Noord-Hollandse Witborsteend of Spreeuwkopeend

Gestart door bovenkerk, juli 10, 2009, 17:59:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

bovenkerk

In de Bovenkerkerpolder (Amstelveen) zitten wilde Noord-Hollandse Witborsteenden of Spreeuwkopeenden.
Ik kon de soort in geen enkel boekje van mijzelf vinden Op de mooie web site vanHarteman  kwam ik ze tegen.
http://www.harteman.nl/omnibus/anseriformes/eenden/wilde.html

Er staat:
Noord-Hollandse Witborsteend of Spreeuwkopeend

Geschiedenis: De meeste publicaties over de Noord-Hollandse Witborsteend komen uit de vorige eeuw. Rond 1900 kwamen deze eenden in grote aantallen in Noord-Holland in halfwilde staat voor. Ze zijn ook bekend onder de naam Spreeuwkopeend. Nadat het vanaf 1930 verboden was de eenden vrij te laten vliegen werden de dieren vervangen door buitenlandse rassen. Rond 1990 leken ze vrijwel verdwenen. Door de inzet van de krombekeend konden ze worden teruggefokt.

Weet iemand hoe ik deze waarneming moet invoeren. Deze eend staat niet in de lijst met vogels.
---------------------------------

          >  T. van Egten  <

      Bovenkerkerpolder liefhebber

gjcaspers

Dit is geen wilde soort, maar een gekweekt ras van de Wilde Eend en kan hier desgewenst ingevoerd worden als Parkeend/Soepeend.

Eigenlijk is het onderscheid tussen Wilde Eend en Parkeend/Soepeend nogal kunstmatig. Waarschijnlijk hebben alle in Nederland broedende Wilde Eenden gedomesticeerde eenden onder hun voorouders. Een kleurmutant uit een "echt wilde" populatie Wilde Eenden zou dan weer ineens een Parkeend/Soepeend zijn.
Groet,
Gert-Jan Caspers

bovenkerk

Beste Gert-Jan,

Bedankt voor deze snelle reactie. Ik heb mijn waarneming aangepast en deze eend als Parkeend ingevoerd. Daarbij heb ik in het commentaar opgenomen dat het om de Noord-Hollandse Witborsteend of Spreeuwkopeend gaat.
---------------------------------

          >  T. van Egten  <

      Bovenkerkerpolder liefhebber