Hoofdmenu

Maandsoorten topic

Gestart door HJDT, juli 19, 2009, 23:07:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankmeer

Frank van der Meer

Max Berlijn

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Ben Gaxiola

Ben Gaxiola

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Steven Wytema


dirk21

Citaat van: Steven Wytema op december 26, 2015, 23:39:26 PM
Die zomersoorten blijven wel flink hangen....
http://waarneming.nl/waarneming/view/113379056


Wat jaap hier oppert, misschien de oostelijke ondersoort,
heeft zich al iemand gebogen over de foto's? ik heb er vandaag ook enkele kunnen maken en bijgevoegd, en toy jansen ook.


gr dirk eijkemans
groet,
dirk eykemans

www.dirksvogelsite.nl

Mark Zevenbergen

Citaat van: frankneijts op december 26, 2015, 11:25:13 AM
Citaat van: Mark Zevenbergen op december 25, 2015, 20:31:55 PM
Citaat van: Max Berlijn op december 25, 2015, 19:57:13 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/113352448 Gaaf.
Dus toch... Durfde hem vandeweek niet in te voeren....

Dat vermoeden had ik al ... 8)
Frank,
Als ik hem had ingevoerd, dan was het zonder foto geweest...... Dat gelooft toch niemand  ;D

frankneijts

Citaat van: dirk21 op december 27, 2015, 20:32:30 PM
Citaat van: Steven Wytema op december 26, 2015, 23:39:26 PM
Die zomersoorten blijven wel flink hangen....
http://waarneming.nl/waarneming/view/113379056


Wat jaap hier oppert, misschien de oostelijke ondersoort,
heeft zich al iemand gebogen over de foto's? ik heb er vandaag ook enkele kunnen maken en bijgevoegd, en toy jansen ook.


gr dirk eijkemans

OK Dirk, bedankt voor t melden hier! Heb m in elk geval even bij Nils van Duivendijk onder de aandacht gebracht: die heeft er meer verstand van ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Reactie van Nils:
(Die voor zich spreekt lijkt me)

Ha Frank,
Dank voor het doorsturen, bijzonder geval sowieso natuurlijk! Het lijkt me een nominaat, 1w man uiteraard. Dergelijke lichte randen aan de tertails en armpennen komen vaker voor bij nominaat, en de late datum zorgt er misschien voor dat ze witter zijn dan wij normaal zien hier? Maar ik heb ook wel eens foto's gezien van een ex uit oktober op Helgoland welke ook verdacht werd een samamisicus te zijn met al zulke witachtige randen, zelfs nog opvallender dan bij deze. Bij samamisicus 1w man moet de echt witte rand verbreden naar de basis aan iig de binnenste armpennen en buitenste tertail(s), hier netjes gelijkmatig breed. Ook is de post-juv rui bij samamisicus normaal gesproken veel uitgebreider en zijn alle middelste en een groot deel van de grote dekveren geruit. Hier zijn alle grote en zelfs een deel van de middelste dekveren nog juv-type. Een groot deel van de mannen samamisicus heeft een grotere zwarte keelvlek die doorloopt tot op de bovenborst, hier een keelvlek die past op een nominaat.
Groet, Nils
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroenroelofsen

Een lijster is niet zo heel bijzonder in deze periode volgens mij, maar ik hoor hem wel al volop zijn territorium afbakenen met zingen, en dat is toch wel erg vroeg.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

RWester

Geinig misschien om al die winterse zomersoortjes voor 2015 eens op een rij te zetten. We openden dit jaar al met een Kleine Vliegenvanger op 1 januari 2015. Wat zal de zomerse afsluitverrassing worden voor 2015...en wat zat er tussen in..
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Folkert Jan

#343
Zo uit het hoofd:

Kwartel (vers dood)
Zomertaling
Purperreiger
Strandplevier
Witwangstern
Visdief
Noordse stern
Boerenzwaluw
Roodstuitzwaluw?
Zomertortel (x2)
Tapuit
Paapje
Gekraagde roodstaart
Fitis (wel magere fotos maar schijnt te kloppen)
Moet regenwulp hier ook nog bij?

En vorige winter iig nog naast die Kleine Vliegenvanger de Zwarte Ooievaar
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Corstiaan Beeke


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Corstiaan Beeke


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Corstiaan Beeke op januari 20, 2016, 21:49:30 PM
Hoppa, nog een Paapje, met foto's: http://delta.waarneming.nl/waarneming/view/114109324

Vermoedelijk (ook) een overwinteraar net als dat Limburgse vogeltje. Overigens geen mannetje (o.a. weinig contrastrijke kop) maar een wijfje, waarschijnlijk wel adult.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius


Vincent Hart

http://waarneming.nl/waarneming/view/132613096
Dit topic maar eens afstoffen met naar het lijkt de 2e (en 2e gedocumenteerde) decemberfitis op W.nl ooit...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

pdeknijff

Buitenvlag p6 lijkt versmald (onderste foto), en dat kan eigenlijk niet bij een Fitis. Handpenprojectie is wel aan de lange kant voor een Tjif.
Een Fitjaf?
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Guus Peterse

Blauwstaart is natuurlijk altijd een hele goede soort. Verder is ook deze, hoewel misschien inmiddels alom bekend, hier wel het noemen waard: http://waarneming.nl/soort/view/227.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: pdeknijff op december 05, 2016, 17:55:50 PM
Buitenvlag p6 lijkt versmald (onderste foto), en dat kan eigenlijk niet bij een Fitis. Handpenprojectie is wel aan de lange kant voor een Tjif.
Een Fitjaf?
De p6-versmalling is overigens aan beide vleugels te zien en dat lijkt me toch een hard kenmerk. De hpp is lastig te meten op deze foto's maar lijkt rond de 65 a 70% uit te komen wat de ondergrens is voor Fitis maar inderdaad iets te lang voor Tjiftjaf. Pootjes lijken ook aan de lichte kant voor Tjif maar koptekening is juist meer Tjif dan Fitis. Ben benieuwd naar nog wat meer foto's..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Citaat van: frankneijts op december 05, 2016, 21:15:16 PM
Citaat van: pdeknijff op december 05, 2016, 17:55:50 PM
Buitenvlag p6 lijkt versmald (onderste foto), en dat kan eigenlijk niet bij een Fitis. Handpenprojectie is wel aan de lange kant voor een Tjif.
Een Fitjaf?
De p6-versmalling is overigens aan beide vleugels te zien en dat lijkt me toch een hard kenmerk. De hpp is lastig te meten op deze foto's maar lijkt rond de 65 a 70% uit te komen wat de ondergrens is voor Fitis maar inderdaad iets te lang voor Tjiftjaf. Pootjes lijken ook aan de lichte kant voor Tjif maar koptekening is juist meer Tjif dan Fitis. Ben benieuwd naar nog wat meer foto's..

Is het niet handiger je zo uit te drukken als Peter, Frank ("lijkt ook versmalling op p6")? Als je namelijk alle andere kenmerken bij elkaar optelt (oranje poten, lichte witte buik, citroengeel beestje, lange hpp, koptekening vind ik prima voor fitis by the way), dan kan ik met de beste wil van de wereld hier geen tjif van kokkerellen. (Edit: ik lees nu in het tweede deel van je zin wel overal "lijkt" ;D)
Het zou me ook niks verbazen dat als je deze in de hand hebt en de versmallingen goed kan tellen, dat er inderdaad maar 5 te zien zijn.
Steven Wytema


frankneijts

#357
Steven, zou jij niet beter je interpretatie van de kenmerken willen heroverwegen? Bijv zijn de pootjes (tarsus, want daar gaat t om in dit geval) niet oranje maar de voetzooltjes en dat is normaal bij Tjiffen. De hpp is niet lang maar lastig te beoordelen met deze foto's en is misschien in werkelijkheid < dan 60% en past dan op Tjif. De koptekening is niet strak genoeg (te weinig oogstreep en wbs niet lang genoeg) maar vooral de wang is egaal ipv 'hol ' waardoor de witte rand van het onderste ooglid erg opvalt: zoals bij Tjiftjaf. En een  "citroengeel beestje" zie ik toch echt niet alleen een phyllo die een enorme pets zonlicht krijgt wat de kleurindruk van het vogeltje enorm beinvloedt.
Verder zijn de versmallingen prima te zien en dat zijn er niet 6 of 5 maar in dit geval 4 zoals dat bij een Tjiftjaf betaamt (te vinden aan hp 3,4,5 en 6). Bij Fitis ontbreekt de versmalling op p6. Misschien zoiets beter checken voordat je gaat suggereren dat Peter en ik r langs kijken..?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Steven Wytema

Ja ach hier zouden we nog epistels vol over kunnen schrijven. Hier wilde ik eerst nog alle kenmerken en hun zekerheid nog eens langsgaan maar dat lijkt me minder ter zake doen. Dat je uiteindelijk tot in minieme kenmerken kan vervallen blijkt wel uit de twee foto's van de wang van deze vogel (zie attach).

Ik suggereer niet dat "Peter en jij er langs kijken": wat ik in eerste instantie probeerde duidelijk te maken is dat Peter zegt "lijkt" (en dus met een slag om de arm), en jij vervolgens zegt "De p6-versmalling is overigens aan beide vleugels te zien". Dat is al een stuk zekerder. Maar misschien had je net als ik (met mn 5 versmallingen) een kleine verschrijving, want je zegt direct erna "en dat lijkt me toch een hard kenmerk". Als je het op zou schrijven zoals ik je ken (pünktlich en bijzonder scherp), dan had je denk ik gezegd "lijkt zelfs aan beide kanten" en "dat ís een hard kenmerk" (als het zo is). Toch, of niet?

NB ik ben het wel met jullie eens dat het lijkt alsof er een versmalling zit op (beide?) 6e handpennen. Ik ben alleen nog vrijwel nooit zó'n witte Tjif tegengekomen in de winter. Ook niet op fotos van anderen. En wellicht speelt nog mee dat wij Nederlanders geen goed beeld hebben van hoe een winterse Fitis er uit kan zien?

Maar goed: uiteindelijk ben jij admin en ik niet, en daar ben ik erg blij om :)
Steven Wytema


frankneijts

#359
Fitissen hebben weliswaar een sterk (van bijv Tjiftjaf) afwijkende ruistrategie maar er is weinig reden om te veronderstellen dat ze er begin december volkomen anders uitzien dan in september als we ze nog volop in NL kunnen zien. Hooguit moet je rekening houden met de leeftijd.
Wat echter zeker 's winters NIET afwijkt zijn die versmallingen: die blijven constant een hard kenmerk, zomer en winter, oud en jong. Soms kunnen ze aanleiding zijn voor een complete revisie: de tweede NL (en eerste veldwaarneming voor een handjevol gelukkigen) Swinhoes werd pas (door buitenlanders..) herkend (aan die verrekte versmallingen) toen de waarneming (aanvaard en al) werd gepubliceerd als de 9e Noordse Boszanger: https://www.dutchavifauna.nl/species/swinhoes_boszanger..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'