Trage aardhommel met wit beslag

Gestart door Josee, juli 25, 2009, 09:38:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Goedemorgen,

Donderdag jl. legde ik in Rotterdam-Ommoord dit aardhommeltje vast. De witte korreltjes lijken me niet echt op stuifmeel en iemand bedacht dat het wellicht een schimmel zou kunnen zijn. Het diertje leek me inderdaad ziek en suf. Weet iemand wat ik hier zie?

In diezelfde buurt legde ik de andere vast, voor mij een niet eerder geziene schoonheid. Hopelijk noemt iemand de naam. Bij voorbaat weer dank met groet,

Josée
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

MarjoSmeets

#1
Wat naam betreft kan ik je niet verder helpen, maar gezien de antennes heb ik het idee dat de onderste foto bij de vliegen thuishoort!  ;)

PS. ik heb nog eens snel voor je gezocht en ik denk dat je misschien bij deze familie terecht komt, maar daar kunnen ze je op het vliegenforum beslist verder mee helpen! Chrysotoxum - fopwespen
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Josee

#2
Grappig, ik drukte op verzenden en dacht hetzelfde: de vraag over de tweede hoort bij de vliegjes..  :-\ Nou ja eerst maar eens de zon in en wie weet komt er één met brede kennis voorbij  ;) Fijne dag

Josée
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

MarjoSmeets

Je was me net voor met reageren. Zie de aanvulling bij mijn vorige antwoord!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

han.endt

Bij de eerste denk ik eerder aan een Veldhommel dan aan een Aardhommel. Het beestje zit vol witte stuifmeel.
De zweefvlieg is een Gewone Citroenzweefvlieg, Xanthogramma pedissequum.

MarjoSmeets

Ik heb het gevoel dat ik het nooit leer. Ik zal in het vervolg mijn mond maar houden :-X Maar het is ook niet eerlijk Han, Xanthogramma pedissequum staat niet op jouw site. Hoe moet ik dan vergelijken kunnen!?  ;) Nou ja, in elk geval had ik gezien dat het een zweefvlieg was, dat was me begin vorig jaar nog niet gelukt!  ;D Sorrie Josée, dat ik je op het verkeerde been gezet heb, maar gelukkig heb je nu wel een naam!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Josee

Hartelijk dank Han,

Zal me verdiepen in het onderscheid tussen de aard- en veldhommel  :rolleye:

Blij dat het stuifmeel is, stuk aangenamer dan schimmel!

Noemen ze dat gewoon zo'n citroenzweefvlieg? Hoe dan ook, ben weer blij met de hulp. Graag tot een volgend keer.

En Marjo.. je moeite heb ik gewaardeerd en troost je er zijn volksstammen die het ook niet weten, zoals ik  :-\

Hartelijke groet,

Josée
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers