Amauromyza verbasci kweek

Gestart door xenion, juli 14, 2009, 23:02:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

Ik was vanavond blij verrast met hoe mooi het imago van dit Mineervliegje uiteindelijk was geworden, deze foto's wou ik jullie niet onthouden.

De waarneming met alle foto's

Groeten,
Martin

Louis.Boumans

javanerkelens

Wat een prachtig vliegje. :duim:
Heb je nog meer informatie....in of op welke plant en heb je ook nog foto's van de ontwikkeling als larve enz...

Zeer leuk......Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

xenion

ff op het linkje klikken boven de foto in mijn 1e post Joke ;) Heb hem maar even vet gemaakt voor de duidelijkheid ;)
Groeten,
Martin

javanerkelens

Citeerff op het linkje klikken boven de foto in mijn 1e post
En dan lees ik weer niet goed...ha ha

Bijzonder! ....eigenlijk verbaasd het mij, dat er nog steeds zo weinig foto's zijn van imago mineervliegen.
En dat nodigt nu natuurlijk uit, tot nog meer mineervliegjes uitkweken!
Toch....!? ;D

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

xenion

Citaat van: javanerkelens op juli 19, 2009, 22:11:00 PM
Bijzonder! ....eigenlijk verbaasd het mij, dat er nog steeds zo weinig foto's zijn van imago mineervliegen.
Ik denk dat je er zo weinig foto's van ziet omdat ze zo klein zijn. En als je dan de waardplant ook nog eens niet weet zijn ze volgens mij erg lastig...

Citaat van: javanerkelens op juli 19, 2009, 22:11:00 PM
En dat nodigt nu natuurlijk uit, tot nog meer mineervliegjes uitkweken!
Toch....!? ;D
Ik kijk nu al uit naar jouw foto's ;)
Groeten,
Martin

Louis.Boumans

Ja, de bladmijnen zijn niet moeilijk te vinden en met de site van Willem Ellis http://www.bladmineerders.nl/ zijn de mijnen evt te determineren. Verschillende soorten in bijv paardenbloem komen vrij snel uit. Mijnen in kruiden en grassen zijn meestal van vliegen.

Er is ook een interessante site over de vliegen http://nlbif.eti.uva.nl/bis/agromyzidae.php?menuentry=inleiding maar die noemt niet zoveel waardplanten, alleen die die van economic importance zijn. Ik weet niet in hoeverre de mineerders van andere planten wel zijn opgenomen.

javanerkelens

CiteerIk kijk nu al uit naar jouw foto's
Ik dacht meer aan ......jou!! ;D ;D ;D

Ben veel te druk met Muscidae (Fanniidae en Anthomyiidae)....kom er in om!

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

xenion

Die site van Willem Ellis is zeker de moeite waard en erg handig!
Ik ben ook druk met een aantal Syrphidae op te kweken en in het veld en de paddenstoelen zitten er ook alweer aan te komen... Maar zal af en toe eens proberen wat op te kweken, met het resultaat was ik in dit geval meer dan tevreden.
Groeten,
Martin

Louis.Boumans

en je kan ook (zweef)vliegen opkweken uit paddenstoelen..