nog meer Melanostoma?

Gestart door whmvb, juli 16, 2009, 14:42:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo allemaal,

deze twee zweefvliegjes kon ik makkelijk pakken, terwijl ze aten ( :huh:) van de uitgebloeide grasbloempluimen. Het lijken me weer twee Melanostoma soorten, al ben ik van die tweede niet erg zeker, vanwege de vorm van de vlekken op het achterlijf. Hopelijk zijn de foto's nu zo duidelijk dat er iets meer over te zeggen is. Eventueel heb ik nog andere foto's voor andere hoeken of details.
De vliegjes zijn na afloop van de foto-sessie weer heelhuids vertrokken overigens  :angel: (dit om de PvdD aanhang voor te zijn ;D)

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

han.endt


whmvb

Wim van Boekel

xenion

Is die laatste geen Platycheirus Han? De vlekken lijken me vierkant en niet driehoekig.
Groeten,
Martin

han.endt

Citaat van: xenion op juli 16, 2009, 21:11:14 PM
Is die laatste geen Platycheirus Han? De vlekken lijken me vierkant en niet driehoekig.

:rolleye: Ahum, ik zat alleen naar de bestuiving te kijken op vlekken had ik niet gelet......, maar je hebt natuurlijk gelijk. Het is een Platycheirus.

whmvb

Dan was mijn suggestie dat die laatste misschien toch iets anders was toch goed, blijkbaar. Valt er nog iets te zeggen over een soort misschien?

Wim
Wim van Boekel

han.endt

Het is lastig om daar van deze foto's een zeker antwoord op te geven, maar Platycheirus clypeatus zou kunnen.

whmvb

Han,

dan houd ik het maar op Platycheirus sp. (met clypeatus in het achterhoofd). Overigens nog een vraag over de Melanostoma soorten. In de Atlas van de Ned. Zweefvliegen staat dat scalaris vnl in biotopen met bomen en struiken voorkomt, terwijl mellinum in open terreinen (mn rijke graslanden) gevonden wordt. Qua biotoop leek de vindplek meer op het laatste dan op het eerste (al stonden er wel bomen/bos in de omgeving). Hoe strikt is die biotoopverdeling? Met andere woorden, kan je scalaris vaak verwachten in open grasland?

P.S: Ook de andere Melanostoma die ik eerder in het forum geplaatst heb werd beoordeeld als scalaris (zei het met enig voorbehoud vanwege de slechte kwaliteit van de foto), terwijl die ook in open grasland voorkwam.
Wim
Wim van Boekel

han.endt

Mijn ervaring is dat beide soorten bijna overal en vaak ook door elkaar voorkomen. Ik denk dat je pas merkt dat er enige voorkeur is in biotoop als je heel veel waarnemingen bekijkt. Daar komt nog bij dat zweefvliegen nogal zwerven om gunstige fourageerplekken op te zoeken en graslanden zijn vaak bloemrijker dan bosranden, vooral in de zomer.

whmvb

Han,

duidelijk antwoord. Bedankt.

Wim
Wim van Boekel