Hoofdmenu

koninginnepage

Gestart door Bram Rijksen, februari 23, 2005, 19:29:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

Dag allen,

Waarschijnlijk ben ik te gemakzuchtig, maar ik denk dat ik via dit forum redelijk snel antwoord op mijn vraag heb.
Begin september liet mijn collega enkele zwart/groen-gestreepte rupsen met oranje stippen zien; die zaten bij hem op de worteltjes. Inderdaad: Koninginnepages. Ik ben er toen vanuit gegaan dat deze als rups of pop of kweenie bij zijn groentetuintje de winter door zou brengen, zodat er in het voorjaar weer van die mooie bleekgele zakdoekjes rond zouden flappen.
Klopt deze theorie, of zijn de rupsen in september al veranderd in een vlinder en is dit dus een typisch geval van jammer?

Gelukkig las ik ergens anders op dit forum dat domme vragen niet bestonden, vandaar...

Alvast bedankt voor de talloze reacties en vriendelijke groet,

Bram Rijksen

Thijs Fijen

In mijn boek staat dat de vliegtijd van april tot september is in 2 generatie's. Zuid Europa 3 generatie's. Overwintering als pop.

Mischien een late of 3e generatie. Het is tenslotte een warme lange zomer geweest.
Hoop voor je dat je ze nog vaker ziet.
Thijs Fijen

Bram Rijksen

Okee, maar....
Wat is nu het meest waarschijnlijke scenario: 'Gevlogen' of 'overwinteren'?

thijs

Overwinteren denk ik dan, omdat de laatste in september vliegen.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bram Rijksen

CiteerOverwinteren denk ik dan, omdat de laatste in september vliegen.

Thijs
Zie je, ik denk weer te gecompliceerd...
Lijkt me inderdaad logisch. Toch...?

thijs

#5
Och, ik wist ook niet wanneer ze vlogen hoor..

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

Maar daarna is het toch een beetje logisch nadenken.
Goed opletten dus of je ze ziet, ze zijn zoooooo mooi! :wub:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Wat Insecten vlinders amfibien betreft heb ik wel geluk dat ik in het zuiden van brabant woon en bij de zandgronden. Maar voor vogels heb ik iets minder geluk.
Thijs Fijen

thijs

Weet niet precies waar je woont, maar is de Bieschbosch niet dichtbij? (ik zit hier voor vogels beter dan amfibieën reptielen enz)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Nee de biesbosch is best ver weg voor mij. Ik ga vaak op de maashorst wandelen en kijken. Maar als ik ergens graag met de auto naar toe wil dan ga ik vaak naar strabrechtse heide, de malpie, de grote peel en het liefst wil ik nog een keer naar budel (dorplein.) lijkt me zo mooi. En nog naar de banen in nederweert,

Thijs
Thijs Fijen

thijs

Jij zal je buurt ook wel beter kennen dan ik B)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Ellen Luijks

Misschien heb je hier wat aan.
En verder heb ik nog dit.

groetjes,

Groetjes

Ellen

Ellen Luijks

Budel (dorplein) is een dorpje geen natuurgebied. Ik weet niet of je dat weet.
Als je ooit naar de Banen gaat moet je ook het Sarsven bezoeken. Ik ga binnenkort ook kijken. Ik woon er nu niet zo ver vandaan.

de banen

sarsven
Groetjes

Ellen

thijs

Budel (dorplein) is wel wereldberoemd in Nederland vanwege de Woudaapjes...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Ellen Luijks

oh, dat wist ik niet.  :huh: Sorry
Groetjes

Ellen

thijs

Je hoeft geen sorry te zeggen als je iets niet weet ^_^

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bram Rijksen

CiteerMisschien heb je hier wat aan.
En verder heb ik nog dit.

groetjes,
Dag Ellen,

Bedankt voor de info.
Helaas wordt ik van de inhoud niet zo blij: vlak nadat ik vorig jaar de rupsen gezien heb, moeten ze zich dus verpopt hebben om eind september/begin oktober als een vliegende Koninginnepage het levenslicht te aanschouwen.
Die zijn er dus niet meer...

Maar dan de volgende vraag: wat doen deze vlinders die zo laat in het seizoen uitvliegen? Leggen die hier nog eitjes zodat er in het voorjaar weer nieuwe rupsen op dezelfde plek gevonden kunnen worden, of sterven ze gewoon een roemloze dood bij de eerste de beste nachtvorst?

Opnieuw ben ik benieuwd naar de reacties..

Vriendelijke groet,

Bram Rijksen

thijs

Ik denk dat laatste, misschien dat ze eerst nog eitjes leggen.
Verder trekken sommige soorten ook de vogels achterna, dus dat zou ook nog kunnen...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

marcel123

#18
CiteerBudel (dorplein) is wel wereldberoemd in Nederland vanwege de Woudaapjes...

Nee hoor het is/was beroemd vanwege de libellen.....hoewel dat vergane glorie is geloof ik.

thijs

De Woudaapjes (die daar toch echt zitten volgens mij) gaan iig ook hard achteruit (zoals overal)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

En het gebied erbij heet ook budel dorplein, of cranendonk enz..
Maar klopt, het is het enige gebied waar regelmatig nog in het wild woudaapjes gezien en gehoord worden.
Thijs Fijen

Thijs Fijen

CiteerIk denk dat laatste, misschien dat ze eerst nog eitjes leggen.
Verder trekken sommige soorten ook de vogels achterna, dus dat zou ook nog kunnen...

Thijs
Ze kunnen verre zweefvluchten maken. Dus mischien toch nog naar het zuiden gevlogen???
Thijs Fijen

Bram Rijksen

Citeer
CiteerIk denk dat laatste, misschien dat ze eerst nog eitjes leggen.
Verder trekken sommige soorten ook de vogels achterna, dus dat zou ook nog kunnen...

Thijs
Ze kunnen verre zweefvluchten maken. Dus mischien toch nog naar het zuiden gevlogen???
maar ik wil dus zo graag -liefst van een deskundige- bevestigd (of desnoods ontkend) zien dat er grote kans is, dat er dit voorjaar nakomelingen van die herfst-pages op dezelfde locatie te vinden zijn...

Vriendelijke groet,

Bram

Vincent

#23
Dan kun je dat denk ik het beste proberen op het vlinderforum van De Vlinderstichting.
Vincent

thijs

Nou, ik weet niet óf ze naar het zuiden gaan, maar ze doen het wel.
In Amerika is een vlindersoort die ieder jaar drieduizend kilometer trekt :blink:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bram Rijksen

CiteerDan kun je dat denk ik het beste proberen op het vlinderforum van De Vlinderstichting.
Strak plan, ga ik doen. Bedankt

characea

Ja,
maar op hun site vlindernet.nl moet het ook lukken.