Hoofdmenu

Libellen

Gestart door Theovanv, juli 19, 2009, 14:45:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theovanv

Sinds kort heb ik naast de vogels ook de vlinders en libellen ontdekt. Ik keek er altijd al naar, maar nu fanatieker en wil ook meer leren op determinatiegebied. Mn veldgids staat nog in bestelling, dus ik hoop dat jullie me willen helpen.

1. Is dit een Zwarte Heidelibel?


2. Gewone Oeverlibel?


Ik zie vaak van die hele kleine schitterende blauwe dunne Libellen, is het zo dat die met een grotendeels donkere "staart", ik weet niks van de anatomie ;D, en blauw uiteinde een Lantaarntje is en die met meer blauwe stukjes achterop een Azuurwaterjuffer? Of zijn er nog meer opties/varianten?
Theo van Veenendaal

j.steenbergen

Ik zou zeggen: tik bij het soortenoverzicht 'waterjuffer' in en je komt zelf al een stuk verder. Via zelfstudie pik je 't meest op, de dingen die je niet snapt kun je daarna alsnog vragen. Overigens, de eerste is ook een Oeverlibel.
Jeroen Steenbergen

Goyatlah

Citaat van: Theovanv op juli 19, 2009, 14:45:40 PM
Ik zie vaak van die hele kleine schitterende blauwe dunne Libellen, is het zo dat die met een grotendeels donkere "staart", ik weet niks van de anatomie ;D, en blauw uiteinde een Lantaarntje is en die met meer blauwe stukjes achterop een Azuurwaterjuffer? Of zijn er nog meer opties/varianten?
Antwoord op deze vragen (en veel meer kun je op mijn site vinden)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

Beide zijn gewone oeverlibellen, Theo. vrouwtje resp. mannetje.

Voor die kleine dunne libellen (waterjuffers inderdaad) ligt het wat ingewikkelder, maar je gedachte is niet verkeerd.
1 blauw segment achterop is vaak een lantaarntje, maar ook bv vrouwtjes variabele waterjuffer kunnen dat hebben.
Voor de andere heb je meestal de mogelijkheden azuurwaterjuffer, variabele waterjuffer en watersnuffel.

Check inderdaad de soortoverzichten en de foto's van deze soorten eens. Goed dat je de veldgids hebt besteld!

Theovanv

Ok, bedankt voor jullie hulp, ik wacht idd met smart op die gids! ;)
Theo van Veenendaal