Larve en droogte,

Gestart door Jeroen Nagtegaal, juli 24, 2009, 22:49:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Dit jaar zijn de plasjes bij mij langdureig droog komen te staan, in elk geval zo'n anderhalve maand, nu staat er sinds enkele dagen weer water in door de hevige buien, vandaag een verse paardenbijter, en laast een Zwarte heidlibel. Beide hebben zich er voortgeplant, maar kunnen ze zolang in de bodem overleven? En zijn er tabellen ofzo waarin staat hoelang elke soort de droogte aankan?

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Goyatlah

Dat soort info kun je het beste uit Baden-Wurttemberg halen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Jeroen Nagtegaal

Helaas heb ik die niet, vandaar mijn post hier.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

ronald

ik heb op dit adres (vakantieoppasdrukte, ik lijk wel een zigeuner momenteel;-) geen baden wurtenberg bij de hand, dus ik kan t niet opzoeken.
wel weet ik dat veel libellenlarven een tijd droogte goed kunnen doorstaan, zeker als de bodem vochtig blijft. ze kunnen zich een stukje in de bodem ingraven, en zo betere tijden afwachten. op plekken waar wat rommel (bv blaadjes, of een plank -zie topic over platbuik-) ligt kan het ook net wat vochtiger zijn, larven kunnen daar dan ook onder schuilen zonder zich in te graven.

zwarte heidelibel kan volgens mij heel goed tegen droogvallen, ik ken droogvalplekjes waar het echt wemelt van de zwarte heli's. van paardenbijter ken ik het zelf nog niet, maar volgens jou waarneming kan ook die soort wel wat droogte aan dus.

ik ben overigens wel benieuwd wat voor plasjes het zijn, en hoe droog ze waren.
groeten, Ronald van Seijen