Hoofdmenu

welk ganzensoort

Gestart door Hetty Soetekouw, juli 21, 2009, 16:28:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hetty Soetekouw

op rivier de Berkel, Eibergen
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Hetty Soetekouw

met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Jan Harteman

En in dit geval een Afrikaanse knobbelgans, gedomesticeerde vorm van de Zwaangans.
Bij Waarneming.nl in te voeren als Soepgans.

Hetty Soetekouw

waarom niet als Afrikaanse knobbelgans?  :-\
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

Jan Harteman

Tja dat vraag ik me ook wel eens af...
Gedomesticeerde (huis) dieren worden niet als zodanig bij hun rasnaam ingevoerd.
Katten en kippen kun je ook niet bij rasnaam invoeren, maar gewoon als kat of kip.
Het zijn allemaal dieren die nergens in de natuur leven, geen oorspronkelijke diersoort dus, maar producten van menselijke selectie tijdens de fok.
De afwegingen om deze dieren niet bij rasnaam in te kunnen voeren staan vast ergens op het forum, ik heb ze zelf niet bedacht ;)

Hetty Soetekouw

met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~

tekenaar

o.a. bij ganzen is de meerderheid van de in de natuur rondstruinende verwilderde ganzen een of andere kruising. Hoe wil je die invoeren? "lijkt op knobbelgans maar is het niet helemaal want hij heeft een oranje snavel"? De afweging om rassen niet gescheiden in te voeren was om:

1 geen lange discussies te krijgen over al-dan-niet raszuiverheid

2 geen ellenlange lijst rassen te krijgen

3 de rassen direct kruisen wanneer ze ergens samen zitten

4 het effect op inheemse flora en fauna meestal niet verschilt tussen verschillende huisdierrassen van 1 soort

5 ze op termijn opgaan in een hybride-populatie

Hierbij meten we wel wat met 2 maten: runderrassen staan b.v. wel gescheiden in de database. Die blijven overigens wel raszuiver, omdat ze gescheiden worden gehouden door hekwerken. Feitelijk zijn het dan ook geen wilde dieren maar gehouden dieren, ook wanneer ze toevallig in een natuurgebied rondlopen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Hetty Soetekouw

bedankt voor de extra uitleg Paul  :duim:
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~