anser unox?

Gestart door twan., februari 22, 2005, 00:04:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

twan.

hallo
kan iemand met mij vertellen of deze knaap een soepgans is of zien jullie er iets anders in? ( zou ik persoonlijk wel leuker vinden,)
hij/zij zat tussen de grauwe ganzen op texel.
http://members.home.nl/a.mols/gans.JPG
groeten
twan

BWoets

Kruising tussen ganzen waaronder Grauwe Gans, dus dat noemen we meestal een Soepgans.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

thijs

Misschien met Indische?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

Of een Kruising tussen een Grauwe Gans en een Indische Gans?

thijs

Dat bedoel ik.
Bob zei al dat een van de ouders Grauwe Gans was, mijn voorstel voor de andere was Indische Gans...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

jasper

CiteerDat bedoel ik.
Bob zei al dat een van de ouders Grauwe Gans was, mijn voorstel voor de andere was Indische Gans...
Owh...

Jan Harteman

#6
Nee hoor, de gans heeft een veel te grove bouw om een kruising met een Streepkopgans te kunnen zijn.
Dus het is een soepgans (kruising Grauwe x Boerengans, of diverse boerenganze-rassen door elkaar).

twan.

bedankt voor de reactie's
in elk geval toch een mooie soepgans waargenomen,
ik was er al bang voor, maar ja op texel schijn je van alles tegen te kunnen komen, dus ik dacht: wie weet, laat het me maar eens in de groep gooien,
groeten allen.

thijs

Groeten terug (en kom nog eens terug ;) )

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BAVB

#9
Helaas zie je bijna overal steeds meer soepganzen. Ik hoop dat die allemaal een keer door een vos of zeearend gepakt worden(afschieten mag ik natuurlijk niet te zeggen maar als ze door predatoren gepakt worden is dat natuurlijk heel mooi en natuurlijk :P (en veel minder zielig dan afschieten :lol: ))
Ik vind het pure faunavervalsing en afschuwelijk om te zien, net als nijlganzen.

Dat was ik weer,
Bart.  

thijs

#10
Yep.
Ze hoeven niet systematisch uitgeroeid (zo :gun: bijvoorbeeld ), maar echt fijne beesten zijn het niet.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan Harteman

Kwestie van systematisch eieren schudden en je zou er (theoretisch) na enkele jaren toch vermindering in moeten gaan zien...
En ach, af en toe een soepgans afschieten is beter dan het plan om het aantal grauwe ganzen per afschot te verminderen omdat ze schade zouden brengen aan gewassen e.d.
In dit geval zou ik denken; begin eens met het verminderen van Nijlganzen, Indische ganzen, Boerenganzen etc....en laat de Grauwe ganzen toch met rust!
(heel dramatisch omschreven zeg ik: eigen volk eerst ;) )

thijs

Dat eieren schuddden, ik neem aan dat de eieren dan niet meer uitkomen?

Thijs

PS in dit geval geldt inderdaad "eigen ganzen eerst!"
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan Harteman

Klopt ja, door de eieren te schudden voorkom je dat ze uitkomen (beste is dus dit te doen in het vroegste stadiumvan de broedperiode).
Het kost wel veel tijd natuurlijk, want je moet ieder nest en ieder ei opzoeken...maarja, een beetje vogelaars en ander spoorzoekers vinden het vast wel interessant om in het vroege voorjaar te helpen toch ;)
Bovendien kun je eventueel zelfs wat eieren meenemen om een omeletje te bakken  B)  

BAVB

Het lijkt me wel dat je beter ganzen kan afschieten omdat je als je eieren gaat zoeken meer onrust onder vogels veroorzaakt.  

thijs

Dacht je dat ze van geweersschoten niet schrikken?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BAVB

Ik ben niet slim maar wel genoeg om te snappen dat ze daar van schrikken. Ik heb zelf gezien dat er soepganzen afgeschoten werden met een kogelbuks en die knal valt best mee. De meeste ganzen bleven zelfs gewoon zitten terwijl een groepje die dichterbij zat even opvloog en iets verder weer inviel. Uiteraard zullen ze als dit veel gebeurd wel schuwer worden. Toch denk ik dat je de natuur minder verontrust met afschieten dan dat je alle gebieden uit wil kammen om eieren te zoeken.

Bart

thijs

Heb niet veel verstand van de knal van een schot, maar als je het zelf gezien hebt zal je wel gelijk hebben ;)

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

BAVB

Tja, Ik zeg ook maar wat ik denk. Ik ben geen expert op dat gebied. Ik hoop wel dat er een keer grootschalig werk van gemaakt word.

Jan Harteman

CiteerIk heb zelf gezien dat er soepganzen afgeschoten werden met een kogelbuks en die knal valt best mee.
Kunnen die lui die soepganzen schieten ook hier langskomen? Er zit hier een groep van ca. 50 stuks die mij mateloos irriteren als ik ganzen ga kijken in de polder...ik schaam me om ze in te voeren als waarneming, dus daar begin ik niet aan.
Feit is dat ze flink veel gras eten wat ik liever de inheemse soorten zie doen.

Pim

"Zelfs" als overtuigd atheïst vind ik toch dat we zorgvuldiger met al het leven op aarde moeten omgaan..... ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BAVB

#21
Ik ben het met je eens dat we zorgvuldig met leven om moeten gaan. In mijn ogen is het proberen om soorten zuiver te houden ook een manier om zorgvuldig hiermee om te gaan. Ik zal echt niet voor de lol aansporen om beesten af te schieten maar ik zal het niet betreuren als ze soepganzen opruimen. Ik zie nog liever een kip dan een soepgans.
Overigens vind ik dat ieder hier zijn eigen mening over mag hebben(of je nou atheist bent of niet ;)  )
Bart  

thijs

We moeten idd gewoon eens niet zo met de natuur gaan kloten. (ook atheïsten, polystheïsten en agnosten B) )
Komen alleen maar stomme soorten uit die inheemse bedreigen.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan Harteman

#23
Over unox-ganzen e.d. gesproken.
Wat dacht je van een Zwarte zwaan X Canadese gans!!!  :huh:
Jaja...bestaat echt hoor! Voor in het rariteiten cabinet;

http://elibrary.unm.edu/sora/Auk/v045n01/p0039-p0040a.pdf (klik voor foto's!!!)

Op school heb ik overigens ook foto's gezien van Soepgans X Knobbelzwaan.
Ik zal nog eens proberen om een kopie te maken binnenkort.

jasper

CiteerWat dacht je van een Zwarte zwaan X Canadese gans!!
Van die hybride heb ik echt nog nooit gehoord!!

Jan Harteman

Moet je voor de grap eens op bovenstaande link (pdf document) klikken, dan zul je 2 foto's te zien krijgen incl. bijbehorende informatie  ^_^