Greenweek EU 2006

Gestart door Mark van Veen, juni 14, 2006, 16:59:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark van Veen

De Greenweek is een jaarlijkse bijeenkomst van de Europese Unie waar 'groene groepen' elkaar ontmoeten en waar informatie uitgewisseld wordt. Het wordt georganiseerd vanuit de Europese Unie en vindt ook in de gebouwen van de EU in Brussel plaats. De greenweek heeft elk jaar een ander thema. Dit jaar was het 'biodiversity' en het EU-doel de achteruitgang in biodiversiteit in 2010 te stoppen.

Het is uiteraard 'binnenzit-natuur', maar niet onbelangrijk omdat veel initiatieven voor natuurbescherming in EU-kader genomen worden. Denk maar aan de Vogel- en Habitatrichtlijnen. Bovendien houdt natuurbescherming niet op aan de grens. Ik was vanwege mijn werk op het Milieu- en Natuurplanbureau naar de Greenweek afgereisd.

Ik kwam de tweede dag van de Greenweek aan en ben gelijk doorgelopen naar de lezingen over de Natura 2000. Deze lezingensessie werd vooral gevuld door problemen in de bescherming van Natura 2000 gebieden en de soorten daarin. Het verhaal van Paul Opdam had ik gemist (over nut en noodzaak van werkende verbindingen), ik kwam bij het verhaal over de Lynx in Spanje binnen, waar vooral verkeerswegen voor slachtoffers zorgden. Vanwege de kleine populatie is elk verkeersslachtoffer een groot verlies. Verder een verhaal van een Engelse 'Minister' (centrale boodschap: "what is biodiversity and how do you measure it?", hij vertelde het leuk maar zei weinig) en een Baltische minister die de omvang van Natura 2000 in zijn land besprak. Helaas geen informatie vanuit de Commissie over Natura 2000, in termen van waar ze heen willen en waar ze accenten leggen.

Na afloop van de sessie ben ik langs de stands gelopen. Veel NGO's staan er, enkele staatsorganisaties zoals de Zweedse Forestry en de Kroatische Natuurbescherming en het MNP natuurlijk. Ook enkele fabrikanten (windmolens, regenwurmen). Er valt bij de stands dus weinig officiĆ«le informatie te halen, maar de NGO's weten drommels goed wat er speelt en wat de voortgang van biodiversiteitsbehoud en (voor mijn specifieke interesse)  de implementatie van Natura 2000 in de diverse landen is. Op die wijze met diverse organisaties gesproken.

De tweede dag bij de sessie over diepzee-bescherming en diepzeevisserij gezeten. Enerzijds een hartstochtelijke oproep ter bescherming van deze kwetsbare systemen, anderzijds een voorzichtige koers van de Commissie (bij deze sessie wel duidelijk aangesproken en antwoordend): het betreft internationale wateren en (deels) niet Europese vissers. Er werd naar de Mariene Strategie verwezen, zie net uitgekomen is. Na deze sessie nog de speech van de eurocommissaris voor milieu Dimas. Zijn speech onderstreepte het belang dat de Europese Commissie aan het behoud van biodiversiteit hecht en de moeite die ze wil doen. De net uitgekomen biodiversiteitsmededeling van de Commissie vormde de basis.
groet,

Mark van Veen