Kleinst Waterhoen verjaagt ?

Gestart door Rickschonewille, juli 04, 2009, 10:16:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

Volgens mij bereiken we nu het praat maar raak gehalte ;) Maar weer over naar de orde van de dag ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

George Tanis


1 Hermelijn? Ik sprak van de week een vogelaar die 5 jonge hermelijnen zag spelen in het gebied. Of heb ik ergens een berichtje gemist?

George Tanis



August

Citaat van: George Tanis op juli 17, 2009, 15:46:08 PM

1 Hermelijn? Ik sprak van de week een vogelaar die 5 jonge hermelijnen zag spelen in het gebied. Of heb ik ergens een berichtje gemist?

George Tanis
Nee hoor maar er is 1 hermelijn gezien bij de Kleinst Waterhoenders. Die waarnemer heb ik ook gesproken over 5 maar dat was in de buurt van het Porseleinhoen. Maar zullen ongetwijfeld bij elkaar horen
August van Rijn

UtrechtsVogelNet

Vanochtend vroeg begon het helaas net te stortregenen toen ik voor de zoveelste keer ben wezen kijken. Geen Ral gezien of gehoord. Wel nog een Hermelijn zien zwemmen (witte bef en staart gezien) die er donderdag jl. ook al zwom. Heb geen volle buik gezien ;-)

Overigens zijn de afzettingen weer verder uitgebreid, mn. bij de ingang van het gebied. Ook bij de andere ral-soort even verderop is de kant nu helemaal afgezet.

gr, Phil

mac.slot

Toen ik omstreeks 15.30 uur wegging waren de ouders de hele dag nog niet waargenomen. Zorgelijk?

Marianne Slot

UtrechtsVogelNet

Niet echt zorgelijk volgens mij. Lees het Rails of the World maar eens door; ze zijn al binnen enkele dagen nagenoeg onafhankelijk.
Bij een andere broedgeval dat ik ken zwierven de vogels ook binnen korte tijd door een groter gebied. Maar toen zagen/hoorden we nog wel de ouders in de omgeving.
Misschien even ouderschapsverlof? ;-)

gr, Phil

rinsevdvliet

Zie ik goed dat de Kleinst Waterhoenen nu twee dagen niet gemeld zijn en de adulte al drie dagen niet meer? En afgelopen zondag nog slechts twee jongen?
Worden ze niet meer gemeld of niet meer gezien-> opgegeten, weggezwommen?

Vr.gr
Rinse van der Vliet

Guus Peterse

Viel mij ook al op. Ik hoop dan maar dat ze, nu ze niet meer aan een nest gebonden zijn, vrij door het gebied zijn gaan zwerven en daardoor onvindbaar zijn geworden. Dat (bijna) in één keer zowel ouders als jongen zouden zijn opgegeten, lijkt me ook niet erg waarschijnlijk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

sjonnoh

best toevallig, sinds de kleinst waterhoen niet meer gezien is, is de marmereend ook niet meer te zien
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Ad.Zee

Had ik vandaag eindelijk eens tijd en gelegenheid om af te reizen naar De Groene Jonker, was er geen Kl. Waterhoen meer te zien.  :'( Helaas, maar misschien was de situatie van de afgelopen weken ook wel uitzonderlijk.
m. vr. gr
Ad van der Zee

UtrechtsVogelNet

#101
Ik hoop voor Ad dat je ze al eerder hebt gezien en niet dat dit je allereerste bezoek was?

Het verbaast me niet echt dat de Kl WH niet zo makkelijk meer te zien zijn; nadat ze het nest verlaten gaan ze al gauw in een groter gebied zwerven.
In het gunstige geval: wellicht dat 2 van de jongen met pa en ma al aan de wandel waren gegaan en dat de andere 2 nog even zijn blijven hangen afgelopen weekend (ze zijn vlot zelfstandig, volgens de literatuur. Maar ik weet dat er in NL ook minimaal 1 zicht-waarneming is van een half volgroeid jong dat nog werd gevoerd door een der ouders; niet zelf gezien overigens. Wat dat betreft zou je kunnen verwachten dat de ouders toch nog in de omgeving rondhangen).
In het ongunstige geval zijn ze allemaal opgegeten of i.d. maar dat zou me eerlijk gezegd verbazen. Maar goed, niemand die het zeker weet. tenzij er elders in het gebied opeens weer Kl WH gezien worden.
Een andere optie is dat er toch nog 1 of meerdere vogels zitten maar dat er ondanks het speurwerk vandaag en gisteren toch over heen is gekeken. Alhoewel relatief makkelijk zichtbaar, waren (zijn?) ze toch ook flink lastig zichtbaar geweest af en toe.
Of ze samen met de Marmereend met de noorderzon zijn vertrekken lijkt me ietwat minder waarschijnlijk  :rolleye:

gr, Phil

Wouter van der Ham

ze zouden ook aan het broeden kunnen zijn ergens achterin het gebied. :-\
dan zullen we ze voorlopig niet meer zien :-\
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Vincent Hart

ehm Wouter, broeden hoeft niet meer als je jongen hebt  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

UtrechtsVogelNet

#104
Ook vanochtend geen teken van 'n Kleinst Waterhoen; net als eerder deze week.
Wellicht zitten ze of verder in het gebied of heb ik er over heen gekeken. Of ze zijn er uberhaupt niet meer. Geen idee of er nog regelmatig gekeken wordt.
Porseleinhoen heb ik beide keren ook niet gezien, maar wellicht was ik te vroeg weg. Iemand anders wat vd rallen gezien?

gr, Phil

Wouter van der Ham

ik was 20 juli geweest en geen porselein/kleinst waterhoen. wel een jonge dodaars mooi kunnen bekijken onder het uitkijkplateau :blink:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl