Hoofdmenu

Bevers

Gestart door Pim, februari 24, 2005, 19:12:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

AMSTERDAM, 24-02-2005 - Een boswachter van Staatsbosbeheer heeft in een natuurgebied in de buurt van Gorinchem een bewoonde beverburcht ontdekt. De bevers zijn waarschijnlijk overgekomen uit natuurgebied de Biesbosch, meldt Staatsbosbeheer donderdag.

Bevers zijn in Nederland in 1988 uitgezet in de Biesbosch. Later is dit ook gebeurd in enkele andere natuurgebieden bij onder meer Nijmegen. Volgens Staatsbosbeheer breidt de beverpopulatie zich uit en verspreiden de dieren zich over een steeds groter gebied. Het doel van de uitzettingen is dat de dieren uit de verschillende gebieden zich uiteindelijk met elkaar gaan vermengen.

Staatsbosbeheer schat dat er momenteel tweehonderd bevers in Nederland zijn.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Freek Verkerk

Meld die boswachter dat niet bij ons?  B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

thijs

Leuk, als je op een totaal onbekende plaats Bevers vindt.
Zal raar opgekeken hebben...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Pim

Op twee kilometer van mijn huis zit ook een beverburcht, maar deze zit midden in een "moerasbos" en daar heb je weinig zicht op. Zelf geen bever op deze lokatie gezien, maar ze zitten er echt!

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Ellen Luijks

Waar heb jij dat gelezen/gehoord?
Groetjes

Ellen

Freek Verkerk

Bronvermelding,

Ik ben het met Ellen eens; bij geruchten graag de bron vermelden en bij voorkeur een link. Als er op onbekende plaatsen bevers gevonden worden kan dat gewoon via deze site ingevoerd worden. Volgens mij hoef je de bever niet echt zelf gezien te hebben. sporen zijn ook genoeg. Er zijn vrijwel geen regels voor de invoering, het gaat goed totdat het fout gaat.
Probeer maar uit waar de grenzen liggen; een beetje initiatief en een beetje lef zijn wel nuttig.
succes.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Ellen Luijks

Midden in Roermond zijn ook sporen van bevers te zien. Dus daar zullen ze ook wel zitten.  
Groetjes

Ellen

-Arthy-

Pim, wanneer mag ik bij jou inkomen wonen?
Volgens mij woon jij heel goed daar :D
Rick Gevers

Pim

CiteerWaar heb jij dat gelezen/gehoord?

Enkele maanden geleden ontving ik een jaarverslag van de beverwerkgroep. Daarin stonden deze bevindingen, de bevers zijn ooit ontsnapt uit natuurpark Lelystad en zitten nu dus al op diverse plekken in Almere!

CiteerPim, wanneer mag ik bij jou inkomen wonen?

Ha ha als ik niet allergisch zou zijn voor hardcore boemboem zou je welkom zijn ;)

groet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

Beverwerkgroep,

Beverwerkgroep.

Op hun site vertellen ze niets over de bevers in Almere. Maar ik geloof het wel hoor! Zij zeggen op hun site, dat ze hun waarnemingen in hun eigen database opslaan. Misschien is samenwerking mogelijk? handig, voor da hand liggend? Hoe pakken we dat aan?
Ook heb geen online versie van hun database gezien, terwij ik dat juist zo leuk zou vinden.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Ellen Luijks

CiteerEnkele maanden geleden ontving ik een jaarverslag van de beverwerkgroep. Daarin stonden deze bevindingen, de bevers zijn ooit ontsnapt uit natuurpark Lelystad en zitten nu dus al op diverse plekken in Almere!

Een paar maanden geleden.....
en nu pas op het forum.
Op tijd.



Groetjes

Ellen

Pim

Bron (KNNV Lelystad)
Citeer
De provincie is in januari 2003 gestart met de aanleg van bevervriendelijke oevers aan de Hoge vaart. Dit werk sluit aan op een oevertraject dat enkele jaren geleden natuurvriendelijker geworden is. Naast goed uittreedbare oevers zonder hoge damwandrichel zijn in het nieuwe traject ook plekken gecreƫerd met een steile zandoever. De plek waar de bever zijn burcht kan graven.

Opvallend is dat de bever deze werkzaamheden wel lijkt te waarderen. Was de Hoge Vaart tot 2003 zo goed als oninteressant voor de bever, nu zijn er plotseling 2 beverburchten verschenen. Nog wel niet in de speciale beveroevers want die zijn nog niet af maar dat wordt hopelijk wel de volgende stap.

In totaal zijn er nu 11 beverburchten in Flevoland bekend.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

twan.

ik kom wel eens in de brabantse biesbosch
kom er ook wel eens sporen van bevers tegen,
bv. afgeknaagde takken vlak boven de waterlijn.
dit schijnen ze te doen om hun territorium af te bakenen maar hierin kan ik me vergissen.
afgelopen zaterdag nog enkele beversporen gezien in de biesbosch.
vorig jaar heb ik ook 2 bevers gezien, en een fotootje gemaakt, ze bleven mooi zitten.
tussen het riet zijn ze zeer onopvallend, maar ze zijn niet echt schuw.

Pim

Ik heb helaas alleen bevers in het buitenland gezien, maar dat was al een zeer mooie ervaring (in Patagoniƫ).

groet,

Pim
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

harderbroek

CiteerPim, wanneer mag ik bij jou inkomen wonen?
Volgens mij woon jij heel goed daar :D
Kan je gelijk naar de dassen kijken in Flevoland

Robbie
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland