wantsje

Gestart door hedy2411, juli 17, 2009, 18:35:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

hedy2411

Wie weet welke wants dit is?
Hij is ong. 1 cm lang.

barebigfoot

hoi Hedy, ik weet het niet zeker maar Camptopus lateralis lijkt er heel erg op,
groetjes
uwe

Arp

In Nederland zou Alydus calcaratus de enige Alydidae moeten zijn (zie nlsrt)... maar kom ik op foto's uit NL ook niet veel tegen ...

Leuke waarneming dus  :duim:

P.S. lateralis ook iets anders lijkt me (bijlage)

P.P.S. Hedy, ik durf het bijna niet te vragen ... maar ... klik  :wub:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

hedy2411

Hallo Uwe en Arp,

Allebei bedankt voor jullie reactie, geweldig want ik zou niet weten waar te zoeken.
Hij lijkt wel op een Camptopus lateralis, maar is het net niet, terwijl de Alydus calcaratus exact dezelfde kenmerken heeft. Hij staat niet bij onze soortenlijst van waarneming.nl, dus ik kan 'm niet invoeren. Arp, je zegt opsturen naar Naturalis, ik heb dat nog nooit gedaan. Ik ga het bekijken.

Groetjes,

Hedy

Arp

Citaat van: hedy2411 op juli 17, 2009, 22:45:36 PMHij staat niet bij onze soortenlijst van waarneming.nl, dus ik kan 'm niet invoeren.
:huh: => Alydus calcaratus ;D

Ja, ik was maar even zo lomp ... de website is een goede referentie, vooral omdat ze niet over één nacht ijs gaan om ervoor te zorgen dat alles wat ze presenteren ook correct is, maar dat betekent helaas ook dat er bij veel soorten nog geen afbeeldingen zijn. Puur uit eigenbelang probeer ik dus te promoten dat ze meer beeldmateriaal van nog ontbrekende soorten krijgen, dan heb ik er zelf nog meer aan  :lol:

Het linkje dat ik je gegeven had is al voor het "uploaden" van beeldmateriaal voor de soort Alydus calcaratus - alleen nog op "Akkoord" klikken onderaan (alleen als je het met de voorwaarden eens bent natuurlijk) en dan krijg je een formulier om je foto's "up te loaden" ... makkelijker kan ik het niet maken ;D

barebigfoot

Hoi Hedi & Arp, ik vind ook dat het een heel goede site is en heb je eens enkele beelden daar staan, dan kan ik je uit mijn ervaring vertellen dat je ook graag wordt geholpen bij heel moelijke gevallen!
Maar fouten maken ze daar ook{wel wenig en ze geven dat ook toe en zijn snel in het herstellen}
uwe
;)

hedy2411

Ja, die link heb ik gezien, maar ik wil ook graag begrijpen hoe je zoiets maakt! Ik ben niet zo'n computerfreak, dat ik dat gelijk door heb! Het heeft ook veel geduld geeist van Harry60 om me hier bij waarneming te krijgen... ;D  ;D  ;D
Ik zag al bijv. dat bij nlsrt bij Deraeocoris cordiger maar 1 foto staat, terwijl ik er al heel wat op waarneming gezet heb. Misschien kan ik die ook gewoon doorsturen en dan misschien voortaan al ik het op waarneming heb gezet, gelijk naar nlsrt doorsturen. Krijgen ze het wel druk  :duim:, maar de Nederlandse insectenwereld is zo rijk en mooi!
Ik vind je aanwijzing dus allerminst lomp, want ik heb er nooit aan gedacht dat ik daar wat kan betekenen. Ik heb begrepen dat ze graag meerdere foto's hebben, dus dat moet ik nog even op een rijtje zetten. Wordt aangewerkt dus!

Groetjes,

Hedy

Arp

Hoi Hedy,

Fantastisch dat je wilt helpen met je foto's - het zijn veelal mooie scherpe foto's van niet echt alledaagse soorten die ik hier van je langs zie komen, het lijkt me dat je wat betreft een fantastische bijdrage kunt leveren voor veel soorten waar nog (bijna) niks voor beschikbaar is  :lol:

Via het zoekveldje links bovenaan op elke pagina kun je gewoon een (deel van) de soortnaam, of de familienaam ofzo intoetsen en dan in de zoekresultaten de soort aanklikken.

Op de  elke soort hebben ze tegenwoordig een menu linksbovenaan waar je "Beeld & Geluid" kunt aanklikken. Kijk bijvoorbeels hier voor Deraeocoris cordiger. Onder de foto's staat het zinnetje
CiteerBij deze soort/groep kunnen beelden worden toegevoegd, voor aanbieding klik hier.
Bij elke soort kom je dan eerst via het algemene scherm met de voorwaarden, maar als je daar op "Akkoord" klikt kun je meteen foto's voor die specifieke soort aanleveren. Dat wijst zichzelf verder wel - ik weet zeker dat je daar uitkomt, is niet heel veel anders dan op waarneming.nl bijvoorbeeld.

Ze stellen het overigens wel op prijs als je erbij aan kunt geven of de foto's al gevalideerd zijn en zo ja door wie - dus als je foto's bijvoorbeeld hier in het forum door Berend op naam zijn gebracht dan dit er even bijzetten (met een link erbij naar het betreffende forumdraadje zou helemaal mooi zijn denk ik, maar als je dat te ingewikkeld vindt zou ik het eerst maar zonder doen ;) )

Het gaat er natuurlijk om dat ze dubbel werk kunnen voorkomen, foto's van wantsen die worden aangeboden zouden ze anders doodleuk nog een keer aan Berend opsturen, terwijl hij ze al gezien heeft dus. Maar dit wel alleen erbij zetten als je echt zeker weet dat Berend al foto's van precies hetzelfde individu heeft gezien en niet ervan uitgaan dat "net zo'n beest" op de plant ernaast of van de volgende dag of whatever ook wel dezelfde soort zal zijn. Dat zal het wel zijn, maar die zijn dan dus in principe toch niet gevalideerd.

Berend Aukema

hedy2411

Hallo Arp,

Dank voor je uitleg, ik geef alleen maar wantsen en wellicht ook kevers door, als het forum en/of Berend het goed heeft gekeurd! Dat heb ik wel geleerd, want ik heb er wel vaker naast gezeten!

Hallo Berend,

Dank voor je reactie en ik ga door jou bevestigde waarnemingen doorgeven aan nlsrt, OK?!

Groetjes,

Hedy

Berend Aukema