Paringsgedrag regendazen?

Gestart door LakeSide, juli 20, 2009, 14:59:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

Beste vliegenkenners,

afgelopen week liep ik door de uiterwaarden om te fotograferen. Af en toe kwam er een vrouwtje regendaas langs om te kijken of ik nog bloed wilde afstaan, maar ik besloot dat niet te doen. Toen ik op den duur naar boven keek zag ik het volgende: ongeveer 25 mannetjes (wat bleek toen er 1 op mijn hand ging zitten, die ik omhoog stak + ze vielen niet aan) regendazen volgen op ongeveer een halfve tot 1 meter boven mijn hoofd. Als ik mijn hand uitstak weken ze meestal uit verder naar boven. Ze blezen mij ook constant volgen.

Nou vroeg ik me af of ze dit doen om zo snel mogelijk bij een vrouwtje te kunnen zijn dat bloed met zich mee draagt of heeft dit een andere reden? Ik hoor jullie input graag.

Nog even een (extra grote) foto om te laten zien hoe het er uit zag als ik naar boven keek:

gerardpennards

Hoi Jaco,
De mannetjesdazen volgen je omdat jij op dat moment het hoogste punt in de omgeving (uiterwaarden) bent.
Ze gebruiken je als markant punt in het landschap waar de mannen zich verzamelenom te baltsen en om dan tegelijkertijd uit te kijken naar de vrouwen, die meestal ook naar dit soort punten komen als ze paringsbereid zijn!
Men ziet het op grote schaal op heuveltoppen e.d., vandaar dat dit gedrag wordt aangeduid als " hilltopping" !
Je ziet het bij dazen, sluipvliegen, zweefvliegen, vlinders, bepaalde vliesvleugeligen e.a. Niet allemaal en altijd trouwens, hangt ook nog af van de soort en klimatologische omstandigheden.
Groeten,
Gerard
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

LakeSide

Citaat van: gerardpennards op juli 20, 2009, 15:31:43 PM
Hoi Jaco,
De mannetjesdazen volgen je omdat jij op dat moment het hoogste punt in de omgeving (uiterwaarden) bent.
Ze gebruiken je als markant punt in het landschap waar de mannen zich verzamelenom te baltsen en om dan tegelijkertijd uit te kijken naar de vrouwen, die meestal ook naar dit soort punten komen als ze paringsbereid zijn!
Men ziet het op grote schaal op heuveltoppen e.d., vandaar dat dit gedrag wordt aangeduid als " hilltopping" !
Je ziet het bij dazen, sluipvliegen, zweefvliegen, vlinders, bepaalde vliesvleugeligen e.a. Niet allemaal en altijd trouwens, hangt ook nog af van de soort en klimatologische omstandigheden.
Groeten,
Gerard

Dank je Gerard. Zat ik er niet eens heel ver vandaan ^^