Marmereend Westkapelle ´t Vroon

Gestart door theomuusse, juli 08, 2009, 11:27:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Op grond van een eerste blik op de foto op de site van DB
http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=1016&page=zoek
kreeg ik eigenlijk het idee dat de bewuste Marmereend zijn slagpennen nog niet had geruid. Wie denkt hier net zo over? Wellicht staan elders op internet wel mooie foto's van een vleugel van een Marmereend met verse pennen (of een maandje oud o.i.d.).

Op een of andere manier heb ik ook de indruk dat de staartpennen ook nogal oud / rafelig / versleten zijn. Wat vinden anderen hiervan?

In ieder geval raken oude slagpennen sneller beschadigd (zoals hier het geval is) en je ziet, bijvoorbeeld bij jongerejaars Zilvermeeuwen, op dit moment regelmatig vogels met zeer sterk gesleten / deels beschadigde pennen / veren etc.

--(hieronder werkt het scherm / prikbord niet meer, zucht....)
Of kijk ik gewoon niet goed / weet ik onvoldoende ervan af hoe verse slagpennen van Marmereend eruit zien?

NB: andere mensen ook problemen met dit prikbord: ik typ nu in het blindeweg.......

Groetjes, Klaas

August

#91
hallo wie weet de naam van een fotograaf uit Koudekerk aan de Rijn (die had namelijk ook foto,s gemaakt van een gestrekte linkervleugel uit de zelfde stand vanaf waar ik mijn foto gemaakt had met een goede camera) misschien heeft hij duidelijker foto,s van de vleugels voordat de beschadigingen zo duidelijk waren) want ik ben er overtuigd dat ze er niet zo erg uit zagen toen ik er was
August van Rijn

Justin Jansen

#92
Citaat van: Klaas van Dijk op juli 13, 2009, 22:14:34 PM
Op grond van een eerste blik op de foto op de site van DB
http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=1016&page=zoek
kreeg ik eigenlijk het idee dat de bewuste Marmereend zijn slagpennen nog niet had geruid. Wie denkt hier net zo over? Wellicht staan elders op internet wel mooie foto's van een vleugel van een Marmereend met verse pennen (of een maandje oud o.i.d.).
Hoi Klaas, ik zie op deze en andere foto's zoals; http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=1014&page=1 & http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=991&page=1 mooie lichte toppen aan de pennen en gave toppen zonder sleet (behalve dan de 3 pennen met een beschadigde top), en dat kan niet passen op veren welke dan nu 1 jaar oud zijn. Maar goed ik ben geen Marmereend expert.
Ik zou graag de combinatie handpenrui versus contourveerrui willen weten bij Marmereend, of deze gelijk op loopt, of afzonderlijk. Bij de meeste eenden lopen deze gelijk op...

Ik heb overigens geen problemen met het scherm Klaas, wellicht je instellingen?
M.v.g., Justin Jansen


Max Berlijn

Mensen,

Nog even voor de geschiedschrijving over dit geval mijn (en die van Pieter van de L en Marten van Dijl) ervaring over de benaderbaarheid van de vogel. De vogel foorageerde achter het hek in een plas op 40+ meter samen met Bontbekken en Tureluurs die dichterbij liepen. Toen de vogel over ons heen in de kreek vloog zat hij dichtbij op de kant bij benadering van Pieter en mijzelf werd hij zeer alert en zwom van ons weg. Ik zou hem dus niet als tam willen bestempelen..

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.


Klaas van Dijk

hoi Justin,

Ik ben ook bepaald geen deskundige op het gebied van (rui van) Marmereenden. Zelf heb ik de soort, voor zover ik het me weet te herinneren, slechts éénmaal gezien (in 1997 in Marokko). En het wordt wel duidelijk uit de verschillende bronnen dat er gewoon niet al teveel over deze soort bekend is. Ach, dat komt wel vaker voor bij vogelsoorten. Voortdurend ontdekken we nieuwe zaken.

Dan rest slechts één optie. Gewoon zelf zo goed mogelijk kijken (en zo lang mogelijk) en systematisch stap voor stap het hele verenkleed (en ook het gedrag!) van dit individu nauwkeurig onder de loep nemen.

M. i. gaat dat het gemakkelijkst in het veld, want dan kun je de vogel van alle kanten (dus in drie dimensies) goed bekijken. Gewoon dus met een telescoop en notitieboekje naar de locatie gaan waar de vogel zit (en natuurlijk hopen dat hij er nog zit) en de vogel gewoon rustig een tijdlang waarnemen.

(deel 2 volgt hierna wegens problemen met dit invulscherm op waarneming.nl).

Klaas van Dijk

(deel 2 wegens problemen met het invulscherm op waarneming.nl).

Gewoon dus goed kijken naar alle veren (zowel dekveren als vleugel etc.) en proberen vast te stellen of de vogel al (door)geruid is (dus min of meer overal nieuwe veren heeft) of dat de vogel nog met de rui moet beginnen. Want het zou gewoon een stuk schelen als je dit te weten kunt komen.
En wellicht kun je ook nadenken of het een 1KJ vogel kan zijn (dus kortgeleden geboren), in de broedgebieden of in gevangenschap geboren.

M.b.t. gedrag kun je dus ook gewoon de vogel een tijdlang volgen. Gewoon zien wat hij/zij doet, wat hij/zij eet en/of dit in overeenstemming is met de (schaarse) literatuur over gedrag / voedsel in de broedgebieden.

Het kan dus heel goed een ontsnapte kooivogel zijn, maar een wilde herkomst sluit ik bepaald niet uit.
(vervolg in deel 3).


Klaas van Dijk

(deel 3) Wat een gezeur met dit invulscherm. Na een regel of 10 begint het scherm te flikkeren en kan ik de ingetypte letters niet meer zien (verdwijnen onder de onderrand van het scherm). Typen kan dus wel, maar ik zie niet wat ik typ en bij iedere aanslag op het toetsenbord flikkert het scherm.

En als laatste even een link met wat mooie foto's van een gekleurringde Nederlandse Kleine Mantelmeeuw op een vuilstort in Finland
http://www.elisanet.fi/hj.koskinen/3cy_LBBG_T8_Tara20090712.html

De vogel is in 2007 bij Moerdijk geboren en werd hier door Roland-Jan Buijs gekleurringd. En nu dus even een bezoekje aan het kerngebied van 'fuscus.' 0% twijfel over de herkomst.

Groetjes, Klaas

Edwin Russer

Weer een beetje tot bezinning gekomen. Allereerst excuses aan Max, ik trok iets te hard van leer. Nog een paar vraagjes. Waarom is de foto van August gebruikt? Daar laat de vogel een half opstoken vleugel zien en is de foto afgelopen donderdag gemaakt. De foto van Eland laat een volledig gestrekte vleugel zien en is op de dag van de ontdekking gemaakt. Is daar een speciale reden voor? De houding van de vleugel of iets anders? Kwaliteit van de foto's laat weinig verschil zien met dien verstande dat de foto van August ietsje scherper is en de vogel er groter op staat. Zie pagina's vier,vijf en zes. Als je dan toch moet twisten over het vergelijken van foto's is mijn inziens de foto van afgelopen woensdag het meest betrouwbare. Eigenlijk zou je deze foto moeten bewerken/oppimpen en dan vergelijken.

Beste Allemaal,

Chirs van Rijswijk heeft een vergelijking gemaakt tussen de foto's van Marten en August. Helaas lijkt het er toch op dat de beschadigingen er vanaf het begin zaten (als je alles uitvergroot). Op P5 en 4 is dat het duidelijkst te zien op beide foto's. Tevens attendeerde hij me erop dat Dirksland slechts 80 km weg is van deze plek. Begint allemaal wat vervelend te worden met dit ex......

Gr Max


http://waarneming.nl/soort/photos/782?from=1980-01-01&to=2009-07-14&sex=&id_kleed=0&page=4
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Heerlijk eigenlijk, zo'n discussie op twee plekken.

Citaat van: Edwin Russer op juli 14, 2009, 15:40:19 PM
Eigenlijk zou je deze foto moeten bewerken/oppimpen en dan vergelijken.


Maar Edwin, ondanks dat sommigen het niet zien, is er op de foto van heer/mevrouw Eland toch zichtbaar dat in de linker vleugel P5 korter is en dus beschadigd (Wietze zegt wel van niet, maar Wietze wordt ook al een dagje ouder...)? En hoewel de kwaliteit mager is lijkt ook P7 korter dan P6...



Dus dan zit de beschadiging er toch al vanaf de dag van ontdekking? Dan nu alleen nog de vraag: hoe gaat de CDNA hiermee om?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Ha Jaap,

Dank voor de vergroting. Dat heb je snel gedaan. Ik zou alleen de kwaliteit ietsje beter willen zien. Die kortere pen zie ik ook wel maar van die andere pennen kan ik eigenlijk niets van zien. Daarvoor is dus de kwaliteit niet voldoende. Doe je best zou ik zeggen en ik ben overtuigd ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Citaat van: Edwin Russer op juli 14, 2009, 16:07:08 PM
Ha Jaap,

Dank voor de vergroting. Dat heb je snel gedaan. Ik zou alleen de kwaliteit ietsje beter willen zien. Die kortere pen zie ik ook wel maar van die andere pennen kan ik eigenlijk niets van zien. Daarvoor is dus de kwaliteit niet voldoende. Doe je best zou ik zeggen en ik ben overtuigd ;)

Hahaha, nee, Edwin, zo werkt het niet! Ik hoef niets te bewijzen. Als jij nou eens bij August het origineel opvraagt, dan wil ik best voor je kijken of er meer detail uit te peuteren valt. Maar als je Chris benadert, dan heeft ie misschien zo het antwoord wel voor je klaar.

Doe je best zou ik zeggen...  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

#102
Citeer(Wietze zegt wel van niet, maar Wietze wordt ook al een dagje ouder...)?

Wietze heeft alleen maar over P8 gepraat. Maar dat kan ik verkeerd hebben, hoor!  ;)

Maar ik blijf de tegenstelling opvallend vinden:
- de eerste foto's zijn te vaag (volgens sommigen) zodat de beschadigen op P8 niet te zien is
- maar anderen zien op de eerste foto's duidelijk 'mooie lichte toppen aan de pennen en gave toppen zonder sleet'
Hoe kan je nou zien dat de andere veren geen sleet hebben, terwijl de foto te vaag is om een grove beschadiging op P8 te zien?

- 'Een dagje ouder....' Grumbel, durf je wel => excuses zijn alweer op zijn plaats Jaap!  ;)
Wietze Janse

Jaap Denee

Citaat van: snwja3 op juli 14, 2009, 16:17:59 PM
Citeer(Wietze zegt wel van niet, maar Wietze wordt ook al een dagje ouder...)?

Wietze heeft alleen maar over P8 gepraat. Maar dat kan ik verkeerd hebben, hoor!  ;)

Maar ik blijf de tegenstelling opvallend vinden:
- de eerste foto's zijn te vaag (volgens sommigen) zodat de beschadigen op P8 niet te zien is
- maar anderen zien op de eerste foto's duidelijk 'mooie lichte toppen aan de pennen en gave toppen zonder sleet'
Hoe kan je nou zien dat de andere veren geen sleet hebben, terwijl de foto te vaag is om een grove beschadiging op P8 te zien?

- 'Een dagje ouder....' Grumbel, durf je wel => excuses zijn alweer op zijn plaats Jaap!  ;)


... je hebt gelijk: het ging over P8. Maar hoe tel je dan, joh? Als ik de eend centraal stel en van binnenuit begin te tellen kom ik op P7 (de pen met de uitstekende schacht).

Wat die sleet betreft die zichtbaar zou zijn, ben ik het met je eens: dat ik begrijp ik ook niet.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

He Jaap,

Wat jammer nou ;) Ik zie het helemaal voor mij. Zo'n expert handig met photoshoppen en die er ongetwijfeld wel van iets zo kunnen brouwen. Aangezien je wat meer tijd in de thuissituatie hebt verkregen of zult verkrijgen kun je ongetwijfeld wel een gaatje vinden om wat in de marges te kunnen rommelen, toch? Ik heb de vraag al op DB gesteld bij de foto, maar daar blijft het doodstil. Al kan ik mij wel voorstellen dat zoiets eventueel bij een dossier zou kunnen worden toegevoegd en het dan voor anderen niet zichtbaar is.

De uitkomst laat zich denk ik wel raden. Daar zijn we het allemaal wel over eens. Die scheidslijn is er niet voor niets getrokken ook al heeft de vogel twee kleine plusjes als je de laatste actie van Max bij de vogel leest B)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

snwja3

Citaat van: Justin Jansen op juli 14, 2009, 16:50:02 PM
Citaat van: snwja3 op juli 14, 2009, 16:17:59 PM
- maar anderen zien op de eerste foto's duidelijk 'mooie lichte toppen aan de pennen en gave toppen zonder sleet'
Hoe kan je nou zien dat de andere veren geen sleet hebben, terwijl de foto te vaag is om een grove beschadiging op P8 te zien?

Mijn mailtje met verwijzingen (links) wel goed bekijken he, ome Wietze!  :rolleye:

Je hebt half gelijk, de ene link is wel naar een foto van Marten, maar de andere is naar een foto van Thomas, gemaakt op de 8e (1e dag), eentje die door anderen omschreven werd als 'vaag/onduidelijk'.
Maakt verder niet uit, vond het gewoon even leuk om te noemen, zal de vogel niet meer redden.

Wietze Janse

Jan Harteman

Citaat van: Triturus op juli 13, 2009, 16:39:22 PM
Hang nou niet te veel op het woord van Jan Harteman. Een vogel in een kleine afgesloten ruimte heeft te maken met een afrastering en een gelimiteerde mogelijkheid tot manoeuvreren. Dat vergt wat van veren, lijkt me. Daarnaast geloof ik zeker dat Jan Harteman goed met zijn vogels omspringt, maar om dit naar de hele kwekerswereld te extrapoleren vind ik wat ver gaan.

Het een en ander hangt af van die "afgesloten ruimte" en de "gelimiteerde mogelijkheid tot manoevreren".
Watervogels die in gevangenschap worden geboren én er opgroeien, hebben vrijwel nooit de neiging om langs een afrastering op te lopen. Hun beperkte wereld is voor hen geen beperking, althans, als we afgaan op het door hun vertoonde gedrag.

Doorgaans zullen watervogels niet langs een afrastering lopen. Het zijn WATERvogels, de vijvers liggen meestal in het midden van een weidje/ perk/ volière en als de vogels zich bedreigd voelen in een onveilige situatie, zullen ze meestal naar het water vluchten en niet naar de afrastering.
Ik durf met zekerheid te zeggen dat je aan de meeste gehouden watervogels niet kunt zien dat ze in gevangenschap zijn geboren (behalve aan hun vaste voetring natuurlijk).
Het zijn geen vogels die veel langs een afrastering lopen en deze voortdurend aanraken waardoor ze zich beschadigen, dat zit niet in hun karakter/aard... Het zijn vogels die al generaties lang gefokt worden, dus in de meeste gevallen zijn ze makker van aard dan hun wilde soortgenoten.

Ik noem inderdaad vaak voorbeelden uit mijn eigen ervaringen, maar ik kan hierbij voor het overgrote deel van de kwekers kan spreken.
Praktisch alle foto's op mijn website zijn gemaakt in gevangenschap. Het aantal vogels waarbij je beschadigingen kunt zien is vermoedelijk op 1 hand te tellen.
(ok, uiteraard worden beschadigde vogels niet getoond als ze er zouden zijn, dat is een inkoppertje, maar het gaat even om het gegeven dat de vogels er gewoon goed uitzien)

Ik zeg niet dat dit soort vogels nooit een beschadiging oplopen, maar ik geloof ook niet dat ze zich vaker beschadigen dan in de natuur. En ik denk dat die conclusie in dit geval de belangrijkste is.

HJDT

Jan Harteman schreef:
[/quote]...de vijvers liggen meestal in het midden van een weidje/ perk/ volière ....[/quote]

Jan, bovenstaande geldt misschien voor professionele of semi-professionele kwekers in de ideale situatie. Er zijn echter ook veel houders die simpelweg een (veel te) klein stukje sloot hebben afgerasterd en daarin veel te veel vogels opgesloten houden. Dit is een normale, veel voorkomende praktijk en staat helemaal haaks op het utopische verhaal dat je schetst. In deze gevallen zijn beschadigingen veel voorkomend omdat ze te weinig bewegingsvrijheid hebben.

Groet Michel

Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

August

August van Rijn

ruud_altenburg

Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Gerard Troost

Citaat van: ruud_altenburg op juli 16, 2009, 23:16:26 PM
En de staart...
Spannend, omdat tie in zuid-Frankrijk tegen een prikkeldraadje is gevlogen komt tie niet op de Nederlandse lijst.... (beetje dom van de hem)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

theomuusse

Nou vooruit, 1x dan.
Pim zag op dag 1 dat de vleugels goed waren.
Pim en Ik zagen op dag 2 in de vroege ochtend dat de vleugels geen beschadigingen vertoonden als later (en nu).
Ik denk dat de beschadigingen er toen niet waren. Daar hebben Pim en ik teveel voor naar vleugels gekeken in ons leven (al waren dat veel meeuwen).
Resume, de kapotte pennen zijn daar opgelopen, of wij zijn toch niet zo goed in vogels kijken.

Theo Muusse

Ben Wielstra

Maar dit soort dingen kan je toch moeilijk met het blote oog vaststellen? Hier moet je eigenlijk wel foto's voor hebben lijkt me.

HJDT

Citaat van: theomuusse op juli 16, 2009, 23:20:29 PM
Nou vooruit, 1x dan.
Pim zag op dag 1 dat de vleugels goed waren.
Pim en Ik zagen op dag 2 in de vroege ochtend dat de vleugels geen beschadigingen vertoonden als later (en nu).
Ik denk dat de beschadigingen er toen niet waren. Daar hebben Pim en ik teveel voor naar vleugels gekeken in ons leven (al waren dat veel meeuwen).
Resume, de kapotte pennen zijn daar opgelopen, of wij zijn toch niet zo goed in vogels kijken.

Theo Muusse

Theo, Pim heeft mij op dag drie verteld dat hij tot dan toe alleen de rechtervleugel goed genoeg had kunnen bekijken en niet de linker. Dit verklaard wellicht waarom hij niets wist van de beschadigingen (die zich, naar nu blijkt niet beperken tot de vleugel).

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Wouter van der Ham

Citaat van: rnbflavour op juli 10, 2009, 22:49:32 PM
als ik ook ooit 450 soorten gezien wil hebben zal ik nu toch al wel wat leuke dingen mee moeten pakken.

hoezo? hoe oud ben je dan ?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jan Harteman

Citaat van: HJDT op juli 15, 2009, 01:36:14 AM
Jan, bovenstaande geldt misschien voor professionele of semi-professionele kwekers in de ideale situatie. Er zijn echter ook veel houders die simpelweg een (veel te) klein stukje sloot hebben afgerasterd en daarin veel te veel vogels opgesloten houden. Dit is een normale, veel voorkomende praktijk en staat helemaal haaks op het utopische verhaal dat je schetst. In deze gevallen zijn beschadigingen veel voorkomend omdat ze te weinig bewegingsvrijheid hebben.

Groet Michel

Deze discussie gaat eigenlijk niet meer over de Marmereend, maar ik voel een beetje aan dat u inmiddels meer watervogelcollecties heeft bezocht dan ik. En wat (veel te) klein is qua oppervlak is natuurlijk een subjectief en relatief begrip. Dus dan praten we er gewoon niet meer over en neem ik aan dat u gelijk heeft.

Het gaat mij er alleen om dat de beschadigingen van deze vogel niet noodzakelijk door leven in gevangenschap zijn veroorzaakt. Sterker, ik zie regelmatig "beschadigde" eenden in een gemiddeld stadspark of polder. Maar die beschadigingen krijgen gemiddeld genomen weinig/geen aandacht omdat die eendjes niet op een lijstje moeten komen... misschien speelt dat ook nog een rol.

HJDT

Ik heb nergens beweerd dat ik veel waterwild collecties heb bezocht Jan. Wat ik wel heb beweerd is dat ik relatief vaak tegenkom dat er veel eenden op een zodanig klein oppervlak bij elkaar zitten dat zij regelmatig de afrastering raken. Dat de beschadigingen heel goed kunnen voorkomen bij een wilde ben ik, voor de duidelijkheid helemaal met je eens.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jan Harteman

Dat is misschien de belangrijkste "conclusie" van deze discussie: de beschadigingen zijn niet noodzakelijk een argument om aan te nemen dat het een ontsnapte vogel is.

Edwin Russer

één van onze zuiderburen heeft zich ook in de discussie gemengd. Zie voorlopig laatste reactie. Fietsjoepels zou een mooie aanvulling voor het Nederlands woordenboek zijn... Nu nog een leuk naampje verzinnen voor de Belgische commissie :blink:

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=1016&page=zoek
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

pwolf

wel opvallend dat de beschadiging in de linkervleugel en het linkerdeel van de staart zit. Overigens zit hij de laatste dagen dichter en dichter bij de weg, voldoende mogelijkheden om de veren nog eens goed te bekijken....

Zoals Hans Gebuis wel eens zei: "Niet te goed kijken, voor je het weet zie je teveel".

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen