Hoofdmenu

Platycheirus 1

Gestart door xenion, juli 13, 2009, 22:03:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

xenion

De afgelopen dagen erg veel Platycheirus gezien en gefotografeerd (er volgen er dus nog wel meer ;)). Is het de tijd voor Platycheirus soorten, of let ik er gewoon meer op?

Met dit mannetje heb ik voor de verandering weinig moeite om tot een determinatie te komen, maar dan kom ik natuurlijk weer op een soort uit die het bijna niet kan zijn, en ik zie eigenlijk niet wat ik fout doe...

Scheen 1 duidelijk verdikt, antennesegment 3 zwart, dij 1 met zwarte toefjes haar bij de basis, tarssegment 2 van tars 1 niet opvallend kort. Daarmee kom ik met van Veen dus via 1>20>24>25 bij 28 uit. Op basis van de gelijkmatig dikker wordende scheen 1 en de volgens mij goude bestuiving boven de antenneimplant kom ik dan op P. nigrofemoratus uit. Maarja, dat het die is lijkt me toch wel onwaarschijnlijk... Waar ga ik de fout in? Meer foto's voorradig ;)
Groeten,
Martin

han.endt

Citaat van: xenion op juli 13, 2009, 22:03:27 PM
Daarmee kom ik met van Veen dus via 1>20>24>25 bij 28 uit.

Dat is nadeel van foto's. 1>20>24>29! Er zijn geen bosjes haren aan de basis van dij 1. Er zit hier en daar een haar aan elkaar gekleefd of zo en daarom lijkt het zo. Op figuur 619 zijn de bosjes ook veel forser.

xenion

Dus toch, sommige dingen moet ik even leren herkennen, en vanaf foto's is dat zeker niet makkelijk. Maar we doen ons best ;)

29>31>32>33>35

Zie bijlage voor de lange witte haren aan de basis van dij 1 waar bij 31 om gevraagd wordt (lastig te zien op deze foto).

Bij 32 twijfel ik nog wat... Poot 3 zou ik niet direct geel met een zwarte tekening willen noemen, ik vind hem namelijk erg zwart. Maar de poot is ook zeker niet zwart met een gele knie, er is wel meer geel...

En bij 35 houdt het voor mij op, dat van de vleugels kan ik niet zien, en waar die inkeping op de metatars moet zitten is mij niet duidelijk?
Groeten,
Martin

han.endt

Ja de overige kenmerken zijn lastig van foto af te beoordelen. Ik denk toch dat dit Platycheirus clypeatus is, hoewel de zijkant van het borststuk nogal glimt. Voor P. angustatus lijkt mij echter het achterlijf weer te breed.

xenion

Van P. clypeatus had ik daar wel een vrouwtje waarschijnlijk, dus zou goed kunnen. Als ik bovendien de tekeningen in de tabel van de jeugdbondsuitgeverij bekijk lijkt clypeatus ook het waarschijnlijkst; de vlekken van mijn exemplaar zijn te klein voor P. angustatus. Zal ik hem voor de zekerheid op onzeker laten, of durf jij wel zeker te zijn?
En kun je misschien nog even uitleggen waar die inkeping op de metatars zou moeten zitten? Is dat op figuur 637 dat zwarte tekeningetje middenop de metatars?
Groeten,
Martin

xenion

Han (of iemand anders), kunnen bovenstaande vragen nog beantwoord worden?
Groeten,
Martin

han.endt

Ik denk vanwege de vlekken en de vorm van het achterlijf het meest aan P. clypeatus.

Hier de metatars, maar daar kan je niet veel mee:

xenion

Maar ben jij zeker genoeg om de waarneming op zeker te kunnen zetten?
Dat van de metatars snapte ik nog wel, maar het ging mij op de v-vormige inkeping waar over gesproken wordt in Van Veen, het is mij niet echt duidelijk waar die moet zitten op de tars?
Groeten,
Martin

han.endt

Midden op de bovenzijde van metatars 1. Eigenlijk pleit het feit dat er echt helemaal niets op metatars 1 te zien is ook wel voor P. clypeatus. Zet maar op zeker.

xenion

Ok, bedankt, op naar de volgende ;)
Groeten,
Martin