk je dat het geen keizer is? en wanneer vond je het huidje?
groeten, Ronald van Seijen

Taka

Huidje is van vandaag.

Zoals ik al zei: nattevingerwerk van mijn kant. De keizers vliegen al lang, de bruine glazenmakers zijn er pas een paar weken. Ik had ook ergens gelezen dat keizers massaal tegelijk uitsluipen. Op die grond dus. Morfologisch durf ik niets uit te sluiten, ik weet er niet genoeg van.

Gaaf dat het toch te zien is. Mijn dank is groot.
(Sybe)

ronald

dat zou dan wel een taai huidje zijn, maar het ziet er ook wel wat oud uit. je staat er soms ook versteld van hoe lang een huidje kan blijven hangen als ze stevig vastzitten.
dat keizers massal tegelijk uitsluipen klopt ook niet helemaal, er is wel een piek, maar niet een hele scherpe.
een seizoen keizerhuidjes zoeken op een ven leverde zo'n 400 huidjes op, die over meerdere weken verspreid tevoorschijn kwamen. ik weet zo uit mijn hoofd niet meer hoeveel weken, en op dit adres ook geen andere libellengegevens (wat doe ik hier ;) ). ik zal het nog eens opzoeken, was wel een verhelderend onderzoekje, dat er zoveel van die grote lummels uit een niet eens overdreven groot ven kwamen, naast iets van 250 huidjes blauwe glz, duizenden zwarte heli's, en ook iets van 400 viervlek, en nog wat ander spul. best wel extreem wat er zoal uit een ven komt kruipen dus. en de hypothese dat dit dan een toplocatie zou zijn klopte ook niet, want in hetzelfde seizoen vonden we met steekproeven op andere vennen in de omgeving vergelijkbare aantallen keizers.
als er op de onderzochte vennen 2 keizers tegelijk vliegen dan is het al veel, wonderlijk toch wel!
groeten, Ronald van Seijen

Goyatlah

Kijk eens naar de vorm van de kop. Dan kun je toch al redelijk stellen dat het een Keizer is lijkt me. Maar ik heb zelf nooit een Keizer bij krabbescheer gezien.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ronald

alles wijst idd op keizer, ook de kop. maar van onder is het wel lastig te zien, kopkenmerken zijn meestal lastig.
keizer vliegt wel regelmatig boven krabbenscheer, maar ik heb wel het idee dat het niet hun favoriete plant is. in laagveenomstandigheden is keizer toch vaak wat minder algemeen.
groeten, Ronald van Seijen

Taka

Op de betreffende plek (Gagelpolder, Utrecht), is de keizer algemeen. Ook deze keer vlogen ze er. Verder nog een paar vroege en behoorlijk wat bruine. Deze keer geen andere glazenmakers gezien. Ik hoopte op de groene, maar die laat dit jaar op zich wachten (of komt helemaal niet?).

Op het plekje zijn diverse stukjes water. Sommige vrijwel helemaal bedekt met krabbescheer, andere met hier en daar een stukje krabbescheer, maar vooral open, vrij ondiep, water en veel lisdodde en riet. Deze foto is van een stuk water met slechts hier en daar wat krabbescheer.
(Sybe)

Weia

Citaat van: Taka op juli 26, 2009, 22:23:06 PM
of moet ik terug?
Natuurlijk moet je terug...!
Aan het linkeroog van het huidje, rechts op de foto dus, is net nog te zien hoe groot dat is. En dan is er maar 1 conclusie: keizer.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ronald

op bijgaande foto kun je zien wat Weia bedoelt, links keizer, rechts een bruine glazenmaker. de ogen van de keizer zijn duidelijk groter, een goed verschil tussen keizer en alle andere glazenmakers.
duidelijk genoeg allemaal, keizer dus
groeten, Ronald van Seijen

ronald

en om de ogen dan meteen maar eens uit te kauwen, op bijgaande foto zie je dat de glassnijder (rechts) ook door zijn ogen makkelijk herkenbaar is
groeten, Ronald van Seijen