franse silene? En bolderik?

Gestart door whmvb, juli 11, 2009, 10:20:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

beste mensen,

op een rogge-akker kwam ik een silenesoort tegen waar ik alleen maar Franse Silene van kan maken. Omdat dat een nogal zeldzaam ding is vraag ik hier maar even bevestiging. Zie foto's.

Klopt dit?

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

whmvb

Op diezelfde rogge-akker stond ook Bolderik, althans dat maak ik ervan. Maar er schijnen hier weer (onder)soorten van te zijn. Wat maken jullie ervan?
Wim van Boekel

Gras

Beste Wim,

De namen lijken me allebei correct.
Bolderik wordt nog wel eens ingezaaid, dan is het de facto een tuinplant. Hopelijk is dat hier in de rogge-akker ook het geval.
In het wild/vrije veld/de "echte" natuur staat Bolderik op de Rode Lijst-1, wat betekent dat hij (net) nog niet verdwenen is uit Nederland.
Was het echt nodig om ze met wortel en al uit de grond te halen?

Met vriendelijke groet,

Ria Glas

whmvb

Ria,

:-[ :-[ :-[ Als ik geweten had dat het zo'n zeldzaam ding is, had ik dat natuurlijk niet gedaan. :-[ :-[ :-[ Gelukkig stond er van beide soorten nog meer.
Bedankt voor je antwoord.

Wim
Wim van Boekel

WimV

Niet alleen Bolderik wordt vaak ingezaaid. Ook Franse silene zit vrijwel altijd in een inzaaipakket. In het wild zijn beide soorten praktisch verdwenen in Nederland, maar worden inmiddels toch weer van her en der gemeld in het land. M.a.w. dit zijn eigenlijk allemaal escapemeldingen.
Het is niet anders.

Groetjes,
Wim

whmvb

Wim,

dat ze met de rogge ingezaaid zijn lijkt me erg waarschijnlijk. De soorten heb ik in deze omgeving althans nog niet eerder gezien. Toch leuk dat ze nu wel de rogge opfleuren.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

jankindt

Het lijkt me ietwat raar dat iemand Bolderik samen met Rogge zou inzaaien. De zaden van Bolderik zijn zeer giftig. Vroeger werd het kruid hard bestreden in korenvelden omdat wanneer de zaden van Bolderik mee-geoogst worden met het koren dit kan leiden tot giftig meel.

zie onder meer :
http://www.trouw.nl/krantenarchief/2007/09/29/2312195/De_giftige_bolderik_is_uitgestorven.html
Jan Kindt

whmvb

Jan,

het zal ook wel niet met opzet gebeurd zijn. Ik zal de eigenaar eens vragen of hij op de hoogte is en waar het zaad vandaan komt.

Wim
Wim van Boekel