Marmereend Westkapelle ´t Vroon

Gestart door theomuusse, juli 08, 2009, 11:27:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

JeroenBes

Vandaag een nieuwe waarneming van Ad Hamers.
Zie zijn foto en zijn opmerking hierbij.
:huh: :huh: :huh:

http://waarneming.nl/waarneming/view/43855282

Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

theomuusse


Arnold Meijer

Zie http://www.bluerobin.nl
- drukwerk
- vogelshirts
- autostickers

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


Justin Jansen

Citaat van: garryb op juli 18, 2009, 21:25:50 PM
Had ie maar een ring ...  :P

Wat voor eentje Garry een mooi blauw plastieke ring of een mooie aluminium ring..... :rolleye:
M.v.g., Justin Jansen


hdijk

Oeioeioei, Deze heeft ook een beschadigde p-huppeldepup ..... ;D
Hendrik Jan van Dijk

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Steven Wytema

Zo.

om weer even kolen op het vuur te gooien...:
(ik hoor namelijk in de wandelgangen dat dit beest het vast niet gaat halen bij de CDNA)

waarom wordt er zo'n enorme heibel gemaakt over die beschadigde vleugels?
Ik poog me nogal eens te verplaatsen in een vogel als ik ernaar kijk, zeker als ik er 200km voor heb gereden ;).

Dus stel ik ben die vogel, als ik dan op de punt van Westkapelle zo'n nat gebiedje zie liggen na een paar duizend km zee, is dat een fijne plek om ff te chillen. En zeg nou, als ik verdwaald ben (goh zeldzame vogels, hoe vaak zijn die eigenlijk verdwaald?) dan heb ik waarschijnlijk een behoorlijk afstandje gevlogen, heb behoorlijk honger en de kans dat ik door slecht weer of roofvogels/dieren enigszins beschadigd ben, is dan groter.

hebben jullie die meeuwen op het strand wel eens gezien?
nou DIE zien er af en toe verragd uit!!
en nu jullie :P

Overigens wil ik met bovenstaand helemaal niet de vogel als wild bestempelen, ik heb m tenslotte al in Pannerden en deze vogel is uberhaupt aan me voorbij gegaan.
Steven Wytema


Ben Wielstra

Daarnaast kunnen eendenkuikens ook wel eens per ongeluk op een ring stappen. In sommige gevallen gaat het pootje er door en dan zit ie er voor de rest van zijn of haar leven aan vast.

Gerard Troost

Citaat van: scwytema op juli 30, 2009, 17:42:32 PM
(ik hoor namelijk in de wandelgangen dat dit beest het vast niet gaat halen bij de CDNA)

Waarom niet?  :huh:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Vincent Hart

Zoals Garry het zei in de tweede post op pagina 3 van dit topic:
Citaat van: garryb op juli 13, 2009, 15:38:01 PMAls de CDNA haar criteria ten aanzien van onverklaarbare beschadigingen consequent hanteert, mag deze vogel niet aanvaard worden [...]
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

#132
Citaat van: vincenthart op juli 30, 2009, 21:10:02 PM
Zoals Garry het zei in de tweede post op pagina 3 van dit topic:
Citaat van: garryb op juli 13, 2009, 15:38:01 PMAls de CDNA haar criteria ten aanzien van onverklaarbare beschadigingen consequent hanteert, mag deze vogel niet aanvaard worden [...]
Maar Garry bepaald niet wat consequent is (zou die wel graag willen ;) ), maar de CDNA zelf.
Men hoopt vaak door dit soort stellingen de CDNA naar hun mening/gelijk te dwingen, laten we gewoon maar hun beslissing afwachten ipv op de zaken vooruit te lopen met eigenzinnige uitspraakjes.
Wietze Janse

snwja3

Eigenlijk heerlijk dit soort discussies.
De CDNA zou eigenlijk de vogel (al is het maar voor de grap) moeten aanvaarden.
De verontwaardigde reacties bij aanvaarding van de eerste vogel zullen nog in het niet vallen met wat hier dan gezegd gaat worden. Ik kijk er al naar uit!

Ook leuk is het altijd om de reacties eens te ontleden, neem de reactie van Ben.
Had hij eindelijk het idee dat de discussie in het nadeel van de vogel beslecht was, begint er een 'sukkel' (sorry Steven  ;) ) weer van voor af aan! je ziet hem denken, hoe krijg ik hier zo snel mogelijk een koude douche overheen. En dan is hij nooit te beroerd om een korte en bondige (doch nietszeggende) slogan te verzinnen, heeft inderdaad vaak meer resultaat/impact op het grote publiek dan het opnoemen van een aantal goede argumenten die toch niet gelezen worden.

Eigenlijk zou waarneming.nl een voorpagina/portaal moeten maken waar dit soort discussies, onder het kopje 'Geniet u mee......' gezet moeten worden (ik weet er nog wel een paar). Zou zo weer duizenden lezers trekken!
Wietze Janse

Certhia

De discussie is niet zozeer in t nadeel van de vogel beslecht, de vogel zelf is in t nadeel van de vogel. Dan kun je lang en kort discussieren maar t zou mij oprecht verbazen als deze vogel aanvaard wordt.

Groet

Marc

Justin Jansen

Vergeet trouwens gewoon de beschadiging, maar kijk eens zoals eerder geschreven, naar het ruipatroon en timing van de vogel.....
M.v.g., Justin Jansen


Vincent Hart

Misschien ter verduidelijking: Ik haalde Garry's post aan omdat dat me de reden lijkt dat de wandelgangen afwijzing vermoeden, en ik dat aan Gerard duidelijk wilde maken, niet omdat ik daar verder iets van vind ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Citaat van: snwja3 op juli 31, 2009, 00:56:59 AM
... , begint er een 'sukkel' (sorry Steven  ;) ) weer van voor af aan!

Ik hoop maar dat het een vorm van humor is...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Citaat van: Jaap Denee op juli 31, 2009, 09:36:27 AM
Citaat van: snwja3 op juli 31, 2009, 00:56:59 AM
... , begint er een 'sukkel' (sorry Steven  ;) ) weer van voor af aan!

Ik hoop maar dat het een vorm van humor is...

Niet aan m'n vriendjes komen :wacko:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Gerard Troost

Citaat van: Justin Jansen op juli 31, 2009, 08:40:48 AM
Vergeet trouwens gewoon de beschadiging, maar kijk eens zoals eerder geschreven, naar het ruipatroon en timing van de vogel.....
Hmm, daar heb je wel een punt. Alleen afwijzen die beschadiging zou ik wat vreemd vinden; tenminste als jij kijkt naar allerlei andere aanvaarde gevallen in NL? Welke vogel laat zich zo goed zien als deze Marmereend? Betekend dit dat (na het debacel Grote Tafel) elke zeldzame vogel in Nederland veer voor veer gefotografeerd moet worden (of gaan we weer terug naar het gewoon schieten van een zeldzame vogel om de determintie zeker te stellen)?
Over de oorzaak beschadiging wil ik het niet hebben, al geloof ik niet dat dit komt omdat de vogel in een kooi heeft gezeten.
Wat betreft ruitiming-/patroon tja, de vogel was al een beetje de weg kwijt, anders komt tie hier niet. Lijkt me ook nogal vergaan, en ook hier, oef als je dat strikt gaat doortrekken "volgens de boeken mag hij nu niet ruinen, maar hij doet het toch; escape!".
Zwaai zwaai Groene Reiger...

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Jaap Denee

Citaat van: Edwin Russer op juli 31, 2009, 09:39:44 AM
Citaat van: Jaap Denee op juli 31, 2009, 09:36:27 AM
Citaat van: snwja3 op juli 31, 2009, 00:56:59 AM
... , begint er een 'sukkel' (sorry Steven  ;) ) weer van voor af aan!

Ik hoop maar dat het een vorm van humor is...

Niet aan m'n vriendjes komen :wacko:

Is Steven een vriendje van jou?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Citaat van: Jaap Denee op juli 31, 2009, 09:52:20 AM
Citaat van: Edwin Russer op juli 31, 2009, 09:39:44 AM
Citaat van: Jaap Denee op juli 31, 2009, 09:36:27 AM
Citaat van: snwja3 op juli 31, 2009, 00:56:59 AM
... , begint er een 'sukkel' (sorry Steven  ;) ) weer van voor af aan!

Ik hoop maar dat het een vorm van humor is...

Niet aan m'n vriendjes komen :wacko:

Is Steven een vriendje van jou?

Hahahaha, ik weet wat je bedoelt, maar inmiddels zijn we weer dikke maatjes....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

snwja3

Citaat van: Edwin Russer op juli 31, 2009, 09:54:05 AM
Citaat van: Jaap Denee op juli 31, 2009, 09:52:20 AM
Citaat van: Edwin Russer op juli 31, 2009, 09:39:44 AM
Citaat van: Jaap Denee op juli 31, 2009, 09:36:27 AM
Citaat van: snwja3 op juli 31, 2009, 00:56:59 AM
... , begint er een 'sukkel' (sorry Steven  ;) ) weer van voor af aan!

Ik hoop maar dat het een vorm van humor is...


Niet aan m'n vriendjes komen :wacko:

Is Steven een vriendje van jou?

Hahahaha, ik weet wat je bedoelt, maar inmiddels zijn we weer dikke maatjes....

Ik heb alleen maar 'dikke maten', dus ik kan zeggen wat ik wil ...  ;)
Wietze Janse

Gerard Troost

pff, kan iemand die chatbox hier ff verplaatsen naar ICQ of zo.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Edwin Russer

Gerard, effe dollen ;) Nu weer over naar serieuze zaken. Dus nog even over die eend. Helaas kunnen we niet herleiden waar die beschadigingen vandaan komen, ook al is de vogel ongeringd en gedroeg zich, naar zich laat aanzien, redelijk schuw. Maar dat zegt ook niet alles: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=141605 Na die paar misperen van de afgelopen jaren zal dit bij de beoordeling van de vogel geen goed doen. Zo reeel moeten we wel zijn. Het vervelende is gewoon is dat er zelden een eend, zoals deze, zo goed en uitvoerig is gefotografeerd als bij andere zeldzame eenden. Het is al eerder aangehaald, maar na vijf jaar kwamen we er ook pas achter dat de Grote Tafel iets op z'n vleugel heeft wat daar niet thuis hoort. En als daadwerkelijk de pennen niet op een gelijke manier zijn aangegroeid, dan is de kans reeel dat deze vogel hetzelfde lot ondergaat als de Roze Peli van Bergen, de Jukra van Montfoort en de Amerikaanse Smient van Durgerdam. Zie de posting van Max in de onderste link. Al zit ik nog steeds aan de goede van de discussie en zie ik dit nog steeds als een soort van beschadiging/aangeschoten die ergens in de vrije natuur is opgelopen. Zie in dat opzicht de eerdere postings van Jan Harteman. Maar goed, bewijzen kunnen we het niet.

En wat betreft de rui. Het is zo op het eerste gezicht vreemd dat de vogel schijnbaar verse pennen heeft, zien er niet gesleten uit, en dus schijnbaar al in eerder stadium z'n pennen heeft vervangen. Volgens de boekjes zou e.e.a. niet kunnen, maar hebben we niet al eerder van die gevallen gehad waarbij rui werd gelogenstraft: de eerder aangehaalde Groene Reiger, de Zwartkopgors van de Brouwersdam en die maffe Spreeuw van Texel.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=17672.msg260095;topicseen#msg260095 (zie de posting van Thijs van 22 september 2007)

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=1014&page=2
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Ben Gaxiola

Dwaalgasten, pioniers of losers?

In al die jaren dat ik twitch heb ik me altijd verbaasd over de idee dat aan een dwaalgast geen veertje verkeerd mag zitten. Ik heb het gevoel dat een substantieel deel van de vogels die verdwalen, dit doen omdat ze "niet helemaal honderd zijn". Ik pak dan ook meestal ook de escapes mee...

gr Ben


quote author=gtroost link=topic=84677.msg590504#msg590504 date=1249026315]
Citaat van: Justin Jansen op juli 31, 2009, 08:40:48 AM
Vergeet trouwens gewoon de beschadiging, maar kijk eens zoals eerder geschreven, naar het ruipatroon en timing van de vogel.....
Hmm, daar heb je wel een punt. Alleen afwijzen die beschadiging zou ik wat vreemd vinden; tenminste als jij kijkt naar allerlei andere aanvaarde gevallen in NL? Welke vogel laat zich zo goed zien als deze Marmereend? Betekend dit dat (na het debacel Grote Tafel) elke zeldzame vogel in Nederland veer voor veer gefotografeerd moet worden (of gaan we weer terug naar het gewoon schieten van een zeldzame vogel om de determintie zeker te stellen)?
Over de oorzaak beschadiging wil ik het niet hebben, al geloof ik niet dat dit komt omdat de vogel in een kooi heeft gezeten.
Wat betreft ruitiming-/patroon tja, de vogel was al een beetje de weg kwijt, anders komt tie hier niet. Lijkt me ook nogal vergaan, en ook hier, oef als je dat strikt gaat doortrekken "volgens de boeken mag hij nu niet ruinen, maar hij doet het toch; escape!".
Zwaai zwaai Groene Reiger...
[/quote]
Ben Gaxiola

Max Berlijn

#146
Mensen,

Betreffende beschadigingen aan/van Dwaalgasten deel ik de mening van Ben, en kijk naar de Blonde Ruiter van het Zand als dat een eend zou zijn geweest zou er onmiddelijk esc bij staan. Ik denk nogaltijd dat die Am. Smient van polder IJdoorn die afgewezen is heel goed wild kan zijn (electriciteitsdraad in de omgeving die de schade makkelijk zou kunnen hebben veroorzaakt). Beschadiging is dus "geen definitief zichtbare aanwijzing van niet wilde herkomst" (handboek vrij vertaald), helaas neemt de CDNA geen risico's tot op heden, hoewel je de toch redelijk beschadigde Monniksgier van o.a. Ferwerd op zou kunnen voeren als niet geheel consistent beleid?

Rui van de Marmereend die JJ aanhaalt is wel een hele goede. Hoe zit het nu? ruit hij nu a typisch voor een Marmereend (en ruien die mogelijk anders dan andere soorten??). Ik heb nog geen tijd gehad hier in te duiken. Daarnaast kan je je afvragen of afwijkende rui (wat bestaat bij wilde vogels) een reden is om een vogel als escape te bestempelen (zie Ben mogelijk juist daarom verdwaald??)

De Groene Reiger (nog steeds niet in het huidige kleed door mij gezien..grr) ruide helemaal niet a typisch en late rui is en was bekend (zie Sibley) bij sommige eerste jaars vogels maar die discussie is al lang en breed gevoerd, graag niet opnieuw.

De CDNA dient dus buiten de status van een soort op zich ook per geval te bekijken of die hun toets der kritiek kan doorstaan hetgeen nog moeilijker is dan de status op zich, en vaak meer subjectief en "mensen werk" .

Gr Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Justin Jansen

#147
Een eend ruit éénmaal per jaar alle veren (één tweede maal nog een deel van de contourveren om in prachtkleed te komen), dit is het "eclipskleed" wat we kennen waarbij zowel contourveren als arm- en handpennen in de rui gaan (en veel van onze bekende eenden bruin worden).

Bij deze rui, raken de vogels een tijdje vleugellam en kunnen dus niet vliegen. In een normale situatie, zie hiervoor nagenoeg alle eenden (ik ken geen uitzonderingen)valt een hand- arm en contourveerrui samen. Om vervolgens eind van de herfst begin van de winter nog de contourveren te ruien om volledig in prachtkleed te komen zitten.

Het vreemde van de Westkapellse Marmereend, is dat het lijkt dat de vogel verse hand- & armpennen heeft, dus deze een maand voor de aankomst in Westkapelle heeft geruit. En dat tijdens zijn verblijf in Westkapelle de vogel bezig was met zijn contourveerrui.

Dit ondanks mijn beste wil, vind ik dit heel erg vreemd, want dit betekend dat de vogel dus 3 grote energie inspanning in één jaar zou doen;
1)   een arm- en handpenrui;
2)   een contourveerrui (normaal in combinatie met punt 1)
3)   en nog een contourveerrui

En "soms" en daar ontkomt de Westkapellse vogel niet aan, zal hij beschadigde handpennen moeten herplaatsen. Dus in dit geval betekend; 4 maal een grote energie levering dit jaar.

Dit lijkt me voor een "normale" vogel iets teveel van het goede.

Maar zoals eerder geschreven over het ruipatroon van Marmereend is weinig bekend, dus dat is en lijkt me de bepalende factor.

Wat weet Jan Hartman over de rui of iemand anders?

----

Een toevoeging n.a.v. een persoonlijk bericht van Edwin Russer.

De vraag was, waar is aan te zien of de vogel met contourveerrui bezig is.

Dit heb ik vastgesteld aan de hand van twee foto's dit zijn: (http://waarneming.nl/waarneming/view/43734182) Thomas Luiten van 08-07-2009 en (http://waarneming.nl/waarneming/view/43851712) van Piet de Poorter van 17-07-2009. Vogel is van dezelfde zijde gefotografeerd (rechterzijde) met ongeveer hetzelfde licht, en ongeveer zijn dezelfde delen zichtbaar.

De wenkbrauwstreep (bevat meer delen van de kop topografie, maar in ieder geval de donkere vlek) is op het eind van het verblijf veel minder opvallend, veren zijn donkerder geworden net zoals in de hals. Ook is de borst er rommeliger uitgaan zien gedurende het verblijft, en zijn met name de flanken opvallender geworden. De achterflanken zijn  ook rommeliger geworden. Met name op de foto's van Piet de Poorter zijn twee generaties veren te zien, verse en oude gesleten. Met name het rommelige zichtbare op het laatst van het verblijf kan alleen toegeschreven worden aan rui, want zo snel slijten veren niet (dus van licht naar donker)(dus alleen nieuwe veren kunnen dit verklaren), en de nieuwe veren op de flanken zijn het meest opvallend op 17-07.

Rui is schijnbaar ook in het veld vastgesteld, getuige de post van Max welke noemt dat de vogel met rui bezig is (zie reactie 42 in dit forum) citaat "Eenden ruien nu (ook het lichaam van de Marmer is aan het ruien)".

M.v.g., Justin Jansen


Ben Wielstra

CiteerOok leuk is het altijd om de reacties eens te ontleden, neem de reactie van Ben.
Had hij eindelijk het idee dat de discussie in het nadeel van de vogel beslecht was, begint er een 'sukkel' (sorry Steven  ;) ) weer van voor af aan! je ziet hem denken, hoe krijg ik hier zo snel mogelijk een koude douche overheen. En dan is hij nooit te beroerd om een korte en bondige (doch nietszeggende) slogan te verzinnen, heeft inderdaad vaak meer resultaat/impact op het grote publiek dan het opnoemen van een aantal goede argumenten die toch niet gelezen worden.

Maar Wietse, wat ik toch alleen maar duidelijk wil maken hiermee is dat als je een fantastisch verhaal weet te verzinnen (wat altijd kan), dat nog niet betekent dat het waarschijnlijk is? Dus ik breng niet zozeer een nieuw argument naar voren, o Wietse, maar dat betekent nog niet zozeer dat het niks bijdraagt aan de discussie. Als men ten minste even de tijd neemt om na te denken. Liever had ik gewild dat het een overbodige (en daarmee nietszeggende) schreeuw was. Maar goed, de kooieendreligie heeft inmiddels diepe wortels in de Nederlandse amateurornithologie.

Leo Heemskerk

Zo lopen wilde marmereenden beschadegingen op! Hierna pijlsnel naar Westkapelle
Eindelijk een verhaal wat klopt  ;)
http://www.rarebirdalert.co.uk/RealData/Nature_of_Irag.asp 
Groet,

Leo Heemskerk