is dit een wespendief?

Gestart door mac.slot, juni 30, 2009, 12:50:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

mac.slot

Wespendief?

Marianne Slot

frankmeer

Buizerd. Zie bijvoorbeeld de witte onderzijde, witte ondervleugels en vlekkerige bruine kop/hals. Daarnaast mist de vogel de karakteristieke tekening van een Wespendief op ondervleugel en staart.
Frank van der Meer

mac.slot

Dank je wel, er valt nog veel te leren,

Marianne Slot

Sanne Koolwijk

Is de staart van een Wespendief ook niet minimaal even lang als de breedte van de vleugel? En de relatief kleine 'duivenkop'. Of zijn dit geen diagnostische kenmerken....?

Vr gr Sanne

BramtK

Dat zijn kenmerken die in de handen van verschillende waarnemers op geheel verschillende wijze worden uitgelegd en/of waargenomen. Om ze hier op het forum te gebruiken, heeft dan ook betrekkelijk weinig zin, tenzij geen/weinig andere kenmerken voorhanden zijn (bijvoorbeeld Sperwer vrouw vs. Havik man).

Het begint bij kleedkenmerken, als je een paar keer Wespendieven op kleedkenmerken hebt kunnen determineren en daarnaast goed naar de jizz/minder goed te beoordelen kenmerken hebt kunnen kijken (zoals staartvorm), dan kan je d.m.v. trail and error gaan proberen op die jizz te determineren: je ziet een roofvogel, velt een eerste oordeel en dan ga je aan de hand van kenmerken toetsen of je eerste oordeel correct was. Op een gegeven moment zal je merken dat je met je eerste gevoel vaak goed zit, maar ik wil voor mijzelf toch nog altijd graag zoveel als mogelijk diagnostische kenmerken zien.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Sanne Koolwijk

Citaat van: BramtK op juli 02, 2009, 16:48:48 PM
Dat zijn kenmerken die in de handen van verschillende waarnemers op geheel verschillende wijze worden uitgelegd en/of waargenomen. Om ze hier op het forum te gebruiken, heeft dan ook betrekkelijk weinig zin, tenzij geen/weinig andere kenmerken voorhanden zijn (bijvoorbeeld Sperwer vrouw vs. Havik man).

Het begint bij kleedkenmerken, als je een paar keer Wespendieven op kleedkenmerken hebt kunnen determineren en daarnaast goed naar de jizz/minder goed te beoordelen kenmerken hebt kunnen kijken (zoals staartvorm), dan kan je d.m.v. trail and error gaan proberen op die jizz te determineren: je ziet een roofvogel, velt een eerste oordeel en dan ga je aan de hand van kenmerken toetsen of je eerste oordeel correct was. Op een gegeven moment zal je merken dat je met je eerste gevoel vaak goed zit, maar ik wil voor mijzelf toch nog altijd graag zoveel als mogelijk diagnostische kenmerken zien.

Bram

Dat is duidelijk! Als ik voor mezelf mag spreken dat 'heb' ik tot nog toe altijd Wespendieven gedetermineerd op 'jizz', zonder dat ik het kleed duidelijk kon waarnemen. Dat gevoel van 'he wat is dat voor een rare Buizerd' dat wellicht wel een bekend gevoel zal zijn bij sommigen van jullie. Maar dat neemt niet weg dat je punt zonder meer waar is.

Vr groet Sanne

frankw

dat is wel link Sanne. Ruiende, jongere, oudere vogels hebben vaak een heel ander voorkomen (in eerste instantie) dan de "standaard Buizerd". Ik doe vanaf augustus vrij veel roofvogeltrektellen in Elten en daar zijn ook zeer regelmatig 'duscussies' Wespendief vs. Buizerd, puur op Jizz wordt daar in principe niets genoteerd tenzij er écht een goed profiel zichtbaar is, maar dan heb je het eigenlijk al niet meer over Jizz.

Sanne Koolwijk

Citaat van: frankw op juli 06, 2009, 18:34:33 PM
dat is wel link Sanne. Ruiende, jongere, oudere vogels hebben vaak een heel ander voorkomen (in eerste instantie) dan de "standaard Buizerd". Ik doe vanaf augustus vrij veel roofvogeltrektellen in Elten en daar zijn ook zeer regelmatig 'duscussies' Wespendief vs. Buizerd, puur op Jizz wordt daar in principe niets genoteerd tenzij er écht een goed profiel zichtbaar is, maar dan heb je het eigenlijk al niet meer over Jizz.
Dag Frank,
Ik heb in mijn leven slechts een handvol Wespendieven gezien, en had altijd een fototoestel bij me. Mijn gevoel kon ik dus achteraf idd staven met een bewijsplaatje. Maar dat neemt niet weg dat ik zonder toestel en bewijsplaatje achteraf toch minder zeker van mijn gevoel zou zijn geweest, want roofvogels en het buizerd/wespendief verhaal blijft natuurlijk altijd tricky! :rolleye:

Vr groet Sanne