Havik of toch Sperwer

Gestart door Thijs Fijen, februari 23, 2005, 17:45:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Wat zeggen de deskundigen. Het staat aangegeven als Sperwer. Maar ik dacht aan Havik om de krachtige tarsus, en omdat ik ergens las dat ook de iris van haviken geel kunnen zijn.




Thijs
Thijs Fijen

jasper

Denk toch een Sperwer, deze heeft naar mijn mening hele dunne (naalddunne) Tarsus, een Havik zou veel dikkere (krachtigere) moeten hebben!
Gele Iris staat nergens dat die ook geel kan zijn.

thijs

Ik denk toch een Sperwer.
2e + 3e KJ Havik heeft ook gele iris, maar de vlekken op het achterlijf wijzen m.i. meer op Sperwer. (vouw natuurlijk)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

thijs

Je was me trouwens net voor Jasper...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

HJ Eygenraam

Hallo,

Dat van die gele iris bij jonge havikken wist ik niet. Het formaat van de vogel en de plek midden in de polder lijkt mij toch ook wel op sperwer te wijzen. De afgeronde of hoekige staart is waarschijnlijk alleen in de vlucht waar te nemen? Heb hier nl. ook nog foto van de achterzijde waar de vorm vd staart beter te zien is. Vraag me wel af waar de prooi uit bestaat. Merel, waterhoen?
 
Henk.

jasper

#5
Citeer2e + 3e KJ Havik heeft ook gele iri
Ik bedoelde bij een Volwasse vogel!
Sperwer jaagt op kleine zangvogels, Havik op wat grotere vogels als Merel, etc tot aan formaat Fazant!

thijs

#6
Citeer
Citeer2e + 3e KJ Havik heeft ook gele iri
Ik bedoelde bij een Volwasse vogel!
Oh....
Nou ja, iig staat vast dat dit een Sperwer is.
Maar Thijs, heb je deze foto eigenlijk zelf gemaakt?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

#7
CiteerMaar Thijs, heb je deze foto eigenlijk zelf gemaakt?
Denk dat je Henk bedoelt ;)

thijs

Hoezo, Thijs plaatste deze foto toch? :unsure:

Thijs  
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

Ja Thijs plaatste de foto's op het forum, maar HJ Eygenraam (Henk, van zijn voornaam!) heeft de foto's gemaakt!

HJ Eygenraam

Hallo,

Ik heb de foto zelf gemaakt en het tafereel ook gefilmd.
In het topic over sperwerprooien gestart door Pim J. is er wel degelijk sprake van grotere prooien dan zangvogels. Kippen bijv.

Groet, Henk.

jasper

Had deze Sperwer iets gevangen of zat hij al op deze prooi?

thijs

Oké. (heb je ergens een website waar ik de film kan bekijken?)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

Oke toch sperwer dan..
Mooie foto's Henk.. Mijn complimenten :duim:

Thijs
Thijs Fijen

HJ Eygenraam

Dank je.
Het slaan van de vogel heb ik niet meegemaakt De foto's zijn gemaakt vanuit de auto. De Sperwer zat aan de andere kant van de sloot die langs de weg loopt.
Of ik de filmpjes op een website kan zetten weet ik niet. Ze zijn 13 en 5 mb groot. Ik heb bij chello de mogelijkheid een kleine site op te zetten maar maak er nog geen gebruik van. Zal het proberen.

jasper

Moet je cker eens proberen   :)  

thijs

We wachten in spanning.....

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

HJ Eygenraam

Ik ga mijn best doen. Moet je wel waarschuwen : de filmpjes voegen niet zoveel toe aan hetgeen op de foto's te zien is. Veel van hetzelde.

Groet, Henk.

jasper

Maar toch, bewegend vind ik leuker dan stilstaand  ;)  

thijs

Ik neem aan dat de film dezelfde (goede) kwaliteit als de foto's heeft?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

HJ Eygenraam

Ik vind de foto's eigenlijk ook niet van zo'n goede kwaliteit. (Had ik maar een spiegelreflex, of een telescoop, komt nog wel). De filmpjes zijn met hetzelfde toestel geschoten. QuickTime-formaat. beetje schokkerig en veel windgeruis maar dat kun je uitzetten natuurlijk.

Groet, Henk.
   

thijs

Mmm, valt toch wel mee?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Thijs Fijen

ze zijn toch scherp en lichtsterk. Het liefst heb ik ook een digitale spiegelreflex camera met een bijpassende telescoop.. maar ja die krengen (allebei) zijn super duur. Moet het nou doen met een iets mindere telescoop een een 20 jaar oude spiegel reflex camera. (wel telelens en macrolens erbij)
Thijs Fijen

HJ Eygenraam

Het kan nog een heel stuk scherper. die tweede foto zal ik zo nog even behandelen en opnieuw plaatsen. Ik heb helemaal geen telescoop, alleen een 8x verrekijkertje. De camera heeft wel 12x optische zoom en een stabilisator zodat je wat beter uit de hand kunt fotograferen.

Henk.  

jasper

Heb jij toevallig ook een Konika Minolta, Dimage Z3??
Heb heb jou foto's even bewerkt met PSP7, je krijgt ze nog veel scherper als je zou willen! Even verscherpen en de kleurbalans even aanpassen, en voila, je hebt een heldere foto!
Succes ermee!

Pim

Jasper wanneer zien we van jou eens scherpe foto's op de site?

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jasper

Je ziet toch foto's van mij staan op de site?

Pim

Citeerscherpe foto's

bedoel ik.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

jasper

#28
Ik ben geen fotogenie, dus ben al blij als er een vogel op de plaat staat!! Ik kijk liever dan dat ikfotografeer!

Pim

Ik ook, trouwens soms heb ik helemaal geen geduld om statief op te zetten en camera aan adapter doen etcetera.

Liever lekker lui turen.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl