Hoofdmenu

miniuitgave?

Gestart door MarjoSmeets, juli 14, 2009, 08:57:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

MarjoSmeets

Gisteren ben ik diverse van deze kleine kevertjes (ca. 0,5 cm) tegengekomen op onze Anna Paulownaboom. Daarnaast enkele grotere exemplaren (iets meer dan 1cm schat ik) die er veel op lijken. Ik heb geprobeerd ze samen op een foto te krijgen, maar dat is mislukt. Wel kun je hier redelijk het verschil in grootte op zien. Ik dacht dat het misschien jonkies waren, (ik heb helaas geen idee of er verschil in grootte is bij jonkies of volwassen exemplaren  :-[) maar ik heb ze zelfs in paarhouding aangetroffen. Zijn het dan toch verschillende kevers? En is aan de hand van deze foto's te zeggen welke?

PS. Het gele "hart" van het blad is ca. 0,5 cm, daar heb ik mijn maten op gebaseerd!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

Arp

#1
Hoi Marjo,

"Jonge" kevers zijn larves en lijken gewoonlijk voor geen meter op de uiteindelijke kever - meestal veel langer, week en bijna 'rupsachtig'. Nadat ze als larve diverse keren vervellen om te kunnen groeien moeten ze zich aan het einde 'verpoppen' (net als de rups van een vlinder) om uiteindelijk een als volwassen kever uit de pop te komen.

Wanneer kevers uit hun pop kruipen groeien ze niet meer. Alleen het eerste uur ofzo zullen ze nog heel minimaal iets 'uitzetten' totdat ze uitgehard zijn. In deze fase moeten ze onder andere ook kans zien hun dekschilden en vleugels 'op te pompen'. De dekschilden veranderen nog iets van vorm en worden strakker en de vleugels krijgen dan pas hun transparante, dunne uiterlijk - tot die tijd zijn het opgepropte hoopjes dikker materiaal. In die eerste fase na het uitsluipen zijn de kevers nog bleek, week en kwetsbaar.

Vaak zien we dit niet omdat het in een veilig holletje gebeurt, onder de grond, in het hout dat ze als larve gegegeten hebben of in een speciaal gemaakt kooitje/coconnetje, maar bij sommige kevers is het proces mooi open en bloot te volgen, zoals bijvoorbeeld bij Lieveheersbeestjes en sommige Bladhaantjes die 'buiten' aan een blad, tak, grashalm of rietstengel ofzo verpoppen.


Kleine kevertjes zijn dus nooit jonkies van 'identieke' grotere. Wel kan er binnen een soort een behoorlijk verschil zijn in grootte tussen dieren die als larve veel en weinig voedsel hebben gehad, of in betere temperaturen en andere omgevingsfactoren konden opgroeien (kan zomaar de helft schelen - een grote anderhalf keer zo lang als een kleine) en ook is er vaak verschil in grootte en vorm tussen mannetjes en vrouwtjes (Vliegend Hert :) ).

Dat even in het algemeen. Ik kan helemaal niks met kniptorren en weet dus ook niet of deze dezelfde soort zijn, maar het lijkt me haast van niet, ik meen ook dat de langere veel slanker zijn en de dieren 'in copula' lijken qua grootte en vorm wel erg opelkaar. Kan natuurlijk altijd dat het twee kereltjes zijn waarvan de achterste zich vergist, maar ja ... voorlopig zou ik het maar op twee soorten houden ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

#2
Bedankt Arp voor de uitgebreide uitleg weer!  :duim: Ik had het natuurlijk allemaal moeten weten, ik heb immers ook al zo'n hele serie gemaakt van de Veelkleurige aziatische lvhb en de Bladhaantjes, maar om de een of andere reden heeft dat samengaan van die kleintjes en die grote (op diverse bladeren trouwens) en het gelijkende uiterlijk, mij op het verkeerde been gezet. De foto's zijn niet geweldig en de Kniptorren een lastige cattegorie, dus ik had eigenlijk wel verwacht dat er geen naam uit zou komen. Op de bovenste foto staan trouwens de zelfde 2 kevertjes als bij de copula!  :blink:
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

jan cuppen

De kleintjes zijn Adrastus spec., de grote lijkt op Athous haemorrhoidalis. Een zij-aanzicht maakt het overigens (bij vrijwel geen enkele kever) gemakkelijker.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

MarjoSmeets

Bedankt Jan! Ik krijg steeds meer respect voor jullie! Het zijn toch vaak maar matige foto's die jullie door ons voorgeschoteld krijgen en toch komen jullie vaak met antwoorden. Petje af!  :duim: Ik snap alleen niet helemaal hoe je dat bedoeld met dat zij-aanzicht. Ik neem aan dat de haakjes eigenlijk weg moeten? Dat het het beste is om een foto van een bovenaanzicht te hebben?
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo

jan cuppen

Ik ben soms een beetje kort door de bocht, maar je hebt het goed begrepen. Een foto recht van boven zal altijd de eerste en beste optie zijn bij determinatie door anderen. Aanvullend kunnen foto's vanuit andere invalshoeken en details belangrijk zijn. Lang niet altijd is determinatie tot op soort mogelijk op basis van foto's.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

MarjoSmeets

Bedankt Jan. Ik probeer tegenwoordig foto's te maken uit zo veel mogelijk invalshoeken, maar helaas blijven die beestjes niet altijd zitten totdat ik klaar ben! Maar die ervaring zal iedereen wel hebben, denk ik!  ;D
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen Grüssen, oftewel, groetjes van Marjo