wat is dit voor een rat?

Gestart door mac.slot, juli 06, 2009, 19:24:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

mac.slot

Gisteren zag ik deze rat in de Groene Jonker bij Zevenhoven, vermoedelijk vlakbij het nest van het kleinst waterhoen. Nu is er op het forum vogels discussie ontstaan welke rattensoort het betreft, gaarne hulp.

Vriendelijke groet,

Marianne Slot

lukkie

Ik denk een woelrat want bruine ratten hebben kale oren :duim:
Groeten, Luuk

mac.slot

Aangemeld als woelrat en goedgekeurd, dus daar houden we het maar op. Bedankt,

Marianne Slot

grutto


En wat van een Muskusrat ?

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

mac.slot

Tja, nu zijn we precies bij hetzelfde dilemma als op het forum van de vogels. Hoe kan men het verschil zien???

Marianne Slot

HPM

Citaat van: mac.slot op juli 07, 2009, 19:16:38 PM
Tja, nu zijn we precies bij hetzelfde dilemma als op het forum van de vogels. Hoe kan men het verschil zien???

Marianne Slot

Moeilijk te zien vanaf deze foto's, maar een Muskusrat is ongeveer 2x zo groot als
een Woelrat. In het veld kan dat zelfs op afstand al uitsluitsel geven. Helaas is ook
niets van de staat te zien. Maar hij maakt op mij nog steeds een sterke Muskusindruk.
Door die hoekige kop bijvoorbeeld. En het 'schroefwater' zou op gebruik van de staart
kunnen wijzen. Muskussen gebruiken die bij het zwemmen, woelratten niet. Maar beide
zijn planteneters, dus een bedreiging voor vogels kunnen ze moeilijk zijn.


Groeten,

Herman van der Meer.
Herman van der Meer

grutto

Citaat van: HPM op juli 07, 2009, 20:02:45 PM
Citaat van: mac.slot op juli 07, 2009, 19:16:38 PM
Tja, nu zijn we precies bij hetzelfde dilemma als op het forum van de vogels. Hoe kan men het verschil zien???

Marianne Slot

Moeilijk te zien vanaf deze foto's, maar een Muskusrat is ongeveer 2x zo groot als
een Woelrat.

In deze periode zie je nog al wat verschillen in grootte net zoals bij meer dieren natuurlijk.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

mac.slot

Eigenlijk heb ik hem alleen maar door de lens gezien (een beetje als een Japanner dus). Ik stond in de aanslag voor het kleinst waterhoen en drukte af toen er iets bewoog. Er zijn meer mensen die hem hebben gezien in levende lijve, misschien kunnen zij iets van de grootte zeggen.

Marianne Slot

mac.slot

#8
Gisteren met enkele anderen op dezelfde plek waarschijnlijk dezelfde rat weer gezien, duidelijk groot beest dus definitief verklaard tot muskusrat.

Dank voor de reacties, groet,

Marianne Slot

mlahaye

Hallo Marianne,

En toch zijn in ieder geval de eerste foto's een woelrat. De kop heeft niets 'muskusrat'-achtigs en ook de grootte (voor zover in te schatten) vind ik beter bij en woelrat passen. Wat mij betreft: terug wijzigen in woelrat.

Vriendelijke groet,
Maurice
admin

August

Citaat van: mac.slot op juli 14, 2009, 11:31:28 AM
Gisteren met enkele anderen op dezelfde plek waarschijnlijk dezelfde rat weer gezien, duidelijk groot beest dus definitief verklaard tot muskusrat.

Dank voor de reacties, groet,

Marianne Slot
Dinsdag op de zelfde plek  een woelrat en een muskusrat gezien tevens ook een hermelijn ps de woelrat is een adult beest van ongeveer 20 cm plus staart
August van Rijn