Wat staat er op het menu?

Gestart door LakeSide, juli 19, 2009, 08:29:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide

In navolging van het libellen forum leek het mij wel leuk om ook hier een topic te hebben met de vangsten van spinnen, die soms erg kunnen verbazen.

Ik zal beginnen met een aantal foto's:

M. mucosa > Tegenaria sp.


S. scenicus > mug


Springspin sp. > strontvlieg:


N. walckenaeri > Lucillia sp.


Krabspin (?) > Oplodontha viridula

spinnenvrouw

Leuk!
de krabspin is een Philodromus spec.
Jacomijn Prinsen

Ted van der Knaap

#2
deze spin(Gewone of Vergeten Tandkaak ) had 'n kleine vuurvlinder als hoofdgerecht!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frits_b

Mijn doolhofspin had vandaag een schorpioenvlieg te pakken...
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

huub schmitz

Deze rietkruisspin pakte binnen enkele minuten een grote libelle in in een mooi pakketje.
Groetend,
Huub

maria48_4

Kan zijn dat mijn bijdrage er nu tig keer opkomt. Gaat steeds iets fout, kijk ik zo dus even na.
Leuke topic! Ik doe er ook een paar bij, helaas de meesten nog zonder naam, ben er mee bezig.
Bij de 2e foto richtte ik mij op het maken van de draad, ging razendsnel allemaal ben dus blij dat de foto is gelukt.

maria48_4


maria48_4

laatste twee, bij de andere foto's is het insekt niet meer herkenbaar of erg vaag herkenbaar

spinnenvrouw

Citaat van: maria48_4 op augustus 11, 2009, 10:54:34 AM
Kan zijn dat mijn bijdrage er nu tig keer opkomt. Gaat steeds iets fout, kijk ik zo dus even na.
Leuke topic! Ik doe er ook een paar bij, helaas de meesten nog zonder naam, ben er mee bezig.
Bij de 2e foto richtte ik mij op het maken van de draad, ging razendsnel allemaal ben dus blij dat de foto is gelukt.

en de bladluis (prooi van de onderste spin) heet Anoecia spec.
Jacomijn Prinsen

harry60

#9
Mannetje Marmerspin (Araneus marmoreus) eet Tandkaak (E. ovata/latimana).

M.Vr.Gr. Harry de Koning

barebigfoot

foto1 versgevangen micro
foto2 als vooraf de kleine als hoofdmenu de grote vlieg
foto3 pisaura vrouw eet man?
Uwe

maria48_4

Citaat van: spinnenvrouw op augustus 14, 2009, 14:53:49 PM
Citaat van: maria48_4 op augustus 11, 2009, 10:54:34 AM
Kan zijn dat mijn bijdrage er nu tig keer opkomt. Gaat steeds iets fout, kijk ik zo dus even na.
Leuke topic! Ik doe er ook een paar bij, helaas de meesten nog zonder naam, ben er mee bezig.
Bij de 2e foto richtte ik mij op het maken van de draad, ging razendsnel allemaal ben dus blij dat de foto is gelukt.

en de bladluis (prooi van de onderste spin) heet Anoecia spec.

Gaaf!! dank je, ik zette deze vaker op de foto en kan nu uit mijn map Jane Do!

lukkie

Rietkruispin met weidebeekjuffer ;D
Groeten, Luuk

lukkie

#13
Zo zag het er een dag later uit :o
Groeten, Luuk

barebigfoot

Wat de bijdrage van frits betreft- ik zag regelmatig schorpioenvliegen de buit van spinnen jatten, de spin negeerde meestal de vlieg en ik vroeg mij af lusten ze deze niet of waarom laten ze deze met rust. Frits dank jouw bijdrage weet ik nu sommige spinnen lusten ze wel en zijn ook niet bang :blink:
Uwe

frits_b

Citaat van: barebigfoot op augustus 16, 2009, 12:08:26 PM
Wat de bijdrage van frits betreft- ik zag regelmatig schorpioenvliegen de buit van spinnen jatten, de spin negeerde meestal de vlieg en ik vroeg mij af lusten ze deze niet of waarom laten ze deze met rust. Frits dank jouw bijdrage weet ik nu sommige spinnen lusten ze wel en zijn ook niet bang :blink:
Uwe
Ja, doolhofspinnen lusten blijkbaar wel schorpioenvliegen, maar het was wel zo dat ik de betreffende schorpioenvlieg enigszins gehavend in het web van de spin gooide; die ging er echter direct op af en deed zich er te goed aan.
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

maria48_4

Wat een zootje! Wel prachtopnamen zeg! Lijkt nu een beetje op de keuken van een studentenwoning.  ;D

LakeSide

#17
Citaat van: lukkie op augustus 16, 2009, 11:49:43 AM
Zo zag het er een dag later uit :o

Location, Location, Location  ;D

Nog een paar oudjes:

Kruisspin > Lucilia sp:


Krabspin > baby struiksprinkhaan:

Iolaire

Om nog even op dat Schorpioenvliegverhaal terug te komen: het zijn echte dieven maar ik zie ze geregeld ook als prooi! Soms van een Wielwebspin maar meestal van Amaurobius-soorten. Zo ook hier. Het beestje werd tergend langzaam naar binnen getrokken en stribbelde nog enige tijd tegen. Zo zie je maar weer dat misdaad vaak niet loont.  ;D :angel:




Ps. Jaco, jouw laatste foto is van een Renspin (Philodromus).  ;)
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

barebigfoot

Hoi allen, lekker eng, boeiend en ineressant!
hier nog de Enoplognatha ovata cf latimana.
verse oranje zandoogje?
verse aardhommel?
al dode hommel? zijn ze dus ook aaseters?
Uwe

jvogels

@ Iolare:

Ik vind de webconstructie ook wel wat van Segestria weg hebben...

Iolaire

Citaat van: jvogels op augustus 21, 2009, 15:46:22 PM
@ Iolare:

Ik vind de webconstructie ook wel wat van Segestria weg hebben...

Klopt Joost, maar ik heb de spin kort na deze foto's gevangen. Het was Amaurobius similis, zo bleek onder de binoc. ;)
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

jvogels

ok, dan lijkt het me duidelijk  :rolleyes:

ik kwam erop omdat ik bij mijn huis op deze manier meerdere Segestria bavarica holletjes heb gevonden, dus in holtes naast het kozijn aan de buitenkant. daarnaast zitten ze ook in de boor- en spijkergaten in de muur.

Amaurobius zit bij mij meestal onder de buitenvensterbanken en in de hoeken van raamkozijnen

ach, huizen.... prachtige ecosystemen.

Christel

Deze spin (kruisspin?) had vandaag wel trek in een lieveheersbeestje:

frits_b

Deze langpootmug lokte ik met mijn looplamp per ongeluk in het web van een Zygiella x-notata (terwijl ik een Platte wielwebspin aan 't fotograferen was).
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

frankvb

een vers ingepakte sprinkhaan op het menu van deze wespenspin. verassend hoe snel zo'n beest een sprinkhaan verwerkt te net pakketje!

Frank

JohnvR

Citaat van: jvogels op augustus 21, 2009, 19:18:51 PM
ach, huizen.... prachtige ecosystemen.

Inderdaad. Ik kon van de week nog net zien dat een schietmot naar binnen werd getrokken in het gat van een plug.

jvogels

ah! volgens mij zie ik daar twee van de uitstralende draden (boven en onder), die karakteristiek zijn voor Segestria?

Iolaire

Daar lijkt het wel op Joost!

@ John: zou je de spin voor me kunnen vangen, John? Ben wel benieuwd.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

JohnvR

Ik heb reeds een poging gewaagd, maar niet succesvol, misschien zelfs wel desastreus  :( Wel scherp opgemerkt van Joost!