Marmereend Westkapelle ´t Vroon

Gestart door theomuusse, juli 08, 2009, 11:27:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

Citaat van: Leo Heemskerk op juni 30, 2010, 20:04:02 PM
Zo lopen wilde marmereenden beschadegingen op! Hierna pijlsnel naar Westkapelle
Eindelijk een verhaal wat klopt  ;)
http://www.rarebirdalert.co.uk/RealData/Nature_of_Irag.asp

Even los of het nu wel of geen wilde vogel is, dit is echt te triest voor woorden om zo iets te zien :-[
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

leostegeman

Zie laatste BB voor stukje over een jonge Marmereend geschoten in Engeland.
Isotopen-analyse wordt gebruikt in discussies over "escapes" ten faveure van wilde herkomst (sib.taling); nu eens zien of en hoe deze analyse gebruikt gaat worden in de discussie over "escapes" en in het bijzonder over wilde herkomst van marmereenden....
  Fox, Hobson, Ekins, Grantham & Green 2010. Isotope forensic analysis does not support vagrancy for a Marbled Duck shot in Essex. British Birds 103(8): 464-467.

       
  • Results suggest that a 1w Marbled Duck shot at Fingringhoe Marshes on 1 Sep 2007 originated from outside the normal breeding range of the species, and was most likely to have been of captive origin.
    Marmaronetta angustirostris remains in Cat D/E.

Justin Jansen

299546Marmereend2009-07-082009-07-13
Westkapelle; Veere Ze
Status afgewezen
M.v.g., Justin Jansen


Vincent Hart

#153
Even voor de waarnemers van deze marmereend, die nu een automatisch gegenereerd commentaartje onder hun waarneming vinden; er zijn de volgende smaakjes om je waarneming af te handelen:
- Op escape zetten > waarneming wordt goedgekeurd
- Status ongewijzigd laten > waarneming wordt afgekeurd (telt niet mee voor de waarneming.nl 'ranking' e.d., wel voor je eigen digitale notitieboekje).
Andere smaken zijn er niet.

Laat even in een commentaar bij je waarneming(en) weten hoe je e.e.a. wilt afhandelen. Vast dank!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gerard Troost

Citaat van: Vincent Hart op september 05, 2011, 16:37:14 PM
Even voor de waarnemers van deze marmereend, die nu een automatisch gegenereerd commentaartje onder hun waarneming vinden; er zijn de volgende smaakjes om je waarneming af te handelen:
- Op escape zetten > waarneming wordt goedgekeurd
- Op onzeker zetten > waarneming wordt goedgekeurd
- Status ongewijzigd laten > waarneming wordt afgekeurd (telt niet mee voor de waarneming.nl 'ranking' e.d., wel voor je eigen digitale notitieboekje).
Andere smaken zijn er niet.

Laat even in een commentaar bij je waarneming(en) weten hoe je e.e.a. wilt afhandelen. Vast dank!
Wat is er mis met de status niet aanvaard?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

JohanvantBosch

Citaat van: gtroost op september 05, 2011, 16:46:32 PM
Citaat van: Vincent Hart op september 05, 2011, 16:37:14 PM
Even voor de waarnemers van deze marmereend, die nu een automatisch gegenereerd commentaartje onder hun waarneming vinden; er zijn de volgende smaakjes om je waarneming af te handelen:
- Op escape zetten > waarneming wordt goedgekeurd
- Op onzeker zetten > waarneming wordt goedgekeurd
- Status ongewijzigd laten > waarneming wordt afgekeurd (telt niet mee voor de waarneming.nl 'ranking' e.d., wel voor je eigen digitale notitieboekje).
Andere smaken zijn er niet.

Laat even in een commentaar bij je waarneming(en) weten hoe je e.e.a. wilt afhandelen. Vast dank!
Wat is er mis met de status niet aanvaard?
Op onzeker zetten lijkt me geen optie.... het is er namelijk gewoon een.... ook al komt ie uit een kooitje  O0

Vincent Hart

@Gerard: Daar is niets mis mee, maar het is geen beoordeling van waarneming.nl (maar van de CDNA).
@Johan: De ervaring leert dat sommige waarnemers een  :wrong:  dermate vervelend vinden, dat zij liever hun waarneming op onzeker zetten. Het zou ook mijn keus niet zijn, maar het is een keuze ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op september 05, 2011, 17:00:59 PM

@Johan: De ervaring leert dat sommige waarnemers een  :wrong:  dermate vervelend vinden, dat zij liever hun waarneming op onzeker zetten. Het zou ook mijn keus niet zijn, maar het is een keuze ...

Eens met Johan: volgens mij is de enige optie dan ook: "escape & aanvaard" willen we het begrip 'onzeker' niet al te ver uithollen..........

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

#158
Hij is wel aanvaard op ID natuurlijk. Prima, houden we twee opties over. Ik kan me best voorstellen dat 'esc=ja' bij sommige mensen wringt, omdat 'afgewezen op status' niet persee betekent dat de vogel bewezen ontsnapt is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Vincent Hart op september 05, 2011, 17:00:59 PM
@Gerard: Daar is niets mis mee, maar het is geen beoordeling van waarneming.nl (maar van de CDNA).

Die moet je even uitleggen. Waarneming.nl volgt toch gewoon het CDNA, en dan is het toch ook de beoordeling van waarneming.nl geworden?

Ik had precies hetzelfde als Gerard: zet gewoon de status op "niet aanvaard" (als wilde vogel), en niemand hoeft verder iets aan te passen.

Rob Halff

Je kan de waarneming natuurlijk ook gewoon verwijderen. Persoonlijk zou ik dat doen, wat heb je er aan een escape tussen je eigen waarnemingen te laten staan. Maar dat is persoonlijk en ieder voor zich!

Vincent Hart

Citaat van: Sjaak Schilperoort op september 05, 2011, 18:45:28 PM
Citaat van: Vincent Hart op september 05, 2011, 17:00:59 PM
@Gerard: Daar is niets mis mee, maar het is geen beoordeling van waarneming.nl (maar van de CDNA).

Die moet je even uitleggen. Waarneming.nl volgt toch gewoon het CDNA, en dan is het toch ook de beoordeling van waarneming.nl geworden?

Ik had precies hetzelfde als Gerard: zet gewoon de status op "niet aanvaard" (als wilde vogel), en niemand hoeft verder iets aan te passen.
Er lopen nu twee zaken door elkaar:
1) CDNA-status, de beoordeling door de CDNA. Wanneer door de CDNA een geval is beoordeeld, wordt de CDNA-status van de bij dat geval behorende waarnemingen door ons aangepast. In dit geval dus naar 'ingediend, niet aanvaard'.

2) Beoordeling waarneming.nl. Dit is het oordeel van de validatoren van wrn.nl over de waarneming. Aangezien wij voor Indiensoorten de CDNA volgen, is ons oordeel uiteraard niet 'goedgekeurd':
- '(Nog) niet te beoordelen' is gereserveerd voor waarnemingen die in roulatie zijn (of waarvan bekend is dat ze gaan worden ingediend). - 'Onbekend' is nog niet bekeken door een admin.
Blijft over ... 'Niet goedgekeurd'.

Hopelijk zo duidelijker.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Sjaak Schilperoort

Dat snap ik wel Vincent maar ik bedoel: voeg naast "goedgekeurd", "nog niet te beoordelen" en "onbekend" een status "niet aanvaard" toe. Dat lijkt mij eenvoudig en duidelijk.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Sjaak Schilperoort

Citaat van: hiskodevries op september 05, 2011, 19:55:36 PM
Met als betekenis?

Waarneming is niet aanvaard door de CDNA of wordt niet ingediend bij de CDNA. Alleen voor waarnemingen van indiensoorten in de beoordelingsperiode.

hiskodevries

En dan mogen de admins aan de slag. Mooi niet. We volgen lekker de cdna. Kan dr ook geen discussie ontstaan zoal deze.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op september 05, 2011, 22:39:39 PM
We volgen lekker de cdna.
Zo is dat. Status "Niet aanvaard" dus. Gewoon in het lijstje niet aanvaarde gevallen. Klaar. Hartstikke helder en overzichtelijk ;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Vincent Hart

Ik loop de waarnemingen over een week ofzo wel even na. Waarnemingen die dan niet op escape staan krijgen dan de beoordeling Niet Goedgekeurd en dan is er weer een afgewezen zwemvliesje administratief afgehandeld.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ies Meulmeester

Citaat van: gtroost op september 05, 2011, 22:43:16 PM
Citaat van: hiskodevries op september 05, 2011, 22:39:39 PM
We volgen lekker de cdna.
Zo is dat. Status "Niet aanvaard" dus. Gewoon in het lijstje niet aanvaarde gevallen. Klaar. Hartstikke helder en overzichtelijk ;)

Inderdaad gewoon zichtbaar laten en status CDNA niet aanvaard geven en niet mee laten tellen in de lijsten e.d. Zo simpel kan het allemaal zijn, als je maar wil...!

Ies

Vincent Hart

Zo werkt de database niet. Jullie laten je wel kennen, Zeeuwen! Een troost (niet Gerard): Als die sibtaling straks wordt afgewezen, gaat die dezelfde mallemolen in. En dan zal ik braaf m'n eigen waarneming op Niet Goedgekeurd zetten. Op naar de volgende marmereend die niet het prikkeldraad is ingevlogen (o.i.d.)!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ies Meulmeester

Citaat van: Vincent Hart op september 05, 2011, 22:56:34 PM
Zo werkt de database niet. Jullie laten je wel kennen, Zeeuwen! Een troost (niet Gerard): Als die sibtaling straks wordt afgewezen, gaat die dezelfde mallemolen in. En dan zal ik braaf m'n eigen waarneming op Niet Goedgekeurd zetten. Op naar de volgende marmereend die niet het prikkeldraad is ingevlogen (o.i.d.)!

Misschien dan een wijziging / uitbreiding in de database maken! En of wij ons laten kennen, haha die eend zal mij een worst zijn, wij gaan bijvoorbeeld niet eens naar die sibtaling.. ;) De manier waarop de database is opgezet / werkwijze die nu gehanteerd wordt vind ik eerlijk gezegd veel pijnlijker! Want als een geval niet aanvaard wordt door het CDNA, moet deze in waarneming.nl worden voorzien of van een vraagteken of van escape. De enige ander optie is "Niet goedgekeurd" waarmee de waarneming voor niemand nooit meer terug te vinden is, dat vind ik een vrij kromme redenering!

En eventueel zijn we ook nog niet te beroerd om even te helpen met deze database aanpassing hoor!

Gr, Ies

Maarten Hotting

Ik zie ook wel wat in een extra status in de database: "niet aanvaard"
Zowel het esc-symbool als het vraagteken kloppen niet voor deze Marmereend!
De soort is wel door het CDNA afgewezen op status, maar er is niet bewezen dat het echt een ontsnapte over betreft.
Bij "niet goedgekeurd" is meteen de waarneming niet meer zichtbaar, dus ik ben wel voor het status "niet aanvaard"!

Citaat van: hiskodevries op september 05, 2011, 19:55:36 PM
Met als betekenis?
Dat de soort wel zichtbaar blijft op de website voor alle gebruikers, maar niet meer in de ranking wordt meegenomen!
Groet,
Maarten

HJDT

Citaat van: Ies Meulmeester op september 05, 2011, 23:10:27 PM
Citaat van: Vincent Hart op september 05, 2011, 22:56:34 PM
Zo werkt de database niet. Jullie laten je wel kennen, Zeeuwen! Een troost (niet Gerard): Als die sibtaling straks wordt afgewezen, gaat die dezelfde mallemolen in. En dan zal ik braaf m'n eigen waarneming op Niet Goedgekeurd zetten. Op naar de volgende marmereend die niet het prikkeldraad is ingevlogen (o.i.d.)!

Misschien dan een wijziging / uitbreiding in de database maken! En of wij ons laten kennen, haha die eend zal mij een worst zijn, wij gaan bijvoorbeeld niet eens naar die sibtaling.. ;) De manier waarop de database is opgezet / werkwijze die nu gehanteerd wordt vind ik eerlijk gezegd veel pijnlijker! Want als een geval niet aanvaard wordt door het CDNA, moet deze in waarneming.nl worden voorzien of van een vraagteken of van escape. De enige ander optie is "Niet goedgekeurd" waarmee de waarneming voor niemand nooit meer terug te vinden is, dat vind ik een vrij kromme redenering!

En eventueel zijn we ook nog niet te beroerd om even te helpen met deze database aanpassing hoor!

Gr, Ies

Ben het volkomen eens met Ies en anderen. De behandeling zoals die nu gebeurt is erg krom. Jammer genoeg vrees ik dat Hisko niet vatbaar is voor de mening van anderen (over dit onderwerp) en dat zou pas echt jammer zijn want de gehanteerde redenatie klopt van geen kanten.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Vincent Hart

Dat waarnemingen met beoordeling Niet Goedgekeurd niet terug te vinden zouden zijn is natuurlijk onzin.
Zie bijv. waarnemingen marmereend: http://waarneming.nl/soort/view/782, en de (nog) niet geaccepteerde gevallen: http://waarneming.nl/soort/cdna_overzicht/782?code=2
Zulke waarnemingen zijn dus gewoon te zien, maar tellen niet mee in lijstjes die met die van andere vogelaars te vergelijken zijn. Als je een extra beoordeling zou gaan toevoegen, brengt dat flink wat extra administratie mee, voor eigenlijk maar heel weinig meerwaarde. Bovendien hebben alle andere soortgroepen dan een beoordeling die nooit gebruikt wordt.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

laatvlieger

Citaat van: Vincent Hart op september 06, 2011, 07:43:19 AM
Bovendien hebben alle andere soortgroepen dan een beoordeling die nooit gebruikt wordt.
Is dat dan heel erg?

Ik ben het ook met de anderen eens. Niet goedgekeurde waarnemingen zijn voor admins wel te zien, maar niet voor andere gebruikers (log maar eens uit en open jouw link dan nog maar een keer). Ik vind het ook krom om de waarneming niet goed te keuren of op escape te zetten, want het is wel degelijk een Marmereend, dus niet goedkeuren vind ik raar. Het CDNA oordeel wordt nu toch al bij de waarneming gezet, wat is er mis mee om dat oordeel ook mee te nemen in de waarneming.nl beoordeling? Ik begrijp de hele beoordeling namelijk ook al een tijdje zelf niet meer en wordt hier ook in het veld vaker op aangesproken (bij eerdere vergelijkbare gevallen). Lijkt me goed om dit eens op een goede manier ter discussie te stellen en er een mooie voor iedereen aanvaardbare oplossing te bedenken. (Overigens is het soms ook wel weer lastig, in het geval van waarnemingen waarbij overduidelijk is dat er sprake is van een andere soort. Daar zit niemand op te wachten om die te zien te krijgen, behalve de waarnemers zelf.)

Goede documentatie moet wat mij betreft voorop staan. Het feit dat Rob Halff nu al zegt dat hij een escape niet op zijn lijst wil hebben en dan zal verwijderen vind ik persoonlijk erg jammer. Juist de documentatie van dubieuze gevallen zal alleen maar de aanvaarding van een goed geval kunnen versterken. Wat mij betreft dus ook escapes zoveel mogelijk goed vast leggen. En in dit geval heeft de CDNA blijkbaar besloten dat er voldoende reden tot twijfel is. Dit sluit een wilde vogel niet uit, maar maakt dat wel erg onwaarschijnlijk. Ik vind dan dat je waarnemers niet kunt dwingen de waarneming op escape te zetten (want escape valt niet hard te bewijzen, er was bijvoorbeeld geen ring), je kunt waarnemers wel aangeven dat het oordeel van de CDNA wordt gevolgd: aanvaard als Marmereend, wilde status onzeker.

De soort zou dan voor iedereen zichtbaar moeten blijven, hoeft niet op escape te staan, maar telt niet mee bij het vastleggen van wilde vogels in de database en dus ook niet in de vergelijkingslijstjes ("toplijst" e.d.). Lijkt mij een veel logischer aanpak.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

hiskodevries

De redenatie klopt wel
De CDNA heeft dit geval niet aanvaardt en komt derhalve niet voor in de nederlandse avifauna.
Als je het daar niet mee eens bent moet je natuurlijk bij de cdna zijn.

binnen wrn.nl zijn drie mogelijkheden waaruit de gebruiker kan kiezen na zo`n beoordeling
- ik zet hem op escape
- ik zet hem op onzeker
- ik laat de waarneming afkeuren.
als we aan dit principe gaan tornen krijgen we oeverloze discussies met gebruikers over elke door de cdna afgekeurde soort.

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

laatvlieger

Citaat van: hiskodevries op september 06, 2011, 11:06:10 AM
De redenatie klopt wel
De CDNA heeft dit geval niet aanvaardt en komt derhalve niet voor in de nederlandse avifauna.
Als je het daar niet mee eens bent moet je natuurlijk bij de cdna zijn.

binnen wrn.nl zijn drie mogelijkheden waaruit de gebruiker kan kiezen na zo`n beoordeling
- ik zet hem op escape
- ik zet hem op onzeker
- ik laat de waarneming afkeuren.
als we aan dit principe gaan tornen krijgen we oeverloze discussies met gebruikers over elke door de cdna afgekeurde soort.

Nee die redenatie klopt niet.
1. escape is aannemelijk, maar niet 100% vastgesteld. Daarop zetten klopt dus niet helemaal
2. onzeker. Waarom? Het ís toch een Marmereend! Er is hier in dit geval geen twijfel over de determinatie van de soort.
3. afkeuren? Maar dan wordt de waarneming niet getoond. En daarbij zie ook punt 2!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Folkert Jan

Maar dat escape klopt sowieso van geen kanten. Als een soort is aanvaard en dus bij escape "nee" is aangevinkt wil dat ook niet zeggen dat de vogel wild is.

MAW
Escape = ja, zien als: "afgewezen op status" Door CNDA dan wel waarneming.nl of je eigen beoordeling
Escape = nee, zien als "aanvaard op status" Door CNDA dan wel waarneming.nl of je eigen beoordeling

Voor (on)zeker hetzelfde:
Ja = Aanvaard op ID
Nee = Afgewezen op ID

Als jij een andere mening hebt over de status alswel ID kan waarneming.nl de waarneming afkeuren.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

UtrechtsVogelNet

Vind het allemaal prima, zolang de Marmer van Pannerden maar blijft staan  :angel:

Phil

Rick van der Weijde

Zelfde vraag, andere benadering:
Wat heeft de CDNA-beoordeling voor toegevoegde waarde aan de database, als niets met die info gebeurt?
Ofwel, wat doet "Ingediend, niet geaccepteerd" dan wel?

Ik was eerlijk gezegd al in de veronderstelling dat dat voor de database hetzelfde betekent als 'afgekeurd' (namelijk, doet niet mee in de lijsten, maar blijft wel in je lijst staan), met het verschil dat 'afgekeurd' ook uit het publieke domein verdwijnt en 'ingediend, niet geaccepteerd' wel zichtbaar blijft voor allen.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography