Bandzwevertje?

Gestart door Bob Hogeveen, juni 16, 2006, 21:05:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Het blijft moeilijk met die zwevers, zeker als je geen ander materiaal hebt dan enkele internetsites (hoe mooi en behulpzaam ze ook zijn!)
Is dit nu een bandzweversoort? Zo ja, welke?

Bob


han.endt

Het is inderdaad een bandzwever van het geslacht Syrphus. Bosbandzwever (S. torvus) of Kleine bandzwever S. vitripennis. Op de foto is niet te zien welke.

Mark van Veen

De foto is goed scherp. Check op de full size de ogen. Zijn die behaard dan is het bosbandzwever, zijn ze kaal dan is het de kleine.
groet,

Mark van Veen

Bob Hogeveen

Hierbij de ogen uitvergroot. Zo te zien onbehaard.
Op de 2e foto een mannetje, die lijkt aan de onderkant van de ogen wat haartjes te hebben. Geldt dit nu als "behaard"?
Wat denken jullie ervan?





Mark van Veen

Onderste is overduidelijk behaard (dus bosbandzwever). Vaak zie je alleen op de plekken met goede lichtinval de haren en op de andere plekken niet. Draai je het beest, dan blijken overal haren te zitten. De eerste lijkt me onbehaard (kleine bandzwever), maar de resolutie is minder hoog dan ik hoopte.
groet,

Mark van Veen

Bob Hogeveen

Oke, bedankt Mark. Ik hou de eerste wel op Kleine bz want ik heb nog een aantal andere foto's ervan onder verschillende hoeken en ik kan nergens een spoor of indicatie van beharing op de ogen vinden.

Bob