close up lens.

Gestart door pia zz, juni 12, 2009, 15:43:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

pia zz

Heeft iemand ervaring met een "close up lens" voor macro-opnamen????  :huh:
  groet Pia.

pia zz

  groet Pia.

Jeroen Nagtegaal

Een Macrolens of bedoel je voorzetlensjes?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

pia zz

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 20, 2009, 19:31:32 PM
Een Macrolens of bedoel je voorzetlensjes?


Ja, Jeroen, zo'n voorzetlensje.....op de 55mm lens.
  groet Pia.

Date Lutterop

Ik weet niet wat voor camera je hebt, maar in geval van spiegelreflex zijn tussenringen ook een vrij goedkope en naar mijn ervaring kwalitatief betere oplossing.

Groet,

Date


Jeroen Nagtegaal

Ik heb die dingen ook, maar doe er nu niets meer mee, je kan er wel wat spelen maar ik zou dan eerder kieizen, als het geld eris voor een macrolens ofzo. Je hebt meer glas met "vuile lucht" ertussen waardoor de kwaliteit achteruit gaat.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Date Lutterop

Verdere bespiegelingen en tips zijn eigenlijk alleen maar zinvol als je het type camera en het budget weet. Voorzetlensjes paar tientjes, niet zulke geweldige resultaten. Natuurlijk is een macrolens het beste. Als die te duur zijn, sparen! Tussenringen zjn prima te gebruiken in combinatie met macrolens, maar ook met bijvoorbeeld standaardlens. En die kosten maar 100 euries!

Groet,

Date


ratje

Ik ben het niet met iedereen eens. Ik heb veel met deze voorzetlensjes gewerkt. Ik kon vaak dichterbij het onderwerp komen als met een macrolens. Een goede macrolens kost toch al een mooie duit emn als je portemonnee al niet zo breed is....

Wel is het zo dat als je ze er veel op en af draait er nogal stof tussen kan komen. Ook gebeurt het me nog wel eens dat ik er eentje kwijt raakte.

Date Lutterop

Die voorzetlensjes kosten je veel licht, en zijn bovendien zeker aan de randen vaak onscherp. Dat een macro-lens duur is, OK, maar nogmaals, een setje tussenringen is niet veel duurder dan voorzetlenzen, en bovendien veel betere resultaten.

Groet,

Date


pia zz

Heb dus een Nikon d 60 , maar zoals ik begrijp is het werken met tussenringen beter dan een voorzetlens.......
  groet Pia.

Date Lutterop

Heb ook een D60. Met oude analoge Sigma 90 mm. macrolens, die perfect werkt. Daarbij ook een setje van 3 tussenringen (100 euro bij censored). Met de standaardlens (18-55) en telelens (?-?) geven de tussenringen ook een vrij goed macro-resultaat. Beter dan ik van voorzetlenzen gewend ben. Logisch, want tussenringen hebben geen vervormende en lichtslurpende lenzen. Ze kosten wel een beetje licht, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Groet,

Date


pia zz

Bedankt Date, het wordt dus in ieder geval geen voorzetlensje meer ;)
  groet Pia.

alegro

Citaat van: pia zz op juni 30, 2009, 19:12:37 PM
het wordt dus in ieder geval geen voorzetlensje meer ;)

Houd er wel rekening mee dat je met tussenringen de instelafstand nogal beperkt. Met mijn eigen camera (Nikon D80) werkt ook de automatische belichting vaak niet meer goed. Daarom werk ik meestal met handmatige belichting, zeker als de hele set tussenringen erop zit.
Grüezi mitenand,
Arjan

pia zz

Bedankt Arjan, voor de tips!!! :duim:
  groet Pia.

Goyatlah

Ik kom hier weer het fabeltje tegen dat tussenringen licht kosten. Dat is dus niet zo. Wat wel het geval is, is dat je, doordat je een kleinere uitsnede hebt, minder licht terugkaatsing hebt, en dus langer moet belichten. Maar dat is iets wat een eigenschap van dichtbij fotografie is - 2 x zo kleine foto --> 4 x zo lange sluitertijd (lengte x breedte). Heeft niets met lenzen te maken dus.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's