Taphrina op m.i. Grove den

Gestart door spanjool, juli 04, 2009, 22:36:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

Ziet er duidelijk anders uit dan bv op berk of bv. wilg.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

xenion

Taphrina veroorzaakt als ik het goed heb toch een vergroeiing? Dan zou een den dus niet zomaar blaadjes kunnen krijgen.
Lijkt me haast wel een Maretak, maar ik dacht dat die alleen op loofbomen groeide...
Groeten,
Martin

Floppy

#2
Hoi Henk,
Zoals ook Martin al oppert, is het verschijnsel ongetwijfeld Maretak (Viscum album var. laxum  FIEK).
Zie http://people.zeelandnet.nl/grada/gallen/Viscum%20album.shtml
In het algemeen vooral bekend als plantaardige veroorzaker van gallen op bomen als populieren, linden, meidoorms, e.d.
Echter ook als galveroorzaker op Pinus vermeld bij Buhr, Bestimmungstabellen der Gallen onder nr. 4867.
Minder gezien, maar toch ook hier wel een gal.
Mooie vondst !  :duim:

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

spanjool

Hoi Floris, sorry dat ik het er niet bij vermeld heb maar de vondst was in Zuid tsjechie. ongeveer 50km van Wenen. Zou het daarom misschien Viscum album subsp. austriacum (Wiesb.) Vollmann. Fruit yellow; leaves 2–4 centimetres (0.79–1.6 in). Central Europe. On Larix, Pinus, Picea. kunnen zijn?
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

Floppy

Hoi Henk,

Eerlijk gezegd, gaat dat mijn kennis te boven.
Buhr is primair gericht op Centraal Europa. De specificatie van Viscum album heb ik daarom ook rechtstreeks aan hem ontleend.
Maar het is best mogelijk dat het in dit geval toch de door jou voorgestelde variant is.
In elk geval is het wel de Viscum album. Als het verder niet wezenlijk is zou je de variant gewoon kunnen weglaten.
Anders moet je wellicht uitkomst zoeken in het Paddestoelenforum.
B)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

han.endt

Maretak is geen gal. Het is een plant, een halfparasiet die bloeit en kleverige bessen voortbrengt die aan de snavels van vogels blijven kleven en zo door vogels worden verspreid.

Floppy

Mogelijk leidt mijn wat vlot getypte slotzinnetje "Minder gezien, maar toch ook hier wel een gal" tot onduidelijkheid. Eigenlijk wilde ik daar gewoon mee aanduiden, dat de gestelde vraag over Viscum album op Den wel in het Gallenforum past.
Ter voorkoming van misverstanden: Viscum album zelf is dus geen gal, evenmin als een galwesp zelf een gal is.
Ik formuleerde het daarom ook alsvolgt: "vooral bekend als plantaardige veroorzaker van gallen op bomen als populieren, linden, meidoorms, e.d." (zij het, dat ik met het geciteerde slotzinnetje vervolgens wat verwarring lijk te wekken).  :rolleye:
Ik merk op, dat de door Maretak veroorzaakte "gal" ook niet de maretak zelf is, maar de zwelling op de waardplant op de plaats van aanhechting van de Maretak (de foto laat de "gal" dus niet zien).
Op zichzelf wordt overigens niet door elke auteur Viscum album beschouwd als werkelijke veroorzaker van gallen, evenmin als bijvoorbeeld Cuscuta europaea.
(Ook) over plantaardige "galveroorzakers" bestaan dus verschillen van inzicht. Doorgaans hangt een en ander vooral af van de gehanteerde preciese definitie van wat nu een gal is. Ook voortschrijdend inzicht en resultaten van nader onderzoek kunnen er toe leiden dat een verschijnsel wel of niet meer als gal wordt beschouwd.
Afgezien van door Buhr in de al genoemde Bestimmungstabellen, wordt ook in British Plant Galls (Redfern & Shirley, 2002) Viscum album als galveroorzaker beschouwd.
Voor zover mij bekend wordt echter in de in september te verschijnen 4e druk van Docters van Leeuwen de Maretak weer niet als galveroorzaker genoemd.
Zoals gezegd verschillen de inzichten daaromtrent.
Voor het beslechten van de kwestie lijkt dit forum mij evenwel niet echt de plaats. Dat gaat althans mijn kennis verre te boven.  ;D
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

spanjool

Han en Floris, bedankt voor de toelichting. Ik zal es wat meer op die dingen letten.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer