Orchis uit de Alpen

Gestart door spectator, juli 22, 2009, 11:07:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

spectator

Geacht forum.
Deze orchissen troffen wij aan in Frankrijk, Dep. Alpes de haut Provence, Alt. 2200m, begin juli. Er stonden er veel, 90% was paars, de rest wit. Qua vorm lijken ze op elkaar. Is het een soort? En welke is (zijn) het?
vr. groet
Arend Breukel

han.endt

Ik wil me niet opwerpen als orchideeënkenner, maar kijk eens bij Vlierorchis, Dactylorhiza sambucina.

spectator

Dank je wel Han. Ze lijken er wel erg veel op. Waar ik een beetje mee zit is dat volgens wikipedia ca 53 % van de bloemen geel zou moeten zijn, dat was, naar wij ons herinneren, zeker niet het geval. Het merendeel was paars.
vr. groet
Arend Breukel

han.endt

Misschien dat iemand het nog kan bevestigen of ontkennen.

Jan Essink

de vlierorchis is er in rood en geel heet beide Dactylorhiza sambucina. Maar wat ook voorkomt is de hybride van beide kleuren en dat is goed in de bloem te zien.

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink

spectator

De twee verschijningsvormen schijnen het gevolg te zijn van dimorfisme, een genetische oorzaak. Bij deze plant niet sexueel. Er is dus maar een soort, hoe kan er dan sprake zijn van Hybride vormen?
vr. groet
Arend Breukel

han.endt

Citaat van: spectator op juli 24, 2009, 08:53:01 AM
De twee verschijningsvormen schijnen het gevolg te zijn van dimorfisme, een genetische oorzaak. Bij deze plant niet sexueel. Er is dus maar een soort, hoe kan er dan sprake zijn van Hybride vormen?

Dat moeten dan, naar mijn idee, tussenvormen of overgangsvormen zijn.

spectator

Han, ik haak af, ik ben leek op het gebied van genen. Wat ik vind over deze orchis is dat ze altijd in gele en paarse vorm voorkomen en door elkaar staan, en wel in een tamelijk vaste verhouding van 53% geel en 47% paars. Gezien de biotoop en de gelijkenis ga ik er vanuit dat de mijne inderdaad vlierorchissen zijn.
vr. groet
Arend Breukel

markmeijrink

Dat het een Vlierorchis betreft staat als een paal boven water. Echter de studie van GIGORD et al. (2001) die stelt dat er een morfologische frequentie van 53% in het voordeel van gele vormen zou bestaan is omstreden. Het schijnt dat hij 174 europese populaties heeft onderzocht, die niet vermeldt worden in zijn manuscript. Enerzijds snap ik zijn punt qua bescherming wel maar anderzijds moet het in de wetenschap wel zo zijn dat men een onderzoek zou moeten kunnen reproduceren en dus verifiëren.

Onderzoek wees uit dat populaties in Duitsland nagenoeg nooit paarse vormen bevatten op een uitzondering van 2 populaties waarin respectievelijk één en twee exemplaren werden gevonden. Zweedse en Tsjechische populaties bevatten juist méér individuen van de paarse vormen t.o.v. de gele vorm. In Frankrijke bestaat er een voordeel van de gele vorm t.o.v. van de paarse vorm wanneer gekeken wordt naar het aantal individuen. Of dit daadwerkelijk 53% bedraagt weet ik niet.

M.v.gr. Mark

spectator

vr. groet
Arend Breukel

Jan Essink

toch komen er af en toe hybriden tussen beide voor. Je ziet het vaak aan de rode vorm, die heeft n.l. een geel honingmerk.

Aangezien ik deze vorm alleen op dia heb zal ik ze binnenkort scannen zodat ik ze in Observado kan zetten.

groet,

Jan
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink