Vreemde kikker

Gestart door Rdesmond, juni 16, 2006, 21:53:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rdesmond

:o Goede avond,
ik heb even een vraag kan iemand mijn vertellen wat voor kikker er op de foto staat afgebeeld. Ik kon hem niet thuis brengen. Lokatie in mijn vijver.

Het is geen pad geen groene of bruine kikker, het leek wel op een ambino...

Jan-Pieter

Volgens mij heb je de verkeerde foto bijgevoegd. Ik zie geen water en geen kikker.

MVG JP

Rdesmond

Goede avond,
ik heb even een vraag kan iemand mijn vertellen wat voor kikker er op de foto staat afgebeeld. Ik kon hem niet thuis brengen. Lokatie in mijn vijver.

Het is geen pad geen groene of bruine kikker, het leek wel op een ambino...

Jeroen Nagtegaal

gezien de bouw ga ik voor een albino bruine kikker, Dit is de 1e keer dat ik iets hoor over een volwassen bruine kikker hoor met albinisme.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

Helemaal mee eens.

UIt de literatuur zijn wel meldingen van volwassen albino's van bruine kikker (en gewone pad) bekend, maar het blijft een grote uitzondering en dus een heel bijzondere waarneming. In Nederland is tenminste 1 plaats waar albino bruine kikkers vaker gezien worden: een stadstuinenkomplex waar een geheel geisoleerde populatie voorkomt. Vermoedelijk komen daar vaker albino's voor doordat er veel inteelt optreed (verwante dieren paren met elkaar waardoor recessieve eigenschappen vaker zichtbaar worden - meer exemplaren homozygoot zijn voor albinisme) en bovendien zijn er op die plaats mogelijk minder roofvijanden die zulke opvallende kikkers uitschakelen. Deze albino's zijn overigens even gezond als de normaal gekleurde exemplaren; ze vallen alleen meer op. De precieze locatie van deze populatie-met-albino's is mij niet bekend.

Aardig detail: zulke albino kikkers leggen ook albino (witte) eieren. Als de vader normaal gekleurd is worden de eieren tijdens de ontwikkeling donker. Wie de erfelijkheidswetten van mendel nog kent kan uitrekenen wat gebeurt wanneer de vader heterozygoot is voor albinisme  :gap:  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jan-Pieter

Als mama homozygoot albinisme heeft en papa is heterozygoot dan heb je dus de helft albino eieren en de helft donker? Toch? Nog leuker is als beide heterozygoot zijn. Dan is het 3 staat tot 1. Toch?

MVG JP

Jeroen Nagtegaal

CiteerAls mama homozygoot albinisme heeft en papa is heterozygoot dan heb je dus de helft albino eieren en de helft donker? Toch? Nog leuker is als beide heterozygoot zijn. Dan is het 3 staat tot 1. Toch?

MVG JP
klopt allebei,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com