Heb ik deze 2 goed op naam Graspiepers?

Gestart door Setsero, juli 17, 2009, 10:18:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

Setsero

Zijn dit alle twee graspiepers of toch niet.
Wie kan me helpen ze goed op naam te krijgen.

Theovanv

Die eerste lijkt me een Graspieper, slankere snavel, minder brede mondstreep, vrij lichte oogring, minder duidelijke wenkbrauwstreep maar dat zijn toch wat subjectieve dingen, dus weet het niet zeker omdat ik de flankstreping niet goed kan zien.

Tweede is een Boompieper, want die heeft minder duidelijke flankstrepen.
Theo van Veenendaal

Date Lutterop


Groet,

Date


Theovanv

Date,
Als je dan met een andere determinatie komt als 2 mensen voor je, is het misschien wel handig om even je argumentatie erbij te zetten ;)
Theo van Veenendaal

frankneijts

Ik geloof dat 'we' met het Gras-/Boompiepervraagstuk wat teveel zijn doorgeslagen naar de 'flankstreping-kant' en als die niet goed te zien is komen 'we' er niet meer uit.... Theo doet dan nog wel een poging om wat met de koptekening te doen maar dat snijdt niet veel hout. Toch zijn op dit forum vaak (!) andere goede verschilpunten genoemd die ook op deze foto's toepasbaar zijn:
Bij de vogel op foto 1 is duidelijk te zien dat de oogring vóór het oog onderbroken is: Graspieper dus (bij BP oogring gesloten)..
Bij de vogel op foto 2 is duidelijk te zien dat borst en buik éénkleurig zijn en erg licht/wittig (bij BP borst beige, dikwijls duidelijk afgescheiden van wittige buik). Ook is de donkere tekening op de borst (onregelmatig, streperig) anders dan bij Boompiepr waar die wat regelmatiger is en meer vlekken dan strepen (herinnerend aan Zanglijster).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

August

Gelukkig maken ze in het veld een ander geluidje (ps ik heb mijn antwoord verwijdert)
August van Rijn

Theovanv

Citaat van: August op juli 17, 2009, 15:39:37 PM
Gelukkig maken ze in het veld een ander geluidje (ps ik heb mijn antwoord verwijdert)
Je hoeft je antwoord niet te verwijderen hoor, is toch alleen maar leerzaam ;)

@Frank: Waarom snijdt het weinig hout? Ik heb het uit de ANWB-gids gehaald en ik heb de vogel dus ook juist gedetermineerd. Bedankt voor de argumentatie verder.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Citaat van: Theovanv op juli 17, 2009, 15:43:53 PM

@Frank: Waarom snijdt het weinig hout? Ik heb het uit de ANWB-gids gehaald en ik heb de vogel dus ook juist gedetermineerd. Bedankt voor de argumentatie verder.

Een kopie van je eerste post:
"Die eerste lijkt me een Graspieper, slankere snavel, minder brede mondstreep, vrij lichte oogring, minder duidelijke wenkbrauwstreep maar dat zijn toch wat subjectieve dingen, dus weet het niet zeker omdat ik de flankstreping niet goed kan zien."

Met de door jezelf gebruikte woorden "lijkt me" en "dus weet het niet zeker" kun je niet volhouden dat je de vogel juist gedetermineerd hebt.........

Terecht merk je zelf op dat wat je aanhaalt allemaal "subjectieve dingen" zijn want je kunt je onmiddellijk afvragen: "slanker dan wat? minder brede dan wat? minder duidelijk dan wat? en een lichte oogring heeft een Boompieper ook. M.a.w. daarmee kom je er niet uit en dus snijdt het weinig hout.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Date Lutterop

@Theo: af en toe moet er ook gewerkt worden, dus heb ik niet altijd tijd voor uitgebreide antwoorden. Maar gelukkig heeft Frank je voldoende bijgepraat denk ik.

Tip: gewoon veel velduren maken en dan ook eens je fototoestel thuis laten. Ongetwijfeld komt er dan een dag dat je ook in een oogopslag ziet dat dit Graspiepers zijn.

Groet,

Date


Christian

Citaat van: d.lutterop op juli 17, 2009, 16:28:44 PM
Tip: gewoon veel velduren maken en dan ook eens je fototoestel thuis laten. Ongetwijfeld komt er dan een dag dat je ook in een oogopslag ziet dat dit Graspiepers zijn.

Ik hoop dat je dan, na die vele velduren, tot de conclusie komt dat op foto 1 een Boompieper staat.
Christian Brinkman

frankneijts

#10
Christian, je hebt helemaal gelijk: ik heb dat oogring-kenmerk verkeerd om gebruikt!! Immers is het Graspieper die nauwelijks een teugel heeft en dus een gesloten oogring. Andere kleinere piepers hebben allemaal een duidelijke teugel die de oogring voor het oog doorbreekt. Mijn excuses voor de eventuele verwarring.
(Verklaart ook de nogal korte, stompe snavel die te zien is en waarvan ik meende dat dat aan de matige kwaliteit van de foto lag)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: d.lutterop op juli 17, 2009, 16:28:44 PM
@Theo: af en toe moet er ook gewerkt worden, dus heb ik niet altijd tijd voor uitgebreide antwoorden. Maar gelukkig heeft Frank je voldoende bijgepraat denk ik.

Tip: gewoon veel velduren maken en dan ook eens je fototoestel thuis laten. Ongetwijfeld komt er dan een dag dat je ook in een oogopslag ziet dat dit Graspiepers zijn.
Hoe moet ik nou weten dat jij vanaf je werk reageert? ;) Ik blijf erbij dat het handig is om argumentatie te plaatsen als jouw determinatie tegenstrijdig is aan 2 eerdere, dat houd het duidelijk ;) En het zijn dus toch niet twee Graspiepers, dus wat we met dit topic wel bewezen hebben is dat dit vraagstuk niet zo makkelijk is als het misschien lijkt ;)

@ Frank: Ik hield inderdaad een slag om de arm, omdat ik het niet zeker wist, maar ik dacht dat je bedoelde dat die argumenten niet klopten voor Graspieper, daarom was ik verbaasd, maar het is dus een Boompieper, dus het klopte zoiezo al niet :rolleye: ;)

Nog even een vraag: Die flankstreping die dunner en vager is bij Boompieper is toch wanneer goed waarneembaar wel een goed kenmerk?
Theo van Veenendaal

frankneijts

Niet overdrijven Theo: beide soorten zijn in het veld onder normale omstandigheden (en ook zonder geluid) prima uit elkaar te houden door gedrag en uiterlijk en ook op foto's is het meestal niet zo'n verschrikkelijk groot probleem mits je de goede kenmerken op de juiste soort plakt....... :wacko:. De flankstreping is 1 van die goede kenmerken maar toch met enige voorzichtigheid gebruiken: ik liet hier al 's een foto zien van een Graspieper die ook dunnere flankstreping had en erg zeldzaam is dat verschijnsel niet. Je moet wèl weten hóe dun die streping moet zijn (vergeleken met de borst) om als kenmerk bruikbaar te zijn. Ook hier geldt: liefst méér kenmerken verzamelen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Setsero

Eenieder vriendelijk bedankt voor deze uitleg en het op naam krijgen van deze piepers.
Vanaf deze niet al te beste foto's.