Hoofdmenu

scholekster

Gestart door sjonnoh, juli 13, 2009, 22:10:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjonnoh

na een tijdje een geringde scholekster te hebben gezien op de Ritthemse dijk, heb ik mijn best gedaan om met een camera van 18 optische zoom met 10 mega pixels die scholekster te fotograferen. Het is een scholekster die tevens een jong heeft en de andere ouder van het jong is ook geringd. dit is wat ik had kunnen fotograferen (weet niet 100% zeker of het wel van dezelfde is aangezien deze steeds wegvlogen, maar het was wel steeds zo dat er 1 scholekster was die iets verder van het jong en andere ouder weg was en heel luidruchtig was).
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Jeroen Nagtegaal

Het lijkt wel of de ring op zijn kop staat...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

sjonnoh

dat is die inderdaad en wat het nog moeilijker maakte is dat de cijfers van de ring richting de staart van de scholekster gaat, ipv dat de tekst naar links staat zodat de staart niet voor de getallentjes staat  ;D
(Tip voor alle ringers! maak het de waarnemer ook makkelijker door de ring de juiste richting te plaatsen, tenzij deze gewwon vanzelf een beetje veranderd is...)
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

pwolf

en helaas staat hetzelfde stukje ring op alle foto's. Het enige dat ik durf te zeggen is dat het eerste en laatste cijfer een 5 is.

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

Jeroen Nagtegaal

Ik zie alleen de laatste 3 cijfers, dat is 5?5.
op welke foto die jij het eerste cijfer?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Date Lutterop

Als de vogel niet gruwelijk oud is, of een buitenlandse ring heeft, beginnen scholeksterringen altijd met een 5...

Groet,

Date


sjonnoh

misschien dat iemand even met een goeie camera of kijker naar de Ritthemse dijk toe wil om het te bekijken, deze scholekster valt namelijk niet te missen  ;D
is samen met 1 jong dat al bijna groot genoeg is een nog zijn man of vrouw, die ook geringd is en denk ook met een 5 begon. als je in de buurt van dit gezinnetje komt, moet je de meest luidruchtige hebben, dat is namelijk deze :P

als iemand het wil doen moet die ook goed opletten op een visdiefje, er moet er ergens 1 wezen die ook geringt was en ook heb ik het vermoeden dat meerder scholeksters geringd zijn....
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Klaas van Dijk

Op één van de foto's is wel te zien dat de middelste rij tekst op een 'D' eindigt (deze rij tekst bevat dus dan de letters ARNHEM-HOLLAND).

Johnny, ik zou gewoon nog eens naar deze locatie gaan en een telescoop meenemen. Het ziet er naar uit dat deze Scholekster tot behoorlijk dichtbij is te benaderen. En dan gewoon net zolang blijven kijken totdat je met 100% zekerheid alle cijfers goed hebt gezien.

Tuurlijk kun je ook hopen foto's maken en ervoor zorgen dat je de ring van alle kanten scherp hebt op de foto's. En dan maar puzzelen.

De ring lijkt sterk op een 'normale' Nederlandse aluminium ring met 7 cijfers, beginnend met een '5' en daarna een punt (.), dan 3 cijfers, dan een punt (.) en dan de drie laatste cijfers. Het laatste cijfer is in ieder geval een '5.'
(vervolg zie deel 2).

Klaas van Dijk

(deel 2). Ondertussen heeft Johnny ook al weer gereageerd. Scholeksters met jongen lopen niet snel weg, dus deze vogel zit er vast nog wel even.

De tekst (bovenaan VOGELTREKSTATION, onderaan ARNHEM-HOLLAND bij ringen niet op de kop) is ook goed om de positie van de verschillende cijfers helder te krijgen.

Excuses voor de posting in 2 delen. Het scherm in waarneming.nl doet raar als ik teveel regels heb ingetypt.

Groetjes, Klaas

sjonnoh

#9
is niet erg, kun je niets aan doen, en helaas heb ik geen telescoop, alleen een waardeloze verrekijker die ik gratis had gekregen bij zo'n vogelblad en deze camera, in ieder  geval weet ik dus wel wat meer van de ringen en ik had zelf ook een handigheidje gedaan om zo dicht mogelijk te komen. als je rechtop staat worden de scholeksters heel snel bang en rennen of vliegen ze weg, trouwens het jong kan ook al vliegen, is bijna volgroeid, in ieder geval mijn handigheidje is gewoon 1st redelijk dichtbij komen en gewoon te zitten, dan zien ze je minder snel als gevaar want normaal stond ik en bleef die scholekster schreeuwen maar als je zit dan wordt die rustig. dus zo kwam ik "kruipend" steeds dichterbij maar ja, op het moment dat ik het dichts bij kon komen kwam ik erachter dat ik aan de verkeerde kant stond om de hele ring te fotograferen, was ik al bijna een half uur bezig  :P
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Sander Lilipaly

Een week (5 juli) geleden heb ik toevallig ook deze vogel gezien met z'n vliegvlug jong. De ring staat op z'n kop, wat het aflezen dus iets moeilijker maakte, maar binnen vijf minuten had ik het volledige nummer: 5.200.815
De vogel is op 7 februari 1985 met een kanonnet gevangen op Neeltje Jans. Al aardig op leeftijd dus!

groet,
Sander

Calidris Alba

De oudst bekende Scholekster was 43 jaar en 4 maand.
Daniël
Woonachtig in Colombia

sjonnoh

zozo, dat is inderdaad al best oud. geen idee hoe oud ze eigenlijk worden maar 1 ding wil ik toch wel weten... is het een man of vrouw?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Klaas van Dijk

hoi Sander,

Leuk dat jij het al even hebt gedaan. In die tijd (midden jaren tachtig) zijn toch enorme aantallen Scholeksters met kanonnetten etc. in het Deltagebied gevangen? Ik heb ze ook wel eens in Noord-Nederland gezien. daar moeten vast nog wel flink wat meer van in leven zijn.

Inderdaad al wat oud, maar dus nog lang niet de oudste, zoals hierboven. Een maand geleden op Schiermonnikoog nog de metalen ring afgelezen van een Scholekster van bijna 33 jaar (in 1976 als nestjong op Ameland geringd). En er zijn nog diverse andere Nederlandse Scholeksters van > 30 jaar.

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

hoi Johnny,

Verschil man/vrouw is in het veld èn in de hand erg lastig bij Scholekster. Er zijn minieme verschillen in grootte, maar altijd met een flinke overlap. Bloedmonsters nemen en analyseren is eigenlijk de meest betrouwbare methode (maar duur en omslachtig). In het voorjaar iets gemakkelijker bij paartjes waarbij je copulatie ziet: de man boven, de vrouw onder. Beide partners broeden, beide partners zorgen voor de jongen; verschillen in verenkleedkenmerken zijn plm. afwezig.

Groetjes, Klaas

PS: er is ook nog een leuk artikel hierover verschenen, maar dit invulscherm begint weer te eikelen. Dus in deel 2.

Klaas van Dijk

Dit is de samenvatting van een artikel wat onlangs in Ibis is verschenen. Titel:

"Biometric sex discrimination is unreliable when sexual dimorphism varies within and between years:
an example in Eurasian Oystercatchers"

Ik heb wel een pdf van dit artikel. Ibis (2008), doi: 10.1111/j.1474-919x.2008.00891.x

"Molecular sexing of birds has been possible for over a decade, but for practical reasons many
studies still use biometric data for sex discrimination. In some species, the sexes are easy to
distinguish but sexual dimorphism is often more subtle, requiring the use of statistical analyses
of biometric measurements to discriminate sexes. These models are usually parameterized
and validated using data from a limited number of sites and years. However, the resulting
discriminant functions are often applied to other populations and periods. A crucial, but
usually untested, assumption is that sexual dimorphism does not vary in time and space.
Here we illustrate the consequences of violation of this assumption in Eurasian Oystercatchers
Haematopus ostralegus
, a species for which most studies have relied on biometric sexing.
Using biometric data from captures of known-sex birds, we show that sexual dimorphism
varied substantially in time and even reversed in some months and years. Furthermore, some
biometric traits used in sexing changed gradually over time, causing a reduction in sexual
dimorphism. We show that the consequences of this variation on sex discrimination in
Oystercatchers are subtle and easily overlooked, but can result in inaccurate and strongly
male- or female-biased sex-ratio estimates. We recommend that biometric sexing should be
avoided in Oystercatchers unless specific calibration for each month, year and area is carried
out. This recommendation also applies to other species where biometric traits may depend
on environmental conditions. We argue that this condition might apply to many bird species
and therefore advise caution when interpreting results based on biometric sex discrimination."

sjonnoh

er moet eigenlijk aan gedrag of uiterlijk toch wel bij elke vogel een verschil zijn want hoe weten de vogels het zelf!? tenzij het instinct is. weet zelf van een meeuwen expert dat er een kleine verschil is tussen mannelijke en vrouwelijke mantel en zilvermeeuwen (derest weet ik niet of dat ook zo geldt) de mannelijke hebben 1 cm langere handpen dan de vrouwtjes en meestal is de kop van het vrouwtje wat meer ronder. hopelijk kunnen ze wat meer van vogels een verschil vinden. want ik hoopte dat de vogel karakteristiek een verschil had want deze bleef veel alarmeren en de ander was vrij stil.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Klaas van Dijk

hoi Johnny,

Je hoeft er niet aan te twijfelen dat de Scholeksters zelf heel goed weten wie wie is en ook heel goed / met één oogopslag kunnen zien / horen of een individu een man of een vrouw is. Het zou me ook niets verbazen dat ze de buren ook wel individueel kunnen herkennen (zeker oudere vogels die al jarenlang op dezelfde locaties broeden en hier ook steevast dezelfde buren tegenkomen).

En er zijn dus ook wel subtiele verschillen bij Scholeksters, maar die zijn gewoon dusdanig klein dat ze èn een flinke overlap vertonen èn dat wij nog niet weten hoe je dit voor ons inzichtelijk / meetbaar / zichtbaar maakt. Dus misschien is er in de toekomst wel iemand die dergelijke verschillen vindt. Ook qua geluiden kunnen er best -subtiele- verschillen zijn, maar die herkennen wij als mens gewoon niet.

Een link naar het Engelstalige artikel uit het eerste nummer van Ibis in 2009 is: http://www3.interscience.wiley.com/journal/121451789/abstract

En mensen die de complete pdf willen lezen moeten me maar even een berichtje sturen.


Groetjes, Klaas

Calidris Alba

Dat de één veel lawaai maakte en de ander niet zegt niets over het gedrag. Zowel mannetjes als vrouwtjes kunnen erg territoriaal zijn.

''There are few wader species that are as strongly territorial during the breeding season as the Oystercatcher. Both the male and the female will defend their territory by storming towards the intruder as a ''tepieting'' pair. (...) Males may do slightly more to defend a territory, but their mates also take an active role. The female is nearly as brightly coloured as the male, and will stand her ground in a fight when she has to.''

Uit ''Shorebirds, an illustrated behavioural ecology''.
Daniël
Woonachtig in Colombia

pwolf

kort door de bocht geldt bij paartjes met jongen in het deltagebied dat de Scholekster met de korte snavel de man is. Je zult bij de meeste paartjes ook wel zien dat één vogel een zwartere rug heeft dan de ander, de zwartste is in vrijwel alle gevallen de man.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

sjonnoh

kijk daar heb ik wat aan, bedankt Pim!   :duim:
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

yourigroesbeek

sorry hoor maar zit die ring niet wat op de kop

youri
Beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: yourigroesbeek op februari 11, 2010, 16:40:02 PM
sorry hoor maar zit die ring niet wat op de kop

youri
Was al bekend, zie 2e reactie in het topic.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com